Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Analys kassetter, P1312, P1334, P0340 vid start väldigt beroende av utetemperaturen

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag köpte mig en 3dje kassett som verkar felfri.
    Liten variant på att kyla ner kassetten.
    http://www.saabcentral.com/forums/at...4&d=1497413196
    Sen tänkte jag chansa på en YLOD PS-3 (ej 4) fix (ni får googla) och/eller 12 volts fläkt för kylning.
    Senast redigerat av Timpa den 2017-06-19 klockan 08:48.

  2. #42
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Jag ha ett liknande problem! Fick felkoden P1312. Detta kom efter jag bytte kolvarna/ringarna.
    Har provat 2 tändkassetter, bytt tändstift som enligt maptun ska vara rätt, och tittar man här så har jag rätt stift. Felkoden kommer alltid när jag startar bilen, kan köra 20 mil utan att den lyser, sen startar jag bilen 10 min senare så lyser den.


    Olja i topplocket som runnit ner.
    Tändkassetten gav upp efter jag la den på marken. Testat en annan.
    Kamaxlarna står fel? Har kollat märkningen på dessa två och räknat länkarna.
    Vaccumslangar, kablar? Kollat.
    T5 ringarna är skräp, trots nyskick men fabrikationsfel kan hända. Olja pressas up. Men då skulle det ryka.
    mysterium.
    Bilen går bra,
    Senast redigerat av toorp den 2017-06-18 klockan 18:54.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Jag köpte mig en 3dje kassett som verkar felfri.
    Liten variant på att kyla ner kassetten.
    http://www.saabcentral.com/forums/at...4&d=1497413196
    Sen tänkte jag chansa på en YLOD PS-4 fix (ni får googla) och/eller 12 volts fläkt för kylning.
    Du får rapportera om felen är permanent borta.

    Jag hittar inte tråden bilden kommer ifrån, vad blev deras resultat?

    Sedan påverkas ju andra saker av värme också, och bilen har hög (men stabil) oljeförbrukning (och, nej, kan inte se några andra sludge-inikatorer).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det finns fler kassett diskussioner på Saab Central.
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=667314
    Jag ska korrigera mig också det är YLOD för PS-3 inte 4..
    (Tänkte någon dag elda med varmluftpistol för att eventuellt
    fixa kallödningar i kassetten som man kan misstänka.)

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Jag fick en massa skumma fel på TK Bla 1312 men jag hade lambdafel också, på vår aero -00 Vilket efter lite felsökande visade sig va avgasläck vid grenröret eftersom en pinnbult gått av. Har aldrig bytt kasett eftersom lambdafel/adaption brukar va vacum/avgasläck. Kan varit olyckliga omständigheter att 1312 uppkom och att huvudfelet vad lambda/adaption. Har inte fått något mera TK larm på den bilen.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det låter som du har hittat funktionen.

    Jag har nu bytt till BioPower-mjukvara, vilket gett både positiva och negativa effekter. Det är uppenbart att det inte lirar 100% än med min växellåda (tomgångkompensation vid stopp blir inte alltid rätt) och utan TCS (något håller tillbaka effekten), men det fungerar tillräckligt bra för uttömmande tester.

    Sedan har jag dessutom skaffat ytterligare en kassett, nästan gratis men dock ej känt fungerande.

    Resultat så här långt:
    Vevaxelgivare påverkar ej.
    Bensinpump påverkar ej.
    Mjukvaruversion påverkar ej.
    Men temperaturen gör det, alla kassetterna fungerar problemfritt i kyla:
    Kassett 0 (3.7B): Denna har något intermittent fel, är inte körd nyligen, men beter sig ungefär som kassett 1 eller möjligen 2.
    Kassett 1 (3.6A): Börjar ge P1312 nästan jämnt när dygnstemperaturen går över c:a 5 grader. Denna ger även P0340 ibland, men återkommer inte om man nollar direkt efter start - slutsatsen är att den ganska snabbt hittar rätt tändläge ändå.
    Kassett 2 (3.6A): Börjar ge P1312 nästan jämnt när dygnstemperaturen går över c:a 10 grader.
    Kassett 3 (3.7B): Börjar ge P1312 ofta när dygnstemperaturen går över 20 grader.

    Ovanstående om jag varmkör motorn, om jag drar på max värme så motorn inte når över 80 grader så verkar det gå att undvika problemet - av förklarliga skäl har jag inte provat detta mer än enstaka gånger. Detta är högst likartat med att problemet inte uppstår när det är kallt ute.

    Jag skulle säga att en rimlig hypotes är att det är kraftigt beroende på vilken temperatur motorn (toppen?) har vid avslag, och att det är ett tydligt marginalproblem någonstans.

    Det skulle kunna vara att alla mina kassetter är mer eller mindre dåliga, men det som talar mot det är framför allt att kassett 1 låg i vila under vintern, och även dess betende är försämrat. Det känns som att det kanske är dags att prova en splitterny kassett när det är värmebölja ute för att se vad som händer.
    Ok, jag tröttnade på att nolla felkoder och köpte ytterligare en kassett i höstas, en 3.7E tillverkad 2016. Den har nu gått helt felfritt sedan i höstas, så jag har min slutsatsen ganska klar:

    När man får temperaturberoende problem där P1312 och P1334 tänds till synes enbart vid start (vilket egentligen är under avslag, men aldrig hinner synas på CE-lampan då - men det syns i eSID) så betyder det att kassetten börjar bli utsliten, då den inte orkar genomföra hela avbränningen vid avslag. Mycket sliten, kommer även P0340 under start varvid man kan misstänka riktiga misständningar vid start. Notera att om dessa inte sker under färd (nollas lämpligen efter start för att kunna övervaka) och P0340 saknas så är problemet troligen inte ett allvarligt problem än (men, your milage may vary) - dock är det dumt att inte slkaffa en reservkassett i tid om det inträffar eftersom man kan se det som man passerat slitagegränsen. Får man andra felkoder än dessa, t.ex. P030x, så har man troligen akuta problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Dom där två koderna P1312 och P1334 som ser ut att tändas vid start har alltså med avstängningen att göra? har det på min 9-5:a och har funderat på varför det inte sätts under körning, jag har fått för mig att det är när bilen fått hög belastning och hackat lite (som vid för lite gas vid start från stillastående) som jag fått koden vid nästa start men det kanske är helt orelaterat, fick det även en gång efter körning med släp så jag tänkte det hade med belastning att göra.

    Nån som vet hur det funkar med släckningen av motorlampan för dessa koder? efter några starter så lyser den inte längre. Innebär det att den vid föregående avstängning lyckades bränna stiften eller krävs det flera lyckade tillfällen i rad för att det ska släckas? upplever att det alltid tar flera tillfällen innan den slocknar, det sker aldrig direkt vid nästa start. Sker den här avbräningen vid varje avslag eller är det faktiskt efter en körning med hög belastning som det sker?

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Vid ett visst antal cykler (starter) utan fel, släcks CE lampan.
    Av någon anledning är det ofta sommartid kassetten börjar ge med sig med dessa fel. Har väl med värmen att göra
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  9. #49
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Med 1312 och 1334 så hade jag bytt DI fort som tusan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] P0340, P1312 och P1334 OG9-5
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 10:14
  2. [LÖST] Startproblem och felkoder P1312 + P1334 OG9-5
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 12:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •