Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Handbroms ur funktion tips?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -

    Handbroms ur funktion tips?

    Hej!

    Besiktade bilen idag och handbromsen tog bra och var godkänd men tog bara på ena sidan tydligen och de vill att båda sidor ska fungera.

    Någon som vet vad felet kan vara och vart jag ska börja titta?

    Har haft av hjulet och det lilla kugghjulet som man spänner handbromsen gick att snurra hur mycket som helst utan någon skillnad, är det vajern som är av då?

    Saab 9-3 og

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Låter som bromsbackarna innanför bromsskivan är slut såfall, skivan lär vara ganska sliten invändigt också såfall......För man justerar på kunghjulet till backarna låser skivan, sen backar man 1-2 hack på kugghjulet, när man skruvar på justerkugghjulet så används inte vajern överhuvudtaget
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Gick det snurra utan nått större motstånd eller? Då kanske en fjäder gått av som spänner ihop backarna, men då tycker jag du borde ha större problem än du har.

    Ryck handbromsen och se om vajern drar i hävarmen på baksidan bromsskivan/bromsskölden.

    Det är vanligt att hävarmarna rostar ihop och då får man ta isär och göra rent. Gör man inte detta så försvinner all kraft innan det faktiskt når backarna och då går det aldrig att få handbromsen att ta bra. Dålig handbroms är väldigt vanligt på gamla 9-3 och gamla 9-5 (och även nya 900) då det är samma tråkiga konstruktion. Det är inga problem och få det bra, men det krävs att man plockar isär allt och ev även byter backar och gör rent allt ordentligt.

  4. #4
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag fixade till bakbromsarna igår, tog isär allt, rengjorde och kopparfettade. Konstruktionen är väldigt lik min gamla e34 bak och den låser man utan vidare bakhjulen med handbromsen. Nu blev inte 9-5an riktigt lika bra men ljusår bättre än innan eftersom det var fullt med rostdamm och ingen smörjning någonstans. Synd att verkstäderna inte orkar göra ett ordentligt jobb.

    joH900 teori om att en eller både fjärdrarna kan vara av stämmer nog, men det borde skramla som fasen isf.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. handbroms: måste stramas mycket/rullar med backen i,tips?
    Av killerkenny i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-03-04, 12:47
  2. [LÖST] TIPS! För dig som har glapp/ingen funktion varningsblinkers 9000
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •