Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: strålkastare 9000 cs ekonomidel manuellt till elektrisk justering?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345

    strålkastare 9000 cs ekonomidel manuellt till elektrisk justering?

    Hej!

    Har just köpt strålkastare från speedparts till min 9000 cs (Är för övrigt exakt samma som mekonomen säljer för dubbla priset). Dessa har manuell justering i höjdled, men det ser ut som att det borde gå att få loss justerskruven och montera dit mororn från de gamla strålkastarna. Är lite rädd att ta i bara. Någon som gjort denna operation och har några tips?

    /Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Hej igen.

    Problemet löst. Det går att vrida loss den manuella höjd justeringen på samma sätt som man tar bort elmotorn från originalstrålkastaren (vrid 1/4 varv), och sedan haka ur kulan ur sin hållare inne vid reflektorn (syns genom hålen om man tar bort locken för lampbyte). Fattningen i hålen är den samma som i original så motorn passar :-)

    /Martin

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    Hej igen.

    Problemet löst. Det går att vrida loss den manuella höjd justeringen på samma sätt som man tar bort elmotorn från originalstrålkastaren (vrid 1/4 varv), och sedan haka ur kulan ur sin hållare inne vid reflektorn (syns genom hålen om man tar bort locken för lampbyte). Fattningen i hålen är den samma som i original så motorn passar :-)

    /Martin
    Du har två saker till du bör göra:
    1) Återanvänd halvljussockeln från Hella-stålkastarna, huven som sitter över halvljuslampan har en helt annan kvalite och ger bättre, i vissa fall betydligt, bättre ljusbild. Jag lät Kalkosan käka upp rosten på huvdelen, sedan målade jag huvdelen med motorfärg.
    2) Parkeringslampan har en helt undermålig kostruktion, och jag överdriver inte. Om du lossar den så ser du en vit plastbricka som har två steg och en fjäder som pressar på den. Denna bricka delar sig mer eller mindre snabbt åt, med resultat att kontakten bryts, och strax därefter att mittledaren kortsluter, och slår ut resp. baklykta genom att säkringen brinner. En halv fjäder från en kulspetspenna behövs för att fixa tillbaka kontakttrycket och en plasthylsa (plasten på en gul krimphylsa funkar bra efter längdjustering) behövs som isolerande rör. Det är inte svårare än att det går att göra på plats utan verktyg (om plastbrickan gått sönder, annars får man knipsa den). Ett alternativ är att byta till en annan sockel för parkeringslampan, om man har någon passande liggande (tyvärr passar Hella-varianten inte).

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2015-07-27 klockan 02:47. Anledning: Stavfel
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Hej!

    Bra tips! Ska titta på det.

    /Martin

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    107
    Medlem#
    132
    Hittade den här gamla tråden .Jag lödde på en jordkabel på (HELLA) orginalhållare parkeringslampa ,Klippte kablar på piratlampan och skarva ihop jorden kabelsko på lampa . Så nu är det bara att byta ljusomkopplaren kvar ska till skroten i morgon och hämta en annan.Det är vänster sidas ljus som tatt stryk . Köpte bilen häromdagen 9000 2,3t 170 98"med diverse fel.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Sist jag fixade den värdelösa lamphållaren till p-ljuset lödde jag fast en kabel direkt på lampan.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Grattis till premiumvagnspärlan!!

    Har en likadan 1997a på gång, dessutom rostfri
    Citat Ursprungligen postat av mangus Visa inlägg
    Hittade den här gamla tråden .Jag lödde på en jordkabel på (HELLA) orginalhållare parkeringslampa ,Klippte kablar på piratlampan och skarva ihop jorden kabelsko på lampa . Så nu är det bara att byta ljusomkopplaren kvar ska till skroten i morgon och hämta en annan.Det är vänster sidas ljus som tatt stryk . Köpte bilen häromdagen 9000 2,3t 170 98"med diverse fel.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    107
    Medlem#
    132
    Min är förutom höger framskärm ganska fri från rost .Bytt startmotor+tändlåskontakt pga återfjädring startnyckel ej fungerade .Bytt hållare parkeringslampa-ska byta ljuskontakt pga kortslutningen i parkeringslampan.AC-relä bytt gött med AC nu. Jag har en 9000 98" Classic225 också. (Jag kolla elschema såg att ljuskontakten är före säkringar så jag mätte på säkringen den var trasig men såg hel ut bytte den ljuset fungerar så skroten slapp mitt besök idag)
    Senast redigerat av mangus den 2018-07-30 klockan 23:34.

Liknande ämnen

  1. Strålkastare till 9000 CS
    Av Cabjax i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-06, 19:56
  2. Nästan nya strålkastare till Saab 9000 cse
    Av chrisselarsson i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-04, 18:23
  3. Hjullagar, ekonomidel från Neobrothers, bra eller anus?
    Av Styrman_Jansson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 22:48
  4. Strålkastare till 9000 CS-96
    Av Nuno i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •