Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Dålig ljud 9-3 SP 2006

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Gamleby
    Inlägg
    9

    Dålig ljud 9-3 SP 2006

    Hej
    Jag vet att 9-3 inte har speciellt bra ljud men detta måste det vara något fel på. Har precis köpt en 9-3 kombi 2006 med antagligen det minsta ljudpaketet. När jag köpte den så lät det precis som att man hade kopplat på ett 9v batteri på vänster fram högtalare. Jag kopplade bort den för att se hur resten lät och det är minst ut sagt ett skämt. Finns ingen bas och skruvar jag på bas-ratten så händer det inget förutom att högerfram skorrar lite. Öppnade upp förstärkaren under förarstolen men ser inget konstigt och det lät inget utan den. Kan det vara fel på den eller kan det vara något annat?
    Har haft en del Saabar och lyssnat på många fler men detta stämmer inte.
    Om någon bor i närheten av Västervik och har en förstärkare liggandes så kanske man kan få låna den i 5min..

    Med vänlig hälsning, Rickard

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Gamleby
    Inlägg
    9
    Jag har rivit lite i vänster fram idag. Den högtalaren är spräckt så jag måste leta upp en ny. Men det låter fortfarande lika illa även om jag kopplar in en annan högtalare. Är verkligen originalljudet så här dåligt?
    Det finns ingen någonstans i närheten som har samma paket som jag har så man får lyssna?
    Jag vet inte hur systemen är uppbyggda men jag har högtalare framdörrarna, centerhögtalare samt på instrumentpanelen och 2st i bakluckan. Har en förstärkare under stolen och jag tror iinte jag har någon mer. Ser ut som att det är den enklaste stereon.
    Jag har någon lucka vänster bak men det verkar inte som att jag kan få bort den luckan. Är det någon som vet vad det är?

    Med vänlig hälsning, Rickard

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hei.

    Det ser ut som det kan være (noen) problemer med dette anlegget, ja. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med å få lytte på et tilsvarende anlegg, men for at du kan få gjort deg kjent med hvordan systemet er bygget opp i din bil, viser jeg til informasjon gitt i to lenker:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...Saab+9-3+audio

    http://saabworld.net/f146/saab-9-3-a...-2006-a-25259/

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    När det gäller att lyssna så kanske du kan prova en bil hos en handlare med samma ljudpaket om ingen ställer upp.


    Det finns 3 varianter på ljudsystem 2006 (2007 finns även Bose Sound system)
    Premium 70 - Har 3,5" fram och i bakluckan på 5D (SC), 4D (SS) har 4" i hatthyllan. Fabrikat Pioneer och de har alla 4 ohm.
    Premium 150 - Har 6,5" i dörrarna utöver det ovan även dessa är från Pioneer och har 2 ohm.
    Prestige 300 - Har 6x9" i hatthyllan bak på 4D (SS) alt en 10" i lastrummet/golvet på 5D (SC)

    Gissar att du har Premium 150 systemet eftersom du har högtalare i dörrarna, och notera att dessa skall vara 2 ohm.
    Har någon mekat tidigare med bilen och polvänt en högtalare riskerar basen att släckas ut eftersom en högtalare är fasvänd.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag har Premium 150 i min 9-3 2005. Bilen köptes för ett år sedan. I början var ljudet riktigt dåligt. Basen överstyrde väldigt lätt när man drog upp volymen lite. Jag fick vrida ner tonkontrollen för bas som stod i ett lite förhöjt läge. Då gick det att spela lite högre utan att basen överstyrde. Efter ett par veckor hade ljudet blivit märkbart bättre. Bilen hade stått oanvänd i flera månader och var överhuvudtaget sparsamt använd. Min tro är att högtalarelementen på något vis stelnat till i konupphängningen och behövde motioneras. Nu låter det så pass skapligt att jag inte har orkat byta högtalarna i instrumentbrädan som många rekommenderar.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Gamleby
    Inlägg
    9
    Hej. Tack för all respons

    Jag ska in med bilen till Saab nästa måndag så jag tänkte prata lite med dom och se vad dom säger.
    Bra tänkt att lyssna på någon av deras bilar.
    Jag börjar misstänka att det har hänt något med den andra basen också. Kan vara så att den andra jag kopplade in inte spelade speciellt bra för att det var 4ohm på den högtalaren.
    Det spelar absolut ingen roll om jag har basen på högsta eller lägsta volym för det är istort sett ingen skillnad...

    Med vänlig hälsning, Rickard
    Senast redigerat av RilleH den 2015-07-19 klockan 13:13. Anledning: Tillägg

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det finns 3 varianter på ljudsystem 2006 (2007 finns även Bose Sound system)
    2007 fanns inte Bose. Detta kom under modellår 2008 (inte från början MY08 heller, utan senare under modellåret).
    En petitess, men ändå.
    Menar inte att vara en dryg jäkel, så missförstå mig inte.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  8. #8
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    2007 fanns inte Bose. Detta kom under modellår 2008 (inte från början MY08 heller, utan senare under modellåret).
    En petitess, men ändå.
    Menar inte att vara en dryg jäkel, så missförstå mig inte.
    Bara som ett litet tillägg: min 08:a är tillverkad i November 2007 (V.46) och har Bose..
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    2007 fanns inte Bose. Detta kom under modellår 2008 (inte från början MY08 heller, utan senare under modellåret).
    En petitess, men ändå.
    Menar inte att vara en dryg jäkel, så missförstå mig inte.
    Hej Hej
    Synd att de som skrev WIS inte kände till det
    I EPC finns noteringen att det finns Bose komponenter från chassinr 81126539 för MY2008-2011 men även tidigare för MY2007-2008 så om det är olika varianter eller om det är anpassningar till skillnader i bilen låter jag vara osagt men det har funnits på MY2007 om man skall lita på dokumentationen.


    I Broschyren för 9-3 SS och SC MY2007 så finns Bose med som tillägg på SS sedan kanske det marknadsfördes olika för olika marknader.

    Standard equipment
    • Saab Infotainment
    • Single CD (2.0T)
    • 6-disc CD changer (Aero)
    • Premium 150 Sound System (2.0T)
    • Prestige 300 Sound System (Aero)
    • Steering wheel control buttons
    • Radio antenna, in the rear window
    • MP3/AUX connection
    • XM Satellite Radio®*** (Aero)

    Optional equipment
    • DVD navigation*
    • Prestige 300 Sound System
    • Bose® Sound System (Sport Sedan)
    • OnStar® In Vehicle Communications
    System**
    • XM Satellite Radio®*** (2.0T)
    • Telephone holder (accessory)
    • CD storage case (accessory)
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-07-19 klockan 15:32. Anledning: Tillägg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Skumt! Jag har inte broschyren för MY07 tyvärr. Däremot har jag från MY08 och där står följande:
    IMG_6759.jpgIMG_6760.jpg

    Det gick tydligen att få Bose på SS hela 2008, men inte på SC förrän senare under modellåret (även om Browan har en tillverkad v46 2007, verkar detta räknas som "senare" isf?)

    Jag blir inte riktigt klok på det här. MY07 fanns det iaf inte Bose till SC, för då hade jag haft det. Jag har subben vid reservhjulet och navigator, men saknar högtalare i bakdörrarna (jag har inte heller Bose-logotyper på högtalargallren fram...). Högtalarna i bakdörrarna har inte Prestige300 men Bose har det däremot. Skumt att Saab höll på att ändra så mycket under tiden, de borde ha spikat detta när de ritade ljudet för SC tycker man, men så kan de inte ha gjort.

    Ursäkta trådskaparen för att vi terroriserar med annat i din tråd!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Gamleby
    Inlägg
    9
    [QUOTE=Ursäkta trådskaparen för att vi terroriserar med annat i din tråd![/QUOTE]


    Det gör inget. Det är baa roligt att läsa.

    Kan tillägga att brorsan har en 9-3 SC 2008 eller 2009 med Bose systemet och när vi jämförde mot min förra 9-5 2006 med hk så var 9-5:ans snäppet bättre bas medans hans Bose var bättre över hela registret. Men om man jämför hans Bose nu mot mitt så är det bara löjligt. Det går liksom inte förklara hur dåligt det verkligen är.

    Med vänlig hälsning, Rickard
    Senast redigerat av RilleH den 2015-07-19 klockan 18:25. Anledning: Tillägg

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Siden du nylig har kjøpt bilen, er du da sikker på at den har original hovedenhet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Gamleby
    Inlägg
    9
    Hej

    Ja det måste den ha då den ser precis lika dan ut som alla andra 9-3 på blocket (den utan skärm)
    Högtalaren som jag skruvade bort vad orginal samt amp-1 är ett Saab pioneer.

    Med vänlig hälsning, Rickard

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hovedenheten ligger skjult bak Infotainment Control Module (ICM).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Gamleby
    Inlägg
    9
    Hej

    Ok vad händer om den är bytt då och hur ser jag det?

    Med vänlig hälsning, Rickard

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hei.

    Setter man inn nye enheter i et system må disse være tilpasset dette, slik at ikke "distortion", refleksjoner eller andre fenomener oppstår. Jeg sier ikke at dette ER tilfelle for ditt system, men jeg stusser litt ved at du har en ICM uten skjerm (om jeg forstår deg rett), i et Premium 150 system. Dette behøver ikke skape problemer i seg selv, men KAN tyde på at det har vært "jobbet" med audiosystemet. Det er ellers Clarion som opprinnelig skal være montert, av en eller annen type.

    For å se om det er byttet, må delenummer (P/N) sjekkes, altså må hovedenheten (Entertainment Head Unit - EHU) utmonteres. Electronic Parts Catalogue (EPC) viser at det er forskjellige P/Ns for systemer uten -/med skjermer.

    Så kan jo problemet også være feil i EHU.

    Høyttalere og AMP1 skal være av merket Pioner, slik du har funnet. Det at det blir tyst når du koblet ut forsterkeren er naturlig, noe som kommer av at "ringen" i O-bus da brytes. AMP1 mater senterhøyttaleren (diskant) og de i framdørene (bass). Venstre og høyre høyttalere fremme skal være mellom- (og diskant?)frekvens, og de i hattehyllen mellom-/bass. Er det like dårlig lyd over alt, altså i både høyttalere som "mates" av EHU og AMP1?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Gamleby
    Inlägg
    9
    Hej

    Ska kolla upp det där för det var mycket intressant.

    Är det någon som vet om det skiljer mycket på premium 150 på 9-5 2006 och premium 150 på 9-3 2006?

    Med vänlig hälsning, Rickard

  18. #18
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Teknisk sett benytter 9-3 fiberoptisk buss for fordeling av audiosignaler fra EHU til de andre enhetene der. Høyttalerene er koblet opp med ledninger fra EHU og forsterker. Høyttalerene er forskjellige mht. størrelse og impedanse.

    Lydbildet må være ulikt, ettersom 9-5 har mellomfrekvens bak i dørene og ikke i hattehyllen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  19. #19
    Har också hört att stereon med fiberoptik e kass. Har ett möjligt köp på gång men då säljaren sa likt trådskaparen att basen inte funkade och efter att jag snackat med BLR så funderar jag fan på att backa på köpet. Enligt säljaren på BLR var det sjukt kostsamt och lite bökigt att fixa ljudet. Kan det vara så djävulskt dåligt? Hade ju hoppats på att bara byta ut några högtalare...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Gamleby
    Inlägg
    9
    Satte in ett par gladen sqx 165 mid idag. Kan tänka mig att det låter så här orginal så det är väll ok. Klart man vill ha mer ljud men det här får duga till brukisen.
    Det får bli ett ordentligt ljudsystem i Caben ist.

Liknande ämnen

  1. Tickande ljud SAAB 93 AERO V6 Års-2006
    Av Rahmbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-23, 20:45
  2. Radio slutat fungera, knackande ljud i 9-3 2006
    Av Pake80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 23:37
  3. 9-3TiD 06 Väsande ljud och dålig prestanda
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 23:10
  4. Motorlampa lyser + konstigt ljud EFTER gaspåslag = dålig AV?
    Av Kardanase i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 11:03
  5. Dålig gång och konstigt ljud från motorn
    Av Sm3karn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •