Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Kommer inte in i bilen OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Hur öppna strömlös 9-5:a med fastrostat (?) lås?

    Finns det nån bakväg att ta sig in i en 9-5:a om låsen i förardörren rostat ihop (eller kanske är låst i "säkerhetsläge")? Jag får upp bakluckan men inte dörren. Går det att fälla sätet från bakluckan?

    Bilen är strömlös så det funkar inte med fjärren.

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Jag fick upp den med hjälp av en massa olja i låset och en hel del tålamod...
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635
    om den är låst 2 ggr går det väl inte att låsa upp med nyckel?

    annars kan du försöka öppna huven på ett eller annat sätt.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Går det att ladda batteriet via t.ex. bagagerumsbelysningen ?
    Kanske skicka någon liten unge genom skidluckan ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Citat Ursprungligen postat av ullet
    Jag fick upp den med hjälp av en massa olja i låset och en hel del tålamod...
    Problemet är ju löst för trådskaparen men ni andra kanske försöker hitta lösningar i förväg till nästa gång?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635
    Det är det du

    Det är inte alltid man kolla så noga vem som skriver

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128

    Kommer inte in i bilen OG9-5

    Hej
    Jag har en 9-5 -02 vector sedan.
    Vi har haft bilen parkerad över natten på ett mindre bra ställe. När vi ska hämta bilen på morgonen går det inte att låsa upp bilen. Ingen av våra två nycklar fungerar med fjärrkontrollen och ingen av nycklarna fungerar i låset. Det sitter stenhårt!

    Jag ser inte att den röda larmlampan i fönstret blinkar men blir samtidigt osäker på om den ska blinka?

    Kan det ha varit inbrottsförsök i bilen och klåparna har sabbat låset? Andra förslag på varför inte låset fungerar?

    Hur tar jag mig in i bilen? Är det bärgning till verkstad som gäller?

    Tacksam för alla förslag till hjälp!

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det skall blinka enkelblink om du låst med fjärren och då bilen blir larmad.

    Fungerade låsen igår?
    När man inte använder dem kärvar de ofta ihop och detta upptäcker man för sent, dvs när man försöker låsa upp.
    Hade det varit banditer i farten borde det synas åverkan på låsen.

    Det kan ju vara så att något dränerat batteriet och därför man du inte låsa upp.
    Att ge bilen ström via startmotorns anslutning kan då vara en utväg, inte enkelt med det borde gå för att få låsen att fungera.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    låter som om den blivit strömlös.
    låsen har nog ärgat fast, prova med 556 wd40 eller liknande för att få dom till o funka, tvinga inte runt låset för då släpper låscylindern från mekanismen ( stödskydd)
    finns det inget lås i bagageluckan? eller försvann det med modell 2002 faceliften?
    om möjligt försök öppna huven och få ström den vägen, ev om det går att "glänta" på dörrramen o lyfta låsknappen ( om den inte är TSL(dubbel)låst).
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128
    Det är batteriet som dött och låset har ärgat. 1 kg låsolja (litet överdrivet) står just nu och drar.

    Kan man öppna motorhuven på något sätt? Hur gör bärgaren för att öppna dörren när man ringer?

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Slik ble Emil_m sitt tilsvarende problem løst: http://forum.saabturboclub.com/showt...t=Låset+bilen.
    Lykke til
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Se om det räcker att plocka ur grillen för att komma åt huvlåsen och vajern underifrån. Annars om du kommer åt så sätt startkablar på startmotorn och mata ström den vägen.
    /Johan

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    låter som om den blivit strömlös.
    låsen har nog ärgat fast
    Var det inte det jag skrev?

    Enklast är att göra som jag föreslog
    Ta ett extra batteri och koppla - till Chassit och + till antingen generatorn eller startmotorn, det bör ge bilen tillräcklig spänning för att kunna låsa upp med fjärren, öppna dörren för att kunna öppna huven
    Har du låst bilen med dubbeltryck på fjärren kan du glömma att lirka upp den.

    Startmotorn


    Generatorn
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128
    Bilen är inparkerad så det är svårt att komma åt under.

    Kan man inte koppla via dragkroken? Den linan löper väl också direkt till batteriet?

    Tack snälla för alla svar! Det uppskattas!

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det kan gå men är tveksam, problemet blir väl då hur draget är kopplat. Har sett många varianter. Vissa har dock 12volt för laddning av batterier mm. Vet du om det är originaldrag?


    Edit> Mätte på min -00 och -07'a och ingen av dem har +12VDC på dragkontakten när allt är avstängt, det hade varit en förutsättning för att det skulle funnits en koppling mellan batteriets + pol direkt till draget.

    Blir nog till att försöka hissa bilen fram ändå för att försöka koppla på ett externt batteri eller alternativet med att försöka lirka upp huvlåset genom grillen vilket inte ser enkelt ut tyvärr.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-07-21 klockan 21:51.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128
    Så här blev det:

    Jag mätte upp polerna till dragkroken. 2 st gav 0.22V och resten 0, dvs batteriet var helt slut efter att parkeringsljuset stått på i drygt ett dygn.

    Efter ett tips visade det sig att kontakt nr 2 dvs 54g är gjord för att ladda ett husvagnsbatteri.

    + på den polen och jord i själva kroken och vips så kunde jag låsa upp bilen och starta den via kablar.

    Nu står en hemma med batteriladdaren i över natten.

    Stort tack till alla som hjälpt mig med tips och ideer!

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Var det inte det jag skrev?
    jodå men jag skrev mitt under tiden du skrev ditt och uppdaterade inte innan inlägg

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du låst bilen med dubbeltryck på fjärren kan du glömma att lirka upp den.
    Var det inte det jag skrev ;-)

    Gött att det löste sig i alla fall
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12 Visa inlägg
    Så här blev det:

    Jag mätte upp polerna till dragkroken. 2 st gav 0.22V och resten 0, dvs batteriet var helt slut efter att parkeringsljuset stått på i drygt ett dygn.

    Efter ett tips visade det sig att kontakt nr 2 dvs 54g är gjord för att ladda ett husvagnsbatteri.

    + på den polen och jord i själva kroken och vips så kunde jag låsa upp bilen och starta den via kablar.

    Nu står en hemma med batteriladdaren i över natten.

    Stort tack till alla som hjälpt mig med tips och ideer!
    Detta tillsammans med bilderna på generator och startmotor borde klistras i en FAQ, finns ju otaliga trådar om hur man tar sig in i bilen när batteriet är slut.
    Om någon kan fixa bild på släpvagnsuttaget och markera rätt pol där också så vore det kanon.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12 Visa inlägg
    Så här blev det:

    Jag mätte upp polerna till dragkroken. 2 st gav 0.22V och resten 0, dvs batteriet var helt slut efter att parkeringsljuset stått på i drygt ett dygn.

    Efter ett tips visade det sig att kontakt nr 2 dvs 54g är gjord för att ladda ett husvagnsbatteri.

    + på den polen och jord i själva kroken och vips så kunde jag låsa upp bilen och starta den via kablar.

    Nu står en hemma med batteriladdaren i över natten.

    Stort tack till alla som hjälpt mig med tips och ideer!
    Gött att du kom in i bilen.
    Och varför parkeringsljuset på?? Kör med bara dimljusen kanske och inte kikat på Etnoys film om taxikoppling?
    Eller du har inte "pling pling" du har ljuset på varning?

    Vi kan kanske höras av om lösa det och jag får kika på ditt uttag till draget för att se vad som ev. skiljer.



    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    jodå men jag skrev mitt under tiden du skrev ditt och uppdaterade inte innan inlägg


    Var det inte det jag skrev ;-)
    Känner igen fenomenet, Eller hur Norrbagge

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Detta tillsammans med bilderna på generator och startmotor borde klistras i en FAQ, finns ju otaliga trådar om hur man tar sig in i bilen när batteriet är slut.
    Om någon kan fixa bild på släpvagnsuttaget och markera rätt pol där också så vore det kanon.
    Jag kan dyka in i problemet lite närmare, gissar att det skiljer lite på släpkopplingarna eftersom jag inte har +12 på någon pol i mina uttag men kanske är något som är lämpligt att komplettera.
    Eller så fixar man en dold +12V tamp man kommer åt på en enklare plats fram.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Panik kommer inte in i bilen 9-3
    Av TURBO PUTTE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 20:59
  2. [LÖST] Kommer inte in i bilen OG9-3 / OG9-5
    Av StB i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •