Min 9-5 har under en längre tid fått intermittenta P1312, P1334 och P0340. Samtliga kombinationer av dessa fel har förekommit, på 3 olika TK, 2st av dem enligt utsago känt goda. Har också bytts till nya BCPR7ES-11 som inte heller påverkat beteendet, detta trotts att de gamla gått 6000 mil och var uppe i runt 1,3mm i gap (men såg bra ut för övrigt).
Vevaxelgivaren är bytt, men det var ett tag sedan. Bensinpumpen har gått 24000 mil. Bilen drar 1l olja/200 mil, men har JE-kolvar sedan 23000 mil sedan, så jag gissar på att detta bara är slitna kolvringar. Inga rökmoln vid start, inga oljepölar. Kamkedjesträckaren är inte kontrollerad, ej heller någon noggrann kontroll av luftläckage.
Vad som däremot är slående är att felet har långsamt kommit allt oftare (det började för ett år / 1500 mil sedan), och att det är väldigt väderleksberoende. Felet försvann i princip helt under vintern, och vid 10 grader så uppstår det kanske någon gång per vecka, vid högsommarväder snarare var 3:e start. Det verkar inte finnas någon väsentlig koppling mellan varm- och kallstart, och CE tänds aldrig under normal körning, bara i startögnblicket eller några sekunder efter (detta vid de fall när enbart felkod P0340 uppkommer). Och inga körbarhetsproblem eller andra fenomen kan märkas vid tomgång eller normal körning, varken med tänd eller släckt CE-lampa. Starten tar aningen längre tid än förr i tiden, men skillnaden är inte stor.
Så, någon som känner igen symptombilden? Det märkligaste som jag ser det är det kraftiga väderberoendet och att felet förvärras så långsamt. Och den totala bristen på påtagliga symptom på motorgången.
Edit: Tändkassetterna är nog inblandade iallafall, se 20 inlägg ner.