Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad spara från en 9-5 reservdelsbil?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503

    Vad spara från en 9-5 reservdelsbil?

    Hej, ny här.
    Har en 2.0t kombi SE 2001a, bästa bil jag haft
    Har också haft tur med att den rullat ganska obekymrat under det år jag ägt den. Dock fick jag chansen att köpa en 2.3t Sedan billigt som vatten, så här ska skördas reservdelar! Original inköpskvittot följde med, den kostade år 2000 301tusen med all utrustning, jag gav eh.. 1500.
    Så förutom det uppenbara, tändkassett, turbo, vev...givare (och lite bonus: komplett multirem system, det byttes och hann köra 2 mil inann en rejäl oljeläcka upptäcktes), vad ska jag satsa på att spara för framtiden i en reservdelsbank? Och vad finns det för fällor att dratta i medans man demonterar?

    Lär nog lägga upp lite annonser här också , den har fläktsätena fram som jag gärna låter nån ärva vidare till exempel, har dock ej hunnit kontrollera funktion då batteriet var dött.


    Skriven en rubrik som sammanfattar vad tråden handlar om, inte något helt annat. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2015-07-24 klockan 15:57.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Utan att ha nån direkt erfarenhet av bildemontering skulle jag säga att det stora problemet är vad du gör av de 60% eller något som du förmodligen inte kommer att sälja eller spara. Kan man kapa upp och lämna till skroten på nåt smidigt sätt?

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Hej, ny här.
    Har en 2.0t kombi SE 2001a, bästa bil jag haft
    Har också haft tur med att den rullat ganska obekymrat under det år jag ägt den. Dock fick jag chansen att köpa en 2.3t Sedan billigt som vatten, så här ska skördas reservdelar! Original inköpskvittot följde med, den kostade år 2000 301tusen med all utrustning, jag gav eh.. 1500.
    Så förutom det uppenbara, tändkassett, turbo, vev...givare (och lite bonus: komplett multirem system, det byttes och hann köra 2 mil inann en rejäl oljeläcka upptäcktes), vad ska jag satsa på att spara för framtiden i en reservdelsbank? Och vad finns det för fällor att dratta i medans man demonterar?

    Lär nog lägga upp lite annonser här också , den har fläktsätena fram som jag gärna låter nån ärva vidare till exempel, har dock ej hunnit kontrollera funktion då batteriet var dött.


    Spara allt i elektronikväg vad gäller styrenheter och kabelhärvor. Varenda elektronikbox såsom ECU, TWICE (ink nycklar och låscylinder), DICE, alla givare från motorn plus piska, strålkastare, AC-paneler, stereo (eventuellt hela ljudsystemet beroende på vilket det är...).....ja det finns mycket att spara på. Beroende på skick och i mån av plats kan man ju även spara dörrar, huv och bagagelucka.

    Tom kaross som har chassinummer kvar samt regplåtar är allt du behöver frakta till skroten för att kunna skrota den. I vissa fall (frågan är hur korrekt det egentligen är) så kan vissa skrotar nöja sig med att man sågat loss chassinummer från bilen och lämnar in den plåtbiten ihop med regplåtarna...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Lite fria tankar ang detta....

    Det beror väl lite på hur mycket du är villig att arbeta på den, utrustning för att demontera, släpvagn att frakta skrotet, garage att hålla till i...
    Jag skulle väl ha samlat på mig allt som tänkas kan gå sönder. Har du plats så är det bara att bunkra upp. Flyttkartonger.

    När jag har skrotat kärror så har jag i princip kapat upp dom helt. Viktigt att spara skyltar med chassinummer intakta på skrotet så att den kan skrotas ur registret. Jag brukar lämna mitt på Kuusakoski. Får dock inga pengar för metallskrotet, men allt sköts rätt.

    Jag har ju garage med lyft och det förenklar skrotningsprocessen avsevärt. Det, vanliga verktyg och en hyffsat bra tigersåg kommer man långt med.
    Plast och gummi sorterar jag och lämnar på den vanliga återvinningsstationen. Brukar bli två släpvagnsvändor, en med plast o gummi och en med metallskrotet.

    Skulle dock inte få för mig att kapa om jag inte hade garage. Blir rätt mycket kapspån och det vill man inte ha ute på uppfarten. Kanske fungerar att lägga ut en jättepresenning men...

    För mig som inte har så himla bråttom så tar det typ en helg att plocka ner en bil. Ungefär så här brukar arbetsgången för mig vara.
    Töm på vätskor, bort med dörrar, huvar o skärmar, ur med motor, inredning som ska sparas, hjulupphängning o bensintank, bort med tak. Kvarvarande "bottenplatta" brukar jag kapa i fyra delar tvärs över. Lättare att lyfta upp och stuva på släpvagnen då.

    /H

    Edit: Såg att Echo... hann före ang chassinummer. Förtydligande också ang varför jag kapar. Har bara en "vanlig" släpvagn. Och eftersom allt tas bort går det inte precis att rulla upp på ett "hyr-bilsläp".
    Senast redigerat av Procedomani den 2015-07-24 klockan 11:05.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Suveränt att ni är så utförliga, tacksamt att få en liten tågordning man kan göra allt i. Vad gäller transport till skroten när vi är färdiga så är ju det ett problem såklart, men jag bor bara en km från skroten och låter troligen en uppsättning uttjänta hjul sitta kvar o skjutsa dit den med ett dollysläp.

Liknande ämnen

  1. Skrota bil, vad spara?
    Av Dumli i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-07-24, 17:41
  2. Mpg-caps? spara bränsle
    Av läppglans i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 01:37
  3. Spara streamad video från nätet?
    Av Ollila i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 16:53
  4. spara pengar på din försäkring!
    Av zebb_83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •