Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problemmet med låsmotor fixat , men har nu felkod ? 9-3 ss -03 NG

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Problemmet med låsmotor fixat , men har nu felkod ? 9-3 ss -03 NG

    Hej på er, har haft problem med central låset som ej ville låsa eller låsa upp vänster bakdörr ibland, jag införskaffade en beg. låsmotor och bytte den , nu fungerar låset men jag får en felkod " Fel på låssystemet kontakta verkstad " men jag upplever inga problem med låset ?
    Måste man "gifta in" nya låsmotorn med bilens dator ?
    Såg även att den nya låsmotorn hade 5 stift medans den gamla hade 7 stift ?
    Om någon här på forumet vet mer om detta problem så vore jag tacksam för hjälp .
    Trevlig helg för övrigt.
    MVH PH.
    9-3 ss -03 NG

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    NG9-3 från MY03 tom i " typ mitten" av MY05 har så kallade lås-sensorer i låsen, bilarna efter det har det inte (man ändrade låslogiken p.g.a. strul med sensorerna i låsen och för att spara pengar). Om du monterar ett lås utan sensorer på din bil så kommer du få det problemet som du beskriver. Låter rimligt att det nya låset har färre stift.

    Mig veterligen får du inte bort felkoden om du inte byter låset, går inte att gå runt. (Kan ev. gå att montera en BCM MY06 i din bil och med TECH2 välja att du inte har låssensorer, då skulle den ignorera sensorerna i dom andra låsen också, men detta har jag inte provat). Tror inte det går att uppdatera din BCM med MY06 mjukvaran, men om du har tillgång till TECH2 och kan kolla vilken mjukvara du kan ladda in med SPS så kan jag svara om den har den nya logiken eller ej.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Stort tack Henrik visat intresse.
    Låter logiskt det du skriver att den monterade låsmotorn ej är kompatibel med bilens data system.
    Har ingen Tech2 och har ingen kunskap ang. att byta mjukvara i bilen.
    Vad jag förstå så är mitt enklaste alternativ att skaffa en låsmotor med 7 stift ,
    om det inte går att komma runt problemet på ett för mig hanterbart sätt ?
    Lite surt att behöva byta till en så pass gammal låsmotor , såg att det fanns -03 motor på skroten men den är ju lika gammal som den jag har.
    Är ju intressant det du skriver ang. att byta mjukvara så att den ej bryr sig om det finns lås sensorer ,då det ju blir samma problem när nästa lås går sönder , men det måste jag isåfall få hjälp med.
    Tack för informationen och ha en trevlig helg .

    MVH.PH

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Ja dom där låssensorerna är jobbiga, jag får manuellt låsa/låsa upp med fjärr och samtidigt röra låspinnen manuellt på en av mina dörrar 2-3 ggr i månaden, har varit så några år nu

    Angående uppgradera mjukvaran, så insåg jag att alla fyra dörrmoduler också måste uppdateras till åtminstone MY06.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ordnade en ny låsmotor (-03) med 7 stift på skroten och nu fungerar det som det skall .
    MVH. PH

Liknande ämnen

  1. acc felkod 13 senare 14 behöver lite hjälp (Fixat)
    Av Toastmaster i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 22:39
  2. Felkod acc "Delen Finns ej" FIXAT
    Av ravenlord i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •