Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Håller inte tomgång vid hastighet 9-3 T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600

    Håller inte tomgång vid hastighet 9-3 T7

    Har lite bekymmer med Saaben. En 9-3a MY 2001 med T7 motorn. :S

    Det är så att den har svårt att hålla "tomgången" om man har fart på bilen, Exemplvis: kopplar och bromsar med fart med sig = dör. Alternativt bara kopplar med fart = dör.
    I bland kan den dippa ner till 200-300 rpm när den "dör" men återhämta sig. Att den dör sker stort sätt vid varje koppling. Tomgången stillastående är förövrigt mycket fin, inga startproblem heller.

    Värt att nämna är att jag har bytt turbon från GT17 till TD04-15T samt byt hela kamkedjepaketet. Den är inte om mappad för TD04'an men den hade samma problem med GT17 turbon. (ska lägga in en aero mapp i den imorgon)

    Har ni några funderingar kring de hela? Alla tips är till stor nytta!!!

    Mvh Andreas

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Kopplade in ett OBD2 felsökningsverktyg precis och fick ur felkoden P0115. Gissar på att det är vattentemp givaren som är paj då? Vad är det för resistans vid de olika temperaturerna ? Har nämligen en sensor liggandes (volvo penta) men är inte säker på att den har samma resistans vi de olika temperaturerna som en saab original

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    P0115 betyder att du har problem med vattentemp-givaren. Vid 20°C ska den ha 2,1 till 2,9 kΩ.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Bytte givaren till den som jag hade hemma. Även om den som satt på bilen visade rimligt värde på cirkus 2000 Ohm. Dock så blev det inte bättre. Jag bytte även mjukvaran till en Aero mapp och detta gjorde ingen nytta heller. Tog visserligen bara en kort tur men de kanske tar lite tid för ecu'n att lära sig tomgången?

    Vad kan de annars vara? Har bytt alla slangar som har sett lite spruckna och tråkiga. Gick även över motorn med startgas med ingen framgång :/

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Gjorde ett test med att köra med LMM urkopplad. Då höll den tomgången vid fart som den skulle. Fanns inga tendenser till att dö när man koppla. Är det LMM som är paj då?

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja det är troligt. Testa med en ny LMM.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av LiPoMannen Visa inlägg
    Gjorde ett test med att köra med LMM urkopplad. Då höll den tomgången vid fart som den skulle. Fanns inga tendenser till att dö när man koppla. Är det LMM som är paj då?
    Om jag minns rätt så brukar man få den effekten även om LMM är hel men det finns luftläckage efter LMM, eftersom det beräknade värdet då stämmer bättre än det uppmätta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Okej, eftersom jag inte har någon LMM på lager så får de bli att kolla upp lite luftläckage först en extra gång. Gällande LMM'en; det råkar inte går det att göra rent den eller nått? Eller är det så att det är elektroniken som pajjar i den?

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jo, visst kan man rengöra. Jag har en känsla av att det inte duger i ditt fall, men du kan testa om du vill. Såhär gör man: https://youtu.be/xQGSkWEC_u4

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Tack! De är ju värt att pröva ivf Men om man ska leta efter en beggad, finns de några mätvärden som man kan mäta sig till så man vet att man får en hel?

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av LiPoMannen Visa inlägg
    Tack! De är ju värt att pröva ivf Men om man ska leta efter en beggad, finns de några mätvärden som man kan mäta sig till så man vet att man får en hel?

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Jag känner igen det här problemet. Hjälpte nyligen en vän som hade samma symptom och fel, dock var fallet en 900-96 med motronic-styrning. (Detta krävde SW 44 till tech2)

    Tittar på bränsleadaptering och ser direkt att den är utmaxad (dvs till 25%).

    Vid tomgång ser man att av styrsystemet förväntad luftmassa så mäter systemet in 4 ggr så mycket. Dvs....trasig luftmassemätare

    Vid sådana här fel rekommenderar jag direkt att titta på bränsleadaptering. Det borde t.o.m. gå att se på stiften för ett tränat öga.

    Edit: Jag säger absolut inte att det är felkällan i din problematik, men absolut trolig. Dock borde styrningen skjuta andra larmkoder.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-07-18 klockan 09:32.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Jag känner igen det här problemet. Hjälpte nyligen en vän som hade samma symptom och fel, dock var fallet en 900-96 med motronic-styrning. (Detta krävde SW 44 till tech2)

    Tittar på bränsleadaptering och ser direkt att den är utmaxad (dvs till 25%).

    Vid tomgång ser man att av styrsystemet förväntad luftmassa så mäter systemet in 4 ggr så mycket. Dvs....trasig luftmassemätare

    Vid sådana här fel rekommenderar jag direkt att titta på bränsleadaptering. Det borde t.o.m. gå att se på stiften för ett tränat öga.

    Edit: Jag säger absolut inte att det är felkällan i din problematik, men absolut trolig. Dock borde styrningen skjuta andra larmkoder.

    /Lufto
    Mycket bra notering, det ligger ju något i de! Har ju programmerat in i T7 suite att open sid ska va möjligt. Men dessvärre så är de så mycket pixelfel så man inte ser va de står :P

    Som sagt körde lite utan LMM inkopplad, inga tendenser att dö men fick felkod P0100 då. Tog en sväng till skroten idag och hitta en LMM från en 9-5a. Kopplade in den och körde lite. Fick samma resultat som förr gällande tendenser att dö. Men fick dock felkod P0336. Värt att nämna är att jag både tar bort koderna och "polar av" en sund mellan testerna.

    Hur ska jag gå tillväga?

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av LiPoMannen Visa inlägg
    Mycket bra notering, det ligger ju något i de! Har ju programmerat in i T7 suite att open sid ska va möjligt. Men dessvärre så är de så mycket pixelfel så man inte ser va de står :P

    Som sagt körde lite utan LMM inkopplad, inga tendenser att dö men fick felkod P0100 då. Tog en sväng till skroten idag och hitta en LMM från en 9-5a. Kopplade in den och körde lite. Fick samma resultat som förr gällande tendenser att dö. Men fick dock felkod P0336. Värt att nämna är att jag både tar bort koderna och "polar av" en sund mellan testerna.

    Hur ska jag gå tillväga?
    P0336 är att vevaxelgivarens position förloras minst 2 ggr under 10 minuter. Dvs. det är något konstigt där, skulle möjligen kunna komma som en konsekvens av lågt varv, men aldrig hört talas om det. Inga tendenser till tjurighet vid start efter motorn stått i 5-0 minuter efter varmkörning?

    Jag läste just felbeskrivningen för P0100, där framgår att felkoden även modifierar beteendet så att den går ner långsammare på tomgång, dvs. det är inte riktigt säkert att det är LMM som är fel, att rycka sladden till den kanske bara döljer beteendet.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-07-18 klockan 20:25.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av LiPoMannen Visa inlägg
    Mycket bra notering, det ligger ju något i de! Har ju programmerat in i T7 suite att open sid ska va möjligt. Men dessvärre så är de så mycket pixelfel så man inte ser va de står :P

    Som sagt körde lite utan LMM inkopplad, inga tendenser att dö men fick felkod P0100 då. Tog en sväng till skroten idag och hitta en LMM från en 9-5a. Kopplade in den och körde lite. Fick samma resultat som förr gällande tendenser att dö. Men fick dock felkod P0336. Värt att nämna är att jag både tar bort koderna och "polar av" en sund mellan testerna.

    Hur ska jag gå tillväga?
    Vill inte tjata, men kolla bränsleadaptering för vidare felsökning.

    Det borde vara snett där. Efter det kan man dra slutsatser om hur systemet tolkar ditt fel. Det är inte alltid "klockrent" med felkoder, faktiskt.

    Dessutom är närapå alla fel på en turbodriven SAAB - luftläckage

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-07-18 klockan 22:08.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    P0336 är att vevaxelgivarens position förloras minst 2 ggr under 10 minuter. Dvs. det är något konstigt där, skulle möjligen kunna komma som en konsekvens av lågt varv, men aldrig hört talas om det. Inga tendenser till tjurighet vid start efter motorn stått i 5-0 minuter efter varmkörning?

    Jag läste just felbeskrivningen för P0100, där framgår att felkoden även modifierar beteendet så att den går ner långsammare på tomgång, dvs. det är inte riktigt säkert att det är LMM som är fel, att rycka sladden till den kanske bara döljer beteendet.
    Tack tack för informationen, de glädjer! Vevaxelgivare säger du. När jag väl tänker efter så "mobbade" jag lite bilen med att när den dog med koppling nere så lyfte jag kopplingen för att få liv i han. Sedan tryckte ner kopplingen igen. Vilket resulterade att den lever i bara ett par sekunder. Gjorde detta 3-4 gånger under en kort stund. Kanske därför koden kom? För jag har alldrig haft problem att starta bilen varm. Får bli en ny repa för att testa om koden kommer tillbaks

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Vill inte tjata, men kolla bränsleadaptering för vidare felsökning.

    Det borde vara snett där. Efter det kan man dra slutsatser om hur systemet tolkar ditt fel. Det är inte alltid "klockrent" med felkoder, faktiskt.

    Dessutom är närapå alla fel på en turbodriven SAAB - luftläckage

    /Lufto
    Tjata på du! Vill få problemet löst!!!

    Jag ska ta och kolla på adapteringen, som du säger så underlättar de felsökningen. Frågan är bara hur Som sagt har jag ju open sid, men med pixelfel och några trasiga lampor i sid'en som gör de lite svårt. Håller på och kollar på lösningar på Sid problemet

    De råkar inte gå att se adaptionen i Torque PRO appen? Respektive T7 suite?

    Blir en dubbel koll på luftläckage med!


    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av LiPoMannen Visa inlägg
    Tjata på du! Vill få problemet löst!!!

    Jag ska ta och kolla på adapteringen, som du säger så underlättar de felsökningen. Frågan är bara hur Som sagt har jag ju open sid, men med pixelfel och några trasiga lampor i sid'en som gör de lite svårt. Håller på och kollar på lösningar på Sid problemet

    De råkar inte gå att se adaptionen i Torque PRO appen? Respektive T7 suite?

    Blir en dubbel koll på luftläckage med!


    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Du kollar amul.

    /Lufto

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Du kollar amul.

    /Lufto
    Okaj! Tog en tur idag. Efter mycket om och men så läste ja av vad jag tror är variabel "16.amul" denna fick vad jag tror är värdet "-" eller "0" vid lite körning. Testade både org LMM och 9-5 LMM med samma resultat. En annan sak jag la märke till var att i min Torque app så står throttle % värdet på 16,8% när man inte ens nuddar gasen och ~ 86 % vid plattan i mattan. Kan de vara throttel givaren som är paj eller är de min app som är knas?

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Götene
    Inlägg
    23
    Jag hade samma fel på min 9-3 Aero -00 men det enda jag behövde göra var att byta avlastningsventilen (även kallad dumpventil) för den hade gett upp med återcirkulationen..
    Eftersom det är LMM så går det ju inte med en atmosfärisk avlastningsventil (öppen dumpventil) för då får LMM fel värde och matar på med fel mängd luft och tomgången är helt borta och dör vid frikoppling när man bromsar och till och med så snabbt så att du inte hinner växla innan den är död..

    Du har säkert redan kollat detta men ifall

    // Fraxz
    9-3 Aero -00
    Tidigare
    9-3 SE Sport Coupé -99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 14:38
  2. Vandrande hastighet vid farthållare. (+ orolig tomgång)
    Av xrox i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 12:39
  3. hjulinställning håller inte 9-3 ss
    Av peterkrolle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 21:07
  4. Håller inte trycket på 3an
    Av Albin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 17:35
  5. 9000 håller inte toe...
    Av 9000 ERO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •