Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Raggar-renovering av hundbenen OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Raggar-renovering av hundbenen OG9-5

    Jag har retat mig på den enda synliga rosten på vår 9-5:a (årsmodell 2000) och har nu äntligen svetsat dit ny plåt för att slippa se rosten. Jag använde 1.5 mm plåt med svetsbar primer som jag hade liggande. Jag svetsade inte allt under eftersom spoilerern täcker hålet och dessutom ville jag kunna spruta in rostskydd där samt att det funkar som dräneringshål. Grundfärgen (den röda) är en "riktig" färg med härdare eftersom jag tänkte låta någon lacka om benen med riktig färg senare. Jag ska kitta skarvarna som ligger närmast däcken så det blir tätt i hjulhusen. Två timmar per sida tog det men mycket jobb återstår iofs.
    Bort med det onda.jpgPlåt borta.jpgNy plåt.jpgGrundfärg.jpg
    Senast redigerat av galnast33 den 2015-07-16 klockan 14:45.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det där ser ju riktigt seriöst ut. På rubriken trodde jag att du kladdat över rosten med senap eller Hammerite eller nån annan skitfärg.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Att inte tenna en svetsad kaross-skarv är ju lite fusk men det håller nog den här bilens livslängd ut.

  4. #4
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Lite utanför ämnet..men ....:Njae där håller jag inte med dig, har lackat många bilar genom åren där man använt endast glasfiberspackel på REN plåt och svetsskarvar, och inte har det kommit tillbaks, så
    helt beroende på hur noga man är att det är skyddat från baksidan, fuskar man så blir det värre med en tennad yta.

    Bra jobbat btw!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-12 klockan 11:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Rost i hundbenen OG9-5
    Av Loket900t i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-06-01, 13:23
  2. Är hundbenen en bärande del? OG9-5
    Av Actionhank i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2018-04-15, 02:16
  3. Rostlagning hundbenen OG9-5
    Av pacmyc i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-12-20, 23:52
  4. Fråga gällande rost på hundbenen.
    Av baloo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-26, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •