Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Pinbult till grenröret som gått av

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Pinbult till grenröret som gått av

    Idag när jag sa godnatt till bilen och kollade lite i motorrummet så såg jag att en pinbult till grenröret var helt skev. Kände på den och den lossnade direkt.

    Inte märkt av någonting konstigt med bilen på sistone och den lär ju varit lös ett tag... det var även en del sot o kladd runt toppen i området och på bulten.

    Det är pinbulten längst till höger som är av. Bulten har gått av inuti toppen så jag har en 4cm lös bit ungefär. OBS! Min bil är en 9-3a med T5 men ser ju likadant ut gällande bultarna i toppen vad jag kan se.



    Så min fråga är då... hur knivigt är detta att åtgärda? Någon som varit med om liknande? Kan man gänga om inuti toppen o köra in en ny bult utan några större svårigheter...? Vad skulle konsekvenserna bli om man inte åtgärdar detta? O andra sidan, vad är konsekvenserna om vi antar att denna bult varit av en längre tid och jag inte sett det förrän nu, jag har haft problem med överslängar på laddtrycket ett år nu och inte fått ordning på det.

    I min värld borde en läcka vid grenröret resultera i en "extra wastegate" och därmed motverka överslängar...?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Det brukar gå att svetsa ut avbrutna pinbultar, men det kan ta några försök...
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    OK, tack för svaret! Får ta och åtgärda detta någon gång framöver när tillfälle ges..

    Hur länge vågar man köra runt med en pinnbult som saknas?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Det är pinbulten längst till höger som är av. Bulten har gått av inuti toppen så jag har en 4cm lös bit ungefär. OBS! Min bil är en 9-3a med T5 men ser ju likadant ut gällande bultarna i toppen vad jag kan se.

    Så min fråga är då... hur knivigt är detta att åtgärda? Någon som varit med om liknande? Kan man gänga om inuti toppen o köra in en ny bult utan några större svårigheter...? Vad skulle konsekvenserna bli om man inte åtgärdar detta? O andra sidan, vad är konsekvenserna om vi antar att denna bult varit av en längre tid och jag inte sett det förrän nu, jag har haft problem med överslängar på laddtrycket ett år nu och inte fått ordning på det.

    I min värld borde en läcka vid grenröret resultera i en "extra wastegate" och därmed motverka överslängar...?
    En konsekvensen kan bli att den stör lambdan, en annan att det kan ge problem vid besiktning.

    Men brusten pinbult och spricka i grenröret hör ofta ihop, tyvärr är det inte enkelt att se om det är en spricka, men ett vanligt tecken på det är att grenrörspackningen spruckit (som en effekt av att grenröret rör sig vid temperaturcykling). Om det läcker vid grenröret är det åtminstone i normalfallet dags att byta packning, och det är då man brukar upptäcka ev sprickor i grenröret. Samt att ytterligare någon pinbultar ger sig. Gången brukar bli, plocka av, försök få ur samtliga pinbultar så snällt som möjligt (5-56, svets), borra ut de trasiga, ev stoppa dit helicoil, stoppa dit nya pinbultar på alla platser (de slits), ny packning och ett helt grenrör. Jag har hittills alltid överlåtit denna övning till verkstad, och nya grenrör är inte helt billiga.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Men om det är läckage där bör väl check engine-lampan tändas?

    Känns som att jag kommer att ta ett begagnat grenrör isf, ingen idé att köpa ett nytt till en så gammal bil.

    Bilen ska snart besiktigas, får väl se hur det går då.

    Suck... det är inte enkelt att hålla liv i en gammal bil som man älskar så när man har väldigt begränsade mekmöjligheter och använder bilen varje dag.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Suck... det är inte enkelt att hålla liv i en gammal bil som man älskar så när man har väldigt begränsade mekmöjligheter och använder bilen varje dag.
    Jag löste det problemet med att skaffa en till. Den "nya" är bara 9,5 år. Den gamla fyller 17 i oktober. Jag har dock ett bra garage som gör livet mycket lättare.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja hade inte varit helt fel men "nya" bilar har ju en tendens att också strula - inga garantier att man lever ett bekymmersfritt billiv bara för att man köper en bil som är kanske 5-6 år gammal. Dock är ju sannorlikheten större att det flyter på lättare!

    Herman, vad är rimligt att betala för detta jobb på en verkstad? Då snackar vi inte om mechanum utan en mindre verkstad. Alltså bara mellan tummen o pekfingret

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Har samma problem på min NG900 1997.
    En pinnbult gick av. Vilken i början medförde att man hörde avgasläckaget vid gaspådrag vid grenröret.
    Sen har jag fortsatt köra med det då jag inte har tid att fixa det just nu. Nu läcker det mer och mer. Låter som jag nästan kör utan
    avgassystem och stinker avgaser i motorrummet. Inget lustigt med det.
    Två till pinnbultar har nu gått av, och bilen är snart okörbar pga. ljudnivån.
    Tomgången ligger högre också, som nämts i tråden. 1100-1200 rpm.

    Har aldrig haft detta bekymret på mina Saabar innan. Men jag åkte och skruva bort en annan topp, från en 9000 2,0t 1997.
    Där hade pinnbultarna gått av med, 3 st totalt.
    Är det något bekymmer på just MY97?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Hade ju tänkt att köpa 3" rör när det gamla röret ger sej men det låter som om jag kan fixa ljudnivån betydligt billigare då haha!

    Nä men detta ska åtgärdas, inom en månad.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Har idag fixat två trasiga pinnskruvar till grenröret, så jag kan ju nämna hur jag gick tillväga.

    Eftersom jag inte har tillgång till svets så köpte jag Biltemas skruvurdragarsats, den med borrar, borriktare mm. Efter att ha demonterat grenröret komplett med turbo och tagit bort alla hela pinnskruvar (med hjälp av en stor tång alt. två muttrar) så använde jag borr och borriktare för att borra ett hål i den kvarvarande delen av pinnskruven. Skulle sedan knacka in den inkluderade skruvurdragaren, men den var givetvis för liten för hålet. Så jag borrade med en något större borr jag hade (3,3 mm tror jag) och knackade sedan i en T20 torx-bits. Sedan var det bara att skruva. Använde därefter en M8 gängtapp för att rensa ur alla gängor i toppen.

    Testade även att köra en borr åt "fel håll", och då kunde man se att pinnskruven rörde lite på sig när borren ibland bet fast. Så jag tror att det bästa egentligen vore att ha en vänstergängad borr, en borriktare och sedan bara knacka in en torx-bits om pinnskruven inte lossnar genom enbart vänsterborrning.

    Det kan också påpekas att man behöver en relativt liten borrmaskin för att komma åt och borra, och lämpligen så byter man packning och alla pinnskruvar och muttrar när man håller på.

    4 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    JHerman, vad är rimligt att betala för detta jobb på en verkstad? Då snackar vi inte om mechanum utan en mindre verkstad. Alltså bara mellan tummen o pekfingret
    Oj, en fråga till mig, jag har fått pris av Maptun för längesedan och har för mig att det var några hundringar per skruv men har som tur är inget färskt pris..

    I de flesta fall skulle jag nog rekommendera att lämna bort detta då en verkstad förmodligen gör det regelbundet och därmed har både erfarenheten OCH rätt utrustning och om det dessutom ger dig ett pris innan är det ju jackpot om det djävlas vilket det ofta gör med gammalt rostigt skit. Verktyg är ju heller inte gratis om de skall va nåt att ha även om det är kul att "ha allt".

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Biltemas skruvurdragarsats, den med borrar, borriktare mm.
    Art.nr?

    Jag har flera varianter, både biltemasatser, grispittar m.m. och ingen är riktigt bra tyvärr.
    Svetsen är oftast att föredra men det förutsätter ju att det finns något att svetsa i OCH kommer åt.

    Att tänka på när man borrar och dunkar i något är att om man borrar för litet hål som kommer det man dunkar i att expandera skruven och den kan sitta ännu värre. Krypolja är bra att ha samtidigt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Men jag lämnade in ena bilen hos MapTun för ett tag sedan och det var värt varenda öre, blev ju ny packning mellan turbo och grenrör oxå och ALLA pinnbultarna bytta.
    Hade 2 avbrutna pinnbult.

    Bonusen var att hästarna hittade plötsligt hem igen ((=

    9-5 Aero -05

    Tror det gick på ca 3000kr.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    HeRmAN: Av beskrivningen att döma: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ar-2000024141/
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    En sån har jag "Proffskvalitet" Nja det håller jag inte med om.
    Har försökt med den några gånger med det har alltid slutat med andra metoder. Den är rätt klen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Jag har tagit bort 2st och båda gångerna så gick det fort och enkelt.(tur?)
    Borra med en högkvalitetsborr så brukar pinnbulten lossna väldigt enkelt.
    Klurigt inlägg ovan med vänsterborr ,måste testas nästa gång.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tur måste man ha ibland och så får man mota ut Murphy ur garaget när man mekar så han inte ställer till det...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Detta bör alla ha drabbats av, eller liknande, då man tar av grenrör.

    Pinnskruvarna mosar sönder aluminiummaterialet i toppen när man vill lossa muttrarna då de "åker med" i själva utskruvandet.

    Jag gick upp till M10, (dvs borrade upp samt gängade om i cylinderhuvudet). Lite extra jobb ja.

    Det är tveksamt om det hjälper med insatsgänga (helicoil eller liknande). Det kommer ändå bli trubbel.

    Sen värmebeständig pasta vid montering........det rök bra ett par minuter vid start. Det är normalt

    Enligt mig är grenrörets fastsättning mot cylinderhuvud (med M8-gänga) lite väl klent.

    /Lufto

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Jag fick samma problem på min 9000-91 vid fjärde cyl. Borrade upp och gängade med 10mm. Tyvärr biltemas eller annan verktyg hjälpte inte. Att svetsa är bäst men min kvarpinnbult var in i toppen och jag vill inte riva ner allt för att fixa iom att de funkat med uppborrning.
    Tag ner grenrör är inte så enkelt (9000) eftersom turbo sitter där och massa extra jobb fodras för att göra det…. Vatten o olja rör stöd till turbo och kofot för att böja och fixa.
    Kan nämna att jag använd en luftdriven (liten) borrmaskin med kvalitets borr, för att få plats mellan kylare och grenröret.

    @ Manganich ”Men om det är läckage där bör väl check -lampan tändas?
    Svar : nej.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    HeRmAN: Av beskrivningen att döma: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ar-2000024141/
    Stämmer, men det enda jag hade nytta av var borriktarna men utan dessa så är det rätt svårt att få hålet någorlunda i mitten när man gör detta under huven. Hade jag haft tid att vänta så hade jag nog försökt fått tag på en vänsterborr.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack för alla svar.

    Låter som att det är relativt vanligt detta.

    Men egentligen känns det väl som att så länge man inte hör något uppenbart läckage från grenröret (ingen som helst skillnad ljudmässigt mot innan bulten var av, varken vid tomgång eller pådrag) och bilen går igenom besiktningen (=inget läckage så lambda störs) så är det väl inget akut att fixa? När pinbult nummer två går av så förstår jag att det kommer börja läcka och då får man givetvis ta tag i det.

    Laddtryck har jag ju så det blir över och lite till så rent effektmässigt så borde det inte göra någon skillnad för mig heller. Om det är läckage så bör man väl snarare få lägre laddtryck än vad som begärs.

    Jag vet att det låter som "Lathet" men det kostar ändå några tusenlappar att laga så kan man dragga på det lite så vore det skönt.

Liknande ämnen

  1. Vilka pinnbultar ska jag ha till grenröret?
    Av Lambdasond i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 19:40
  2. Pinbult som gått av, hur får jag ut den ?
    Av Brandten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 22:34
  3. Pinnbultar till grenröret av, Hur får man ut dom?
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 00:58
  4. Bulten till grenröret är av...
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 23:50
  5. Pinnbultarna till grenröret har gått av.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •