Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Sommardäck till 9-5 Aero SC - 07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Sommardäck till 9-5 Aero SC - 07

    Då var det dags att byta ut de gamla sulorna på bilen, sitter ett par snedslitna kumho bak och ett par väldigt fräscha firestone (?) fram för tillfället. Är i utlandet för tillfället så kan inte se den exakta benämningen.

    Hur som, bilen är i dagsläget fortfarande väldigt svajig och jag antar att de något snedslitna bakdäcken är en stor anledning till det. (har bytt a bussning bak, ska även byta de yttre bussningarna) och en hjulinställning på det.

    Vilka däck rekommenderar ni? Storleken är 225-40-18 (visst är det max 92 XL i hastighetsindex då?) , tilläggas bör är att jag planerar på att endast byta ut bakdäcken då de främre är väldigt fräscha. Samt att bilen ej brukar köras tungt lastad. Är det dumt att köra med olika däck fram och bak?

    Prisklassen är runt 1000 kronor däcket och ska ja rangordna egenskaper är de väl i denna ordningen :

    Stabilitet
    Tysthet
    Livslängd
    Bränsleekonomi

    Stabilitet och tysthet går väl inte riktigt ihop då de är motpoler men men.

    Oerhört tacksam för tips!

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag monterade 225/40-18, Nokian zLine på min 9-5 Aero. De är stabila, hyfsat tysta & fantastiska på vått underlag.

    Har även monterat 17" Goodyear Efficient Grip Performance på vår 9-3X & de verkar också bra, precis som de 19" Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 jag har på mina 9-3 SS.

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Ja hade satsat på dessa.
    http://www.bythjul.com/dack/goodyear...ce/#item=52480
    990:- st billigare bra däck går inte att hitta.

    Ska själv köpa mig 4 av dessa och ha på lager tills mina PS3'or har gjort sitt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Min ng9-3 var väldigt svajig och spårig på 17" 235 breda originaldäck (continental sportcontact 3) tills jag insåg att rekommenderat däcktryck är åt helvete för lågt. 2.9 bar senare (körde innan det på runt 2.5) är det som en helt annan bil både vad gäller ljudnivå och spårighet.

    Vad jag vill komma fram till: vad har du för däcktryck?

    Sen ska man ha bästa däcken bak, men det kanske du vet egentligen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tackar så mycket för hjälpen! Har nu beställt 2 st goodyear_efficientgripperformance från bythjul!

    Tror dom blir riktigt bra.

    Jag brukar köra med runt 3 bar så nog inte det som är problemet, vet att man ska köra med de bästa däcken bak men inte velat slita ut dom fräscha då jag visste det var dags att byta de bakre

    Tack så mycket!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av Eken92 Visa inlägg
    Tackar så mycket för hjälpen! Har nu beställt 2 st goodyear_efficientgripperformance från bythjul!

    Tror dom blir riktigt bra.

    Jag brukar köra med runt 3 bar så nog inte det som är problemet, vet att man ska köra med de bästa däcken bak men inte velat slita ut dom fräscha då jag visste det var dags att byta de bakre

    Tack så mycket!
    Okej, nej då är det nog inte problemet. Dock, att laborera med däcktryck är inte dumt för det kan ju vara så att ett däck mår bra av lite mindre. Några hekto hit och dit kan göra världens skillnad.

    Ja jag har också lite bättre bak nu iom att jag vill jämnslita så jag får byta alla samtidigt. Bara man är medveten om det när det blir blött är det ju helt okej

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Japp får prova sen när jag bytt till de nya däcken vad som är lämpligast. Får jag inte bot på vibrationerna och svajigheten kommer jag bli galen haha!

    Ja de har inte varit så najs med kassa bakdäck när det varit blött, har känts av.. Men nu ska de rättas till snart iallafall

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och glöm inte hjulinställningen, det kan påverka både svajigheten och däckslitaget rejält.
    Lämna bort och byt alla 4 kulbussningarna till OEM om du skall ha bilen kvar och gör en 4-hjulsinställning därefter.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Det misstaget gör jag inte om... Gjorde en hjulinställning innan jag påbörjade bytena, var då jag fick höra att de inte gick att få korrekt inställning på grund av dåliga a bussningar.

    Skall självklart ha pärlan kvar så då blir det att lämna in, har 4 original bussningar från Speedparts, stor skillnad från "riktiga" original? De inre bussningarna bör förövrigt inte behövas byta va? Känner att pengarna börjar sina.. haha

    Tack!

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    De inre har jag bytt för att det gick men de gamla var fina så de håller förmodligen väldigt länge.
    De yttre däremot tar stryk och blir glappa eller kärvar ihop och blir helt stumma, det senare ger nerslag hos bilprovningen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. 18 tum sommardäck till Saab 93 SS Aero ´03 - bredare däck bak?
    Av Prez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 15:27
  2. Köpråd: Sommardäck till Super Aero 16"
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 04:12
  3. Nya sommardäck bak till en sänkt SS Aero vilka?
    Av matte_linear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 04:14
  4. Sommardäck 2005 till 9-5 Aero?
    Av Farbror Barbro i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2005-04-21, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •