Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 98

Ämne: Saab 9-5 Aero -06 känns slö

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Saab 9-5 Aero -06 känns slö

    Hej! Vi har en 06as Saab 9-5 Aero, alltså 260 hästaren. 5vxl manuell.
    Tycker den känns väldigt slö för att ha just 260 hk.
    Vi hade en 2.0t biopower innan av samma årsmodell och den går ju bättre än den men skillnaden känns marginell.

    Vad kan orsaka detta? Eller är bilen bara lite seg trots 260 hk?

    Turbomätaren går precis in på röda fältet.
    Enligt Torque plus OBD laddar den 0.95 bar, men hur exakt den är vet jag inte, förmodligen inte speciellt.
    Ingen blårök eller så som tyder på slut turbo (dock aldrig bytt, 21000 mil)
    Kollat felkoder på verkstad och nada.

    Bilen går fint i övrigt.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Börja med att kontrollera alla vakuumslangar, att allting sitter där det ska och är helt. Är bilen servad som den ska med filter, stift etc? Hittar du inget där kan det vara läge att kika på sug och trycksidan så att allt är tätt där.
    0.95 låter för mig som ett ganska normalt laddtryck för bilen. Om man har läckor så är det dock inte säkert att all luft går dit den ska.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Klocka bilen med känd vikt på plan mark så bör man kunna uppskatta om den går som den skall eller ej.
    Klocka 100-150 t.ex. enl. tråden 100-200km/h
    Där hittar du info på appen RaceChrono och hur den funkar och tider på andra bilar att jämföra med.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-07-21 klockan 21:59. Anledning: Länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Ska se över slangar och dylikt! Bilen är servad på verkstad under hela sin livstid så hoppas det är gjort som det ska.
    Ska göra en egen mellanservice ändå med nya stift och olja/filter.

    Ska testa att klocka den imorgon, samt ladda ner RaceChrono.

    Tack för svar, återkommer!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Klockade bilen 100-150, barnvagn i bagaget och två barnstolar, dock bara jag själv i bilen.
    testade både på 3am och 4an och blev ganska precis 8 sek båda gångerna.
    16° utetemp, 19" fälgar och nästan tom tank.

    Detta måste ju vara otroligt segt, läste i den andra tråden om en som har en likadan bil fast med automat, helt original, 17' fälgar. Den gjorde det på 6.2 i M läge.

    Inte hunnit kolla vakuum än.

    Ska tilläggas också att det känns som nästan allt laddtryck kommer först efter 4000 varv. Vet inte om det är så på dessa modeller.
    Senast redigerat av Odmark91 den 2015-07-22 klockan 11:05.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    98 oktan?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    98 oktan?
    Yes, tankar enbart 98 oktan.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Rättelse, sambon hade tankat 95 okt. Körde i en fulltank 98 nu och den känns bra mycket piggare. Ska klocka 100-150 igen sen återkomma.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Okok, ja det händer och det märks framförallt nu på sommaren, kul att kunna hjälpa ännu en här på forumet

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Klockat 100-150 igen, på 3an landade jag på ca 8 sek igen, men på 4an nånstans runt 6.6-6.7. Inte lika snabbt som automaten som gjorde det på 6.2 (men är inte det väl snabbt för en org bil? Med tanke på att bsr anger 6.3 sek 100-150 för sitt steg 1 trim till samma bil) Men under 7 iallafall :-)

    Tack igen!
    Senast redigerat av Odmark91 den 2015-07-27 klockan 10:54.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Jag antar att du skrivit fel om växlarna för det ska gå fortare på 3:an än 4:an annars är något knas på bilen.

    Är det så skulle jag har varit nöjd med hur bilen går med tanke på milen den gått och att du kör med 19". Det viktiga är trots allt att bilen går rent och fint som du nämnde tidigare i tråden, sen skiljer det alltid lite mellan olika bilar och bilar är sällan uppmätta under samma förhållande, väder väg mm etc.

    Mvh
    Matte
    Senast redigerat av MattA den 2015-07-27 klockan 11:07.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Jag antar att du skrivit fel om växlarna för det ska gå fortare på 3:an än 4:an annars är något knas på bilen.

    Är det så skulle jag har varit nöjd med hur bilen går med tanke på milen den gått och att du kör med 19". Det viktiga är trots allt att bilen går rent och fint som du nämnde tidigare i tråden, sen skiljer det alltid lite mellan olika bilar och bilar är sällan uppmätta under samma förhållande, väder väg mm etc.

    Mvh
    Matte
    Tyvärr inte skrivit fel ang växlarna, den är snabbare på 4an. Dock nu när jag kollar närmare på videon så var det mer strax över 7 sek.

    Jo den går ju jättefint annars och är välservad, känns ju dock lite tråkigt om den inte går som den ska.
    Köpte ju en Aero just för effektens skull

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    https://youtu.be/LnaKPqFhDU0 Laddade upp en accelerationsvideo på youtube, ser detta ganska normalt ut?

    Upplever även ibland att bilen går bättre om jag inte håller riktigt full gas.
    Alltså ca nån cm över golvet istället för plattan i mattan.
    Samma sak om jag börjar accelerera så och sedan trycker fullt känns det som att jag liksom tappar lite ladd.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Upplever nu ibland att laddtrycksmätaren inte går upp till rött, bilen går dock som vanligt.

    Känns som att något är fel, men vet inte vars jag ska börja kolla... vakuumläckage borde väl ge negativ inverkan på tex tomgång osv?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Har försökt leta fel utan resultat, så jag antog att bilen bara var såpass slö trots sina 260 hk.

    Så jag inhandlade ett speedparts steg 1 chip till den. Går lite bättre men ingen superskillnad.

    Känns som laddet kommer rejält under nån sekund och sen försvinner nästan allt.
    Känns knappt som det laddar.

    Laddtrycksnålen går nu lite in i det röda och sen tillbaka lite.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Ska se över slangar och dylikt!
    Hur var det med slangar och backventiler?

    Att trimma en bil som inte går som den skall är inte någon bra idé, man trimmar när den är frisk annars förvärras bara felsökningen.
    Och angiven effekt är vid 98oktan och man testar inte prestanda på bilen med billigaste bränslet.

    Om det det var knappt märkbar skillnad skulle jag lämna tillbaka trimmet omedelbart
    Returer
    I enlighet med distansköpslagan har man 14dagars returrätt, Returer skall sändas till Speedparts på kundens bekostnad som företagspaket senast 14dagar efter mottagandet av varan. Produkten ska vara förpackade i sin originalförpackning med tillhörande emballage och med eventuella tillbehör.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090
    Odmark91 - var bor du, lägg in det i profilen så är det troligare att någon i närheten kan kolla eller hjälpa.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hur var det med slangar och backventiler?

    Att trimma en bil som inte går som den skall är inte någon bra idé, man trimmar när den är frisk annars förvärras bara felsökningen.
    Och angiven effekt är vid 98oktan och man testar inte prestanda på bilen med billigaste bränslet.
    Om det det var knappt märkbar skillnad skulle jag lämna tillbaka trimmet omedelbart
    Alla slangar var ok, backventiler har jag dock inte kollat.

    Jag köpte trimmet för att jag antog att den gick som den skulle, tyckte 7 sek 100-150 var långsamt men bsr tex anger 7.9 sek för en org aero 260 hk.
    Se video då bilen var original: https://youtu.be/LnaKPqFhDU0

    Har enbart kört och testat på 98 okt förutom första testet då jag inte visste att det var 95 i tanken.

    Och det märks ju såklart skillnad med chippet men inte lika mycket som jag hoppats på, nu har jag aldrig åkt nån annan aero men folk säger att dom brukar gå så jäkla bra, spec chippade, och det var ju ingen wow känsla direkt.
    Ska göra en 100-150 test igen med chippet och se hur det går.

    Minns tex en audi 200 10v chippad jag hade en gång i tiden, den låg väl på 230hk kanske. Kändes betydligt kvickare än saaben.

    Det kan inte vara magnetventilen? Läste nånstans att man kunde plugga slangen på R anslutningen och testa?

    Thompa: Jag bor i örnsköldsvik, skall ändra detta!
    Senast redigerat av Odmark91 den 2015-09-08 klockan 21:32.

  19. #19
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Testa bilen med racechrono skicka logg till mig så får du se vad du har för effekt i din bil..Herman skicka instruktioner så det är bara att följa dom.
    Som jag kan se på filmen så bör den gå lite mer in i det röda om allt står rätt till..
    Nu ligger den typ 1 mm, räkna med 3 mm in i det röda på orginal bil.Med trimmet räkna minst halva .

    Lycka till !
    Senast redigerat av Aero++ den 2015-09-09 klockan 09:47.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Testa bilen med racechrono skicka logg till mig så får du se vad du har för effekt i din bil..Herman skicka instruktioner så det är bara att följa dom.
    Som jag kan se på filmen så bör den gå lite mer in i det röda om allt står rätt till..
    Nu ligger den typ 1 mm, räkna med 3 mm in i det röda på orginal bil.Med trimmet räkna minst halva .

    Lycka till !
    Hej! Ska försöka mig på racechrono igen, förstog mig inte riktigt på det sist.
    Laddtrycksmätaren går kanske mer 3mm in i det röda efter chippet.
    Laddet måste alltså läka ut nånstans? Kan det vara mv då, eller dumpen?

Liknande ämnen

  1. 9-3 aero -01 känns trött.
    Av BoneThrasher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 20:05
  2. 9-3 aero og 01 känns slö?
    Av Robin899 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-29, 09:02
  3. Saab 9-5 Aero -04 250HK känns slö
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •