Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 84

Ämne: 300:- really?

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Um, du är medveten om att minst 75% (frågan är om det inte snarare är 90%) av klubbens medlemmar finns söder om Dalälven va?

  2. #22
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Um, du är medveten om att minst 75% (frågan är om det inte snarare är 90%) av klubbens medlemmar finns söder om Dalälven va?
    Återigen, vad tror du det beror på? Seriöst, ser du inte sambandet med att en klubb som hårdnackat vägrar att släppa Trollhättan och trakterna däromkring och det faktum att stordelen av medlemmarna är från södra Sverige?
    Du vill alltså få det till att anledningen att allt sker i Trollhättan är att det finns flest medlemmar där, och det kan inte finnas någon annan orsak? Typ att det finns flest medlemmar där just därför att klubben enbart syns och verkar där?
    Ja, självklart, Sveriges demografi bidrar givetvis, det *är* mer folk söderöver, det kan vi inte frånse. Men faktum kvarstår, alla aktiviteter klubben har är belägna väldigt långt söderöver.

    Vi som varit med ett tag minns säkerligen Eva (Indianturbo) och hur hon slogs som ett djur för att försöka få klubben att göra någonting i Stockholmsområdet, vi här i Gävle har ju sedan många år tillbaks arrangerat våra egna träffar, Alfta har egna träffar, det finns ett flertal gäng i Dalarna som kör eget. Och det är bara i närområdet, för det är det jag har koll på, men jag är helt övertygad om att det ser likadant ut längre norrut.
    Stockholmsgänget verkar ha ledsnat på att vänta på STCS och kör nu eget race under namnet Saabsnacket, och dom har numera återkommande träffar, eget forum, egna dekaler osv.
    Ni kan helt enkelt inte skylla på bristande intresse från något annat håll än klubben själv, för det finns hur mycket intresse som helst ute i landet!

    Hade klubben hetat Saab Turbo Club of Trollhättan hade jag inte brytt mig, men nu heter den Saab Turbo Club of Sweden, och ett sådant namn förpliktar.
    Jag är aktiv inom flera andra märkesklubbar och ingen annan har detta problem, så jag måste dra slutsatsen att det enbart bottnar i ovilja från klubbens sida.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det finns få medlemmar norrut för att klubben inte gör något norrut men anledningen till att få medlemmar överhuvudtaget kommer på träffarna är för att de ligger söderut? Hm. Jag undrar jag om medlemmarna i Norrland skulle gå man ur huse om det blev en träff, tydligen blev det ju inte så när man försökte, även om det var ett bra tag sen.

    Istället för att klubben skapar fler "event" norröver så skulle jag gissa att det blir färre söderöver. Knutan drog väl runt 120 medlemmar i år, dvs långt under 10% och det minskar stadigt. Det skall då ställas i relation till hur många medlemmar som finns inom typ 20-30 mils radie från Knutstorp.
    Jämför då det med att försöka få till en träff i låt säga då Östersund. Hur många medlemmar finns inom 30 mil och antag att det kommer som till Knutan, hur många blir det?

  4. #24
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det finns få medlemmar norrut för att klubben inte gör något norrut men anledningen till att få medlemmar överhuvudtaget kommer på träffarna är för att de ligger söderut? Hm. Jag undrar jag om medlemmarna i Norrland skulle gå man ur huse om det blev en träff, tydligen blev det ju inte så när man försökte, även om det var ett bra tag sen.

    Istället för att klubben skapar fler "event" norröver så skulle jag gissa att det blir färre söderöver. Knutan drog väl runt 120 medlemmar i år, dvs långt under 10% och det minskar stadigt. Det skall då ställas i relation till hur många medlemmar som finns inom typ 20-30 mils radie från Knutstorp.
    Jämför då det med att försöka få till en träff i låt säga då Östersund. Hur många medlemmar finns inom 30 mil och antag att det kommer som till Knutan, hur många blir det?
    Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet, och vi drar långt över hundra bilar till vår träff varje år utan att ens göra särskilt mycket reklam för den. Det är bara nu dom senaste åren exempelvis som den fått vara med i STCS kalender.
    Dom gånger vi hyrt Lunda eller liknande platser här runtomkring har det i princip varit slagsmål om platserna.

    Rent demografiskt finns ju underlaget för flest medlemmar i Stockholms-trakten, om man bara ser till antalet människor i närområdet. När gjorde STCS något i Stockholm senast?

    Nu låter jag säkert väldigt kritisk och gnällig igen, men att intresset för träffarna minskar är helt och hållet klubbens eget fel. Ni lägger allting i samma område och har så gjort i tiotals år, och blir sen förvånad när intresset minskar. Medlemmarna runt Trollhättan är så bortskämda med frekventa träffar att dom börjat tappa intresset och inte längre engagerar sig, och medlemmarna i övriga landet har gett upp hoppet om STCS och skapar sina egna event.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Men om vi säger såhär:

    Jag vill minnas att åtminstone Svenska Saabklubben har gjort åtskilliga försök till Mittsverigebanan, med extremt dålig uppslutning varpå man valde att ej fortsätta?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  6. #26
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Tjenare rcy!

    Nu tycker jag att vi får oförskämt mycket kritik från dig.

    Vi kämpar på och ger allt vi har av vår fritid för denna klubb.

    Vi kan inte vara närvarande överallt, men vi försöker i alla fall.

    Till förra årets Sommarträff gav vi Er medlemmar en uppgift att inkomma med förslag på plats.
    Vi fick 1 enda förslag, nämligen från Carl-Magnus Björk.
    Han föreslog att vi skulle hålla träffen i Rättvik, vilket vi gjorde.

    Årsmötet kommer detta år hållas i Lund av 2 stora anledningar.
    1. För att Patrik Sonestad kan ordna lokal på Universitetet.
    2. För möjligheten att därifrån sända årsmötet via webben, så att Alla medlemmar i vårt avlånga land ges möjlighet att ta del av vad som sägs under ett årsmöte.

    Tycker det är ett måste att alla ska få höra vad som sägs på ett årsmöte, så slipper vi höra från mängder av medlemmar att vi bara håller oss i Trollhättan.
    Dessa kommentarer innehåller alldeles för ofta felaktiga antaganden om vad som diskuteras internt styrelsen och vad vi prioriterar och inte prioriterar.

    För att alla ska få samsyn på vad styrelsen och klubben gör under ett år tror jag denna livesändning är strategiskt viktig för oss

    Angående Kalendern.
    Kalender 2015 låg redan färdig för utskick i september 2014. Redo att skickas ut med de som betalade in från och med 1:e oktober.
    Dock hände inte detta då medlemshanteringen varit under all kritik under mer eller mindre hela denna säsongen.

    Vår plan för den kommande Kalender 2016 är att denna skall finnas redo för utskick i november-december.
    Detta för att finnas i brevlådan innan årskiftet, och för att vi ska ha kunnat få OK från Sponsorer och Rabattgivare inför den nya säsongen.
    Att dessa då skall finnas med i kalendern som tack från oss för att dom är med oss den nya säsongen helt enkelt.

    Jag siktar på inför kommande verksamhetsår att styrelsen utökas med 2 till, och att varje ledamot därmed får en mindre uppgift var jämfört med i dag, då många av oss ha flera olika ansvar vardera.

    På så sätt tror jag att mer kommer att hända.
    För att nämna 2 olika områden som jag vill se mer hända inom är Klubbshoppen och Sponsorer och Rabattgivare.

    Dessa 2 områden tror jag är en nyckelfaktor till nöjdare medlemmar, vilket i sin tur leder till att medlemmarna stannar kvar, och att vi blir fler med åren.

    Vi kommer även att lägga upp en sida på vår nya hemsida där vi berättar vilka saker vi önskar Er hjälp med.
    Exempelvis att medverka i vår monter på Elmia-mässan.

    Så ni som har många bra åsikter, hjälp oss inte bara med att komma med idéer, utan hjälp oss att genomföra dessa.

    Mvh Michael

    8 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Lysande, ser flera punkter som jag verkligen uppskattar!

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    2. För möjligheten att därifrån sända årsmötet via webben, så att Alla medlemmar i vårt avlånga land ges möjlighet att ta del av vad som sägs under ett årsmöte.
    Mvh Michael
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    För att alla ska få samsyn på vad styrelsen och klubben gör under ett år tror jag denna livesändning är strategiskt viktig för oss
    Mvh Michael
    Galet bra!!

    @Bollman:> Går det/ kommer det finnas möjlighet att rösta/göra sin röst hörd via nån chat/röst-funktion?

    1 användare gillar detta inlägg


    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #29
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    @Bollman:> Går det/ kommer det finnas möjlighet att rösta/göra sin röst hörd via nån chat/röst-funktion?
    Hänger nog på vilken mjukvara som används för att sända, men jag har haft riktigt bra erfarenheter av Adobe Connect när jag suttit med på möten via länk. Dels videosändning av det som presenteras, men även på den som pratar när en fråga ställs av en mötesdeltagare på plats. För oss på länk har både chat och röstsamtal via länk funkat klockrent, och där även en röstningsfunktion finns i händelse av votering eller klubbande av beslut

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är vår plan att vi skall kunna hålla mötet i Lund, allt är inte 100% klart med det. I vilket fall kommer man inte kunna rösta via länk eftersom det inte går att lösa medlemskontroll på något tillfredsställande sätt.

  11. #31
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är vår plan att vi skall kunna hålla mötet i Lund, allt är inte 100% klart med det. I vilket fall kommer man inte kunna rösta via länk eftersom det inte går att lösa medlemskontroll på något tillfredsställande sätt.

    Ja nej "vi" kan ju börja med att få tekniken att fungera innan vi kan lösa medlemsskapsvalidering Bara att mötet går att få ut på länk är ju ett stort kliv framåt!

    Jag har mina tankar över hur det går att lösa, men vi är inte där än vad gäller det tekniska (men det är på gång som jag tolkade det av Törna tidigare).

  12. #32
    Grundladd xpcas avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Moholm
    Inlägg
    266
    Medlem#
    7036
    Betalande medlem men äger ingen SAAB nu dock. Tidigare var det för att få tillgång till bra rabatter och åka på träffar. Betalar även nu för att supporta klubben

    1 användare gillar detta inlägg


    STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002

  13. #33
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Tjenare rcy!

    Nu tycker jag att vi får oförskämt mycket kritik från dig.
    Jag hoppas ni inte tar allt för illa upp, utan använder det som konstruktiv kritik, som det är tänkt.
    Ni får även mycket beröm av mig när ni gör något bra, glöm inte det.

    Men, faktum är, att jag kan inte gärna bedöma vad ni *planerar* att göra. Jag kan bara gå på hur det har fungerat fram tills nu, och ärligt talat så har det inte fungerat något vidare. Att ni har planer på att åtgärda och göra förändringar är lysande, men jag står fast vid min kritik tills jag sett dessa förändringar genomföras.

    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Så ni som har många bra åsikter, hjälp oss inte bara med att komma med idéer, utan hjälp oss att genomföra dessa.
    Och som vanligt, jag har igen och igen och igen erbjudit min hjälp inom i princip alla områden jag på något vis kan bidra, men har än så länge inte fått någon direkt respons.
    Ni är väldigt bra på att be om hjälp, men ni är totalt värdelösa på att ta emot den hjälp som faktiskt erbjuds.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #34
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Jag ska betala medlemsavgift när jag får nästa lön.
    Denna guldgruva av information samt trevliga medlemmar ska givetvis stödjas.

    Ps>: stäng ner er Facebook, den sabbar forumet då de flesta hellre skriver där
    och får kassa tips.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  15. #35
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej Trailer!

    Va kul att höra att du vill bli medlem i vår klubb!

    Jag skulle råda dig till att betala från och med 1:a oktober.

    Detta för att vi från och med 1:a oktober går in i klubbens nya verksamhetsår.
    Det vill säga 2015-2016.

    Betalar ni från och med 1:a oktober får ni ta del av exempelvis rabatterna hela 2016 och det som är kvar av 2015

    Varmt välkomna!

    Mvh Michael

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Som jag tolkat och sammanfattat tråden hittills.


    Frågan: Vad får man för avgiften?


    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Varför kostar medlemskap 300:- ?

    Det är skitdyrt, övertyga mig att det är pengarna värda
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Jag vill bli medlem, men jag är jävligt snål. Därför krävs det övertygelse
    Jag är inte snål men jag vill ändå veta!



    Sponsrad bankörning i södra/mellan Sverige!?
    Citat Ursprungligen postat av Fiskenlars Visa inlägg
    Hur kan det va dyrt?
    ....men alla rabatter man får samt alla bankörningar, om man bor längre söderut än vad jag gör...

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    STCS har Sveriges billigaste tillgång till bankörning. med GOD marginal. jag har ärligt talat själv svårt att förstå hur det kan gå runt på bara 300 kronor men jag klagar inte.
    ....
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det är ganska enkelt, medlemmarna i mellersta och norra Sverige sponsrar bankörningarna för medlemmarna i södra Sverige.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Med tanke på hur liten andel av de totala medlemmarna som utnyttjar bankörningarna så hjälper alla till att sponsra bankörningarna, oavsett var man bor....
    Att inte ta ut någon avgift alls betyder i praktiken att den stora medlemsmassan står för den största kostnaden av de deltagande medlemmarnas banåka på klubbens träffar.
    Ett uttag av en mindre avgift precis som i stort sett alla andra klubbar gör skulle ge en mer rättvis ekonomisk fördelning av klubbens medel.
    Förslagsvis 500:-/bil och 1-dags event, en kostnad som är ganska rimlig och fortfarande väldigt billig, varje bil här ju ändå kostnader för driftskostnader mm av fordonet.
    3-4 träffar skulle då kosta mindre än ett bra däck.

    På årsmötet i oktober 2008 behandlades en motion ang. banträff i norra Sverige
    Beslut: Styrelsen skall undersöka...
    Den nordligaste banan jag sett nu när jag ögnat igenom TT är Gelleråsen.
    En rimlig fördelning av 3-4 banträffar vore att sprida dem geografiskt och då norr om Dalälven som efterlyses


    Rabatter

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    ... De rabatter man får via klubben är bra och är man "snål" så är de snabbt insparade igen för att kunna kanske sova gott om natten.
    Alla rabatter man kan utnyttja är självklart välkomna, tyvärr så är inte alla rabattgivare lika serviceminded som andra så för vissa medlemmar går den inte att nyttja då det innebär för mycket strul.


    Unikt för STCS?

    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Tjenare ...

    En absolut vettig fråga.

    För de 300 kronor som det kostar att bli medlem i Saab Turbo Club of Sweden får man under normala omständigheter bland annat följande:

    - 3-4 banträffar per år.
    - Sommarträff de åren som inte Saabfestivalen arrangeras.
    - Massa trevliga rabatter hos bland annat Ceramic Pro, MapTun, Speedparts, Stemeck, do88, GIK Turboteknik med flera.
    - Klubbtidningen TurboTrycket 3-4 gånger per år.
    - TurboTrycket Kalender 1 gång per år.
    - 1 200 andra Saab-vänner.
    - Möjlighet att köpa saker ur vår klubbshop.
    - Årsmöte 1 gång per år.
    - Cruisingträff 1 gång per år.
    - Intressanta föreläsare och filmkvällar försöker vi även att få till.

    Medlemspengarna går även till att hålla igång detta forum och vår hemsida.

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Nu låter jag säkert som en gammal surgubbe som gnäller på allt, men vafan, ta det som konstruktiv kritik.

    Den där klubbshoppen, när var den öppen senast?
    Turbotrycket, var inte det nerlagt?
    Kalendern? Allvarligt, vem behöver fjolårets kalender?
    Cruisingträff, årsmöte och bankörning gäller som sagt bara om du bor i södra Sverige.

    Rabatter får man förvisso, och det är väl den enskilt största orsaken att folk fortfarande betalar medlemsavgiften i så stor utsträckning som dom gör. Dock måste jag min vana trogen ge klubben en känga även där, då en av dom stora rabattgivarna har en kundvård som får ett mexikanskt fängelse att se ut som en spa-semester, och trots stora påtryckningar från medlemmarna verkar klubben väldigt ointresserad av att ta i problemet.

    - TurboTrycket saknar redaktion och sista riktiga numret var 2/2014, Argumentet bortfaller
    - TurboTrycket Kalender, hänger det inte på TT, Är i farozonen och senast kom kalendern i April trots betald avgift i god tid. Kan ursäktas av inbrotten men är inget starkt argument förrän motsatsen bevisats.
    - 1 200 andra medlemmar som i många fall är väldigt tystlåtna (Jaja, vissa väsnas och syns mer), Inget starkt argument annat än som bidragsgivare till de som utnyttjar banträffarna.
    - Klubbshopen är stängd, Argumentet bortfaller
    - Årsmöte, men hallå! Ingen går väl med i en klubb för att få gå på årsmöte? Det är något som ingår per automatik i den demokratiska processen inget självändamål eller får man kaffe och bulle? Argumentet bortfaller
    - Föreläsare och filmkvällar är ju inget som funkar i en rikstäckande klubb, Mycket tunt argument.
    - Rabatter, vissa rabattgivare är unika för STCS men lång ifrån alla, Samma rabatter finns i alternativa klubbar. Det är upp till var och en att bedöma om de som är rabattgivare sammanfaller med de man handlar hos. Bra argument men inte unikt.
    Kvar som ett bra argument blir att hålla igång forumet även väldigt många inte är betalande medlemmar.



    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Tjenare ...

    Klubben har även en Facebook-sida samt en Facebook-grupp.
    Hurra


    Alla är tydligen inte övertygade om att 300:- till STCS är värt 300:-

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Jag blir inte medlem nästa år. Det bestämde jag nu.
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    ...Jag kommer iaf spara mina 300kr för nästa år,......så har jag ingen glädje av medlemskapet längre.
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    .... annan klubb också, vilket är trevligt, där har jag mitt medlemskap
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Jag har ju tyvärr redan bestämt mig för att inte fortsätta som medlem i stcs. ...Jag vill se resultat och inte snack. För det är precis vad det är, snack och liten verkstad. Tror inte jag är ensam om dessa åsikter heller.

    Och den förmodligen viktigaste frågan:
    Vill vi (vi som just nu är betalande medlemmar) ha det så här?
    Om inte, vad krävs det för åtgärder och när skall det ske?
    Och jag efterlyser inte ursäkter eller förklaringar i det som varit utan att vi utgår från var vi befinner oss idag och vägen framåt.

    En sak jag själv skulle vilja se är ett aktivt deltagande på årsmöte som ett komplement till den planerade videosändningen av mötet.
    Då undanröjs det geografiska hindret från att delta.
    Räkna på vad det skulle kosta för en medlem i Sundsvall (då är vi bara drygt halvvägs upp i Sverige från Lund, det lär vida överstiga medlemsavgiften flera ggr om.
    Omfördelar man medel från t.ex. sponsrade banträffar och TT som ändå inte kommer ut så borde det vara görbart 2015 även om det i sig medför en kostnad.

    Det skulle vara intressant att göra ett tårtdiagram av "Mina" 300:-
    Fast det kanske vi får den dagen årsredovisningarna blir tillgängliga.

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Nu har jag inte läst vartenda inlägg rad för rad men jag känner igen diskussionen från föreningar jag har varit med i.

    Det finns bara ett sätt att förändra klubbens inriktning - det är ett aktivt, konstruktivt engagemang. Vissa tycker 300:- är värt det, andra inte. Det är ett fritt land. Personligen tycker jag det är bra value 4 money vilket till stor del beror på att jag börjat mecka/uppgradera mer än vad jag gjort innan. Då jag för tillfället jobbar i Gbg kommer jag försöka delta på mer IRL-aktiviteter också.

    Den enda riktigt effektiva sättet att påverka en förening är att aktivt delta i styrelsearbetet. Och då kan man tyvärr inte vara en one-issue-person utan man måste klara av att se till helheten och man måste agera på ett professionellt sätt utåt för att få vara en värdig representant. En del i detta är att föra en saklig, respektabel diskussion (utan svordomar) på offentliga forum som detta.

    Visst är det ett problem att alla medlemmar inte bor inom samma geografiska område men realiteter är realiteter. Jag har suttit i föreningar där styrelsemöten hållits i andra länder. Vill man vara en del av en förening är det en balans mellan att acceptera situationen som är versus att genomföra förändringar.

    Jag kan tänka mig att medlemmar nordost on Jönköping känner att styrelsen är lite av en KFIB (Klubben För Inbördes Beundran) men om den startades i Gbg området är det lätt så att den drivs vidare av individer i närområdet.

    Sedan om vad man får för pengarna - idag frågar sig alla "whats in it 4 me" vilket är en ny approach som föreningar och organisationer måste anpassa sig till. Jag tror man skall se medlemskapet som - vill jag stödja iden som ligger bakom eller skiter jag i det? Jämför med Läkare utan gränser - ytterst få jobbar aktivt inom föreningen men man kanske betalar pengar till dem för man tycker de gör ett bra jobb.

    Jag har inte läst årsbokslutet men jag gissar att styrelsen jobbar ideellt - detta är mycket viktigt att vi inte glömmer. De får inget betalt för alla timmar de lägger ner (I been there, done that myselfe) så om man har förbättringsförslag på hur saker sköts ska dessa givetvis framföras men på ett sakligt sätt med rimlig argumentation.

    Igen - bästa möjligheten till förändring av en förening är ett långsiktigt, aktivt, sakligt engagemang.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero Kombi -01 för att frakta kite utrustningen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...v%C3%A4gsloket
    Cayman S -06 för att leka på bana:
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869

  18. #38
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    l
    - Rabatter, vissa rabattgivare är unika för STCS men lång ifrån alla, Samma rabatter finns i alternativa klubbar.


    vilka rabatter är det som är unika för STCS?

    eftersom man måste vara medlem för att veta rabatterna så blir det ju jävligt svårt att avgöra...

  19. #39
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jämfört med Svenska Saabklubben så är dessa unika vad jag kan se

    www.accident.se

    Bildelslagret Trollhättan AB
    (F.d. ANA Begagnade delar)

    http://ceramicpro.se

    www.do88.se

    www.gikturbo.se

    www.hoteltrollhattan.se

    www.kemidepan.se

    http://www.nordictuningdalarna.com/

    Orio
    webshop.saabparts.com

    www.racestuff.se

    Stemeck
    http://saabverkstad.se



    Det borde väl vara argument nog?

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #40
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    tror saabklubben har rabatt på orio, reservdelsshoppen är återförsäljare i vilket fall och dom har rabatt hos "ANA trollhättan AB" på orginaldelar och tillbehör

    Saabklubben har rabatt på scandic så det är ju en hotellrabatt det med.

    Kemidepån säljer bara till företag står det, så det är ju lite skum rabatt.

    när det gäller verkstäder så har saabklubben rabatt på Nordic Norrköping samt Ekmans bil och båt.

    slutsats är att den reella skillnaden ligger i att STCS har

    GIK

    Racesstuff

    Nordic dalarna (?) (vet inte vad den rabatten innehåller)

    Do88

    samt Ceramic pro


    Till detta tillkommer banträffar i södra sverige där information om att det finns försäkring att teckna betraktas som onödig.


    Det som saabklubben har som inte STCS är ju framförallt deras klubbshop om man letar obskyra delar till tidiga 9000 eller modeller innan dess (ramlar in lite grejer ibland som tex USA bakljus 9-3 med)

    Saabklubbens medlemskap kostar dessutom 50 kronor mer/år.

    saabklubben har en riktigt tjock fin klubbtidning med seriösa reportage större format än turbotrycket hade.

    kommer även där en kalender varje år till dom som betalat.

    Många starka lokala delar med träffar i allt från Skåne till Norrland.

    har jag missat något?
    Senast redigerat av M.Broberg den 2015-12-25 klockan 16:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •