Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Byta turbo på 2,3t biopower i förebyggande syfte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Byta turbo på 2,3t biopower i förebyggande syfte

    Nu har 9-5:an gått över 21000 mil och jag tror att den ännu har kvar orginalturbon.
    Kan det vara idé att byta den nu innan den rasar?
    Jag funderar på att byta till en TD04-turbo, finns det mer uppgraderingar man bör göra i samband med ett sådant byte.
    Bilen är helt original i motor nu men har köpt sportluftfilter som skall på vid service.
    Har inga planer på att toktrimma eftersom frugan kör bilen till jobbet varje dag. :-)
    Är bara ute efter lite mer ork och kanske lite lägre förbrukning.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Förbrukning avseende bränsle eller olja kan du glömma Så fungerar det inte.

    Den lilla Garret-turbon är ingen "hit". Byter du till Mitsubishi behöver du byta lite rör (och liten ändring i mjukvaran). Lätt att fixa till

    Motfrågan är: Behöver du byta turbo, och är en annan turbo lösningen för Erat vardagliga bruk av bilen?

    /Lufto
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-07 klockan 14:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Låt bli "sportluftfiltret" eftersom du kommer förkorta livslängden på motorn och öka risken flerfalt för krångel med luftmängd/massemätaren. Detta utan någon effektvinst att tala om.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Förbrukning avseende bränsle eller olja kan du glömma Så fungerar det inte.

    Den lilla Garret-turbon är ingen "hit". Byter du till Mitsubishi behöver du byta lite rör (och liten ändring i mjukvaran). Lätt att fixa till

    Motfrågan är: Behöver du byta turbo, och är en annan turbo lösningen för Erat vardagliga bruk av bilen?

    /Lufto
    Nja, att ett turbobyte inte nödvändigtvis påverkar bränsleförbrukningen positivt är jag helt med på.

    Det jag tänkte på var om man skulle göra en chippning eller byta avgassystem eller något annat.

    Som du säger så är Garret-turbon ingen höjdare och jag vill undvika ett turbo ras eftersom det kommer krånglatill vår vardag ganska mycket (det händer ju alltid när det minst passar). Så därav bytesfrågan.

    Sedan är lite mer effekt aldrig fel.

    Jag vill ju ha mer effekt men vill ha en bil som fungerar till vardags så en steg1-chippning ligger i tankarna framöver ändå (har inte vågat det ännu med tanke på turbon :-) ).
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Låt bli "sportluftfiltret" eftersom du kommer förkorta livslängden på motorn och öka risken flerfalt för krångel med luftmängd/massemätaren. Detta utan någon effektvinst att tala om.
    Från: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/xf-902.html

    Högflödesfilter med filterkärna i nylon.
    Detta bidrar till en exakt filtrering och maximalt flöde
    Trattformad inre anslutning för maximalt flöde
    Hög reningsgrad (jämförbart med original)

    Så varför är ett sportluftfilter sämre?!

    Då skulle ju ingen varken köpa eller tillverka dom??
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag känner normalt inte för att sparka in öppna dörrar men tänker ändå länka ett omfattande test som gjorts (det finns fler såklart, men vill minnas att detta var riktigt seriöst):

    http://www.thedieselpageforums.com/t...ad.php?t=11674

    The following data is provided by Testand Corp. in Rhode Island. Testand makes the $285,000 machines that perform the SAE J726/ISO 5011 air filter test standard. Any air filter that wants to be tested for performance and efficiency uses this test. These tests cost $1,700 per filter when done by an independent laboratory. Testand Corp. was interested in the comparison study and agreed to do the study for us.

    Every filter listed was tested in an identical manner according to the SAE/ISO test standard> Here are the results:


    In the order of EFFICIENCY (ability to filter dirt) the results are as follows:

    FILTER % EFFICIENCY

    AC Delco OE 99.93%
    Baldwin paper 99.72%
    No name pargain paper 99.32%
    AFE Pro Guard 7 panel filter 99.23%
    WIX/Napa Gold 99.03%
    Purolator paper 98.73%
    Amsoil, new style 98.63%
    UNI 97.93%
    K&N 96.80%


    FLOW RESTRICTION from best to worst. Remember, 27.7 inches of water = 1 psi. So, 1 inch of water = .036 psi. The worst (AC Delco) at 6.23 in. water and the best (K&N) at 4.54 in. water is a difference of 1.69 in. of water or a "whopping" .0608 psi. Virtually negligible.

    In order from least restricive to most:

    FILTER RESTRICTION in inches of water

    K&N 4.54
    Mystery bargain 4.78
    AFE Pro Guard 4.99
    Purolator 5.05
    WIX/Napa Gold 5.06
    UNI 5.40
    Baldwin 5.71
    Amsoil 5.88
    AC Delco 6.23


    DIRT HOLDING CAPACITY. From best to worst. This is the AMOUNT of test dirt it took to create an ADDITIONAL 10 inches of restriction. At that point the test is terminated. This is an indication of HOW LONG a filter is good before it must be cleaned or replaced.

    FILTER Dirt Holding Capacity

    AC Delco 573.898 grams
    WIX/Napa Gold 447.366 g
    Purolator 388.659 g
    Baldwin 388.154 g
    UNI 374.638 g
    Mystery bargain 350.402 g
    AFE Pro Guard 7 232.516 g
    K&N 211.580 g
    Amsoil 196.323 g


    TOTAL DIRT PASSING THE FILTER DURING THE TEST. This is how much dirt your engine will take in if you use the filter for the duration that would cause the filter to become "dirty" enough to need replacement or cleaning. The "Dirt Passing The Filter" is the dirt collected by the "POST FILTER" during the SAE/ISO test.

    In order from best to worst, the filters performed as follows:

    FILTER DIRT IN GRAMS PASSED

    AC Delco 0.4g
    Baldwin 1.1g
    AFE Pro Guard 7 1.8g
    Mystery bargain 2.4g
    Amsoil 2.7g
    WIX/Napa Gold 4.4g
    Purolator 5.0g
    K&N 6.0g
    UNI 7.9g

    NOTE: During the test the Purolator was reported to have had a seal failure which gave it higher than expected dirt passing.


    Som allmän kommentar kan man säga att det har sålts och alltid kommer säljas saker som inte fyller någon som helst funktion för vanliga konsumenter annat än fylla tillverkarens fickor med pengar. Sportluftfilter tillför ingenting för en vanlig bil som inte är hårt trimmad och renoveras regelbundet, utan innebär bara nackdelar. Att sätta ett sportluftfilter på en bil där ägaren startat en tråd för att han vill byta turbo eftersom driftsäkerheten är väldigt viktig, är ett riktigt dåligt beslut. Sportluftfilter har nästan alltid mindre filteryta och släpper igenom större och fler partiklar. Många använder också universalsportluftfilter där man inte kan använda originalfilterboxen och tvingas därför placera filtret på ett varmare ställe än original. Varmare luft in = sämre effekt.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Ett sportluftfilter är till för att minska motståndet för insugsluften och göra det lättare för bilen att "andas". Det släpper alltså igenom mer luft, men även mer av den skit som finns i luften (och som kan skada motorn).

    Om man trimmar bilen rejält kan man sportluftfiltret vara en detalj som ger de extra 10 hästkrafterna på slutet, men för en som är original eller bara lätt trimmad finns det andra flaskhalsar i systemet som måste göras något åt (bl.a. avgassystem och intercooler) långt innan luftfiltret blir en begränsning för motorns prestanda.

    Så att sätta in sportluftfilter i en originalbil fyller ingen funktion mer än att det kan bli ett lite annorlunda ljud från insugsluften och att det kanske impar på icke-motorkunniga polare att ha något med ordet "sport" under huven. Det till kostnaden av att öka risken för motorskador.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av daniel1973 Visa inlägg
    Så varför är ett sportluftfilter sämre?! Då skulle ju ingen varken köpa eller tillverka dom??
    Det är ytterst få grejer i världen som säljs baserat på teknisk prestanda. I synnerhet till privatpersoner.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81
    Ja ja, då skippar vi sportfiltret!!

    Men frågan kvarstår: finns det något mer som kan vara vettigt att byta/lägga till om man byter turbo??

    Jag vet att jag har en fungerande turbo nu, men hur länge till??

    Jag vill ju ha lite mer effekt i bilen och då är det väl bättre att byta till en TD04 istället för original om man skall byta??

    Man måste ju börja någonstans. :-)
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  10. #10
    1/ Nej byt ej (såvida du inte har fickorna fulla av pengarna) och din nuvarande turbo fungerar.

    Ingen idé att byta till en TD04 på en så gammal bil för det kommer krävas mer än bara hårdvarubyte. GT17 är helt OK (på de senare årsmodellerna).

    - - - Uppdaterad - - -

    1/ Nej byt ej (såvida du inte har fickorna fulla av pengarna) och din nuvarande turbo fungerar.

    Ingen idé att byta till en TD04 på en så gammal bil för det kommer krävas mer än bara hårdvarubyte. GT17 är helt OK (på de senare årsmodellerna).

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Vad vill du uppnå? En billig men ändå driftsäker bil? Då skulle jag inte göra något alls mer än att känna på turbons impeller någon gång per år och köra vidare så länge impellern inte glappar och bladen ser bra ut. Och den dag turbon känns dålig får man ta sig en funderare - byta till samma (som då borde hålla bilens livslängd ut) eller till en TD04 med argumentet att "prispåslaget för en större turbo är inte så stort så jag passar på att trimma rejält nu när jag ändå måste byta turbo".

    Men mellan raderna så låter det som du egentligen tycker det vore lite kul att uppgradera bilen - antingen för att pysslandet är roligt eller för att få lite mer pulver under huven. Då kan du ju antingen köpa trimmjukvara till din befintliga turbo (billigast) eller uppgradera till en TD04, tillhörande rör och trimmjukvara (dyrare men mer mumma i motorn). Dock får man räkna med att andra saker börjar slitas hårdare och t.o.m. ger upp, t.ex. kopplingen. Så trimmar gör du inte om det är låg driftskostnad och hög driftsäkerhet du är ute efter.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-07-16 klockan 17:10.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81
    Okej, så det verkar som att det inte är någon idé att byta till TD04 och när den väl rasar så byta till en original GT17?

    Så då är det bättre att lägga dom slantarna på en steg1-chippning för att få lite mer pulver?

    Ja, jag (och frugan) vill ha lite mer pulver under huven. Vi vill att det skall finnas där när det behövs och inte för att man skall tok köra hela tiden.

    Jag tror personligen inte att tex kopplingen kommer att slitas nämnvärt mycket mer bara för att man kan köra om lite lättare.

    Sedan förstår jag inte varför driftsäkerhet och trimning inte skulle funka ihop.

    Att lägga på 20-40 hk på 210 hk borde inte sänka driftsäkerheten eller...??
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Herregud, skulle GT17 vara bättre på dom senare modellerna? Jag bytte ut våran GT17 med fint glapp i när den inte ens hade gått 10.000mil....Och då är bilen en fullservad 2.3t BP -08.

    Ska du byta turbo, så byt du ut det gamla öket till en Td04 Aero snurra. Prisskillnaden på själva turbosarna är försumbar och Aero snurran håller 3ggr längre och ger effekter upp till 310-320 hk på E85. Tänk på att du behöver byta ut insugsröret till den stora "kungskobran", samt vatten och oljerören. Skulle även byta ut spridarna när du ändå är i farten då dom bottnar fort när E85 är i tanken. Köp 630cc eller 875cc spridare och du kan pusha 280-290 hk.

    Sen skaffar du en vettig IC....Insugstempen sticker iväg fort när dessa effekter utnyttjas och den gamla lilla ICn som sitter i original kommer säga upp sig vare sig man vill eller inte.

    Det blir en del utgifter, men det är värt alla dagar i veckan..Körde Opel Vectra OPC innan och den tuggas till frukost i 9-5an.


    Sitter själv med TD04 snurra, kungskobra, 875cc spridare samt do88 IC och tar idag ut 300 hk /450nm..Ska byta ut kolvarna till T5 för att pusha ytterligare mera och uppnå lite högre driftsäkerhet.

    Är din koppling ganska nybytt? Annars kommer den nog säga hejdå snart då 21k mil är en hel del på en koppling och du kommer ligga på gränsen till vad en Aero koppling orkar med.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Jag bytte ut våran GT17 med fint glapp i när den inte ens hade gått 10.000mil
    .....
    och Aero snurran håller 3ggr längre och ger effekter upp till 310-320 hk på E85
    ....
    Det blir en del utgifter, men det är värt alla dagar i veckan.
    Det är ju just det! Huruvida TS ska uppgradera till en TD04 sätts ju av vad han vill ha bilen till (och det är fortfarande lite oklart tycker jag). Är han trimsugen så ja, då ska han passa på och byta men det kostar en del pengar. Är han bara ute efter en billig bil ska turbon inte bytas förrän den är utsliten och då till en likadan för det är billigare och den håller då förmodligen resten av hans ägandetid. Är han dessutom ute efter en driftsäker bil går han på billighetsspåret men går igenom sin bil regelbundet inklusive turbon för att veta när det är dags att byta utan att bli stillastående.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-07-17 klockan 10:07.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Ska du byta turbo, så byt du ut det gamla öket till en Td04 Aero snurra. Prisskillnaden på själva turbosarna är försumbar och Aero snurran håller 3ggr längre och ger effekter upp till 310-320 hk på E85.
    Att TD04 håller 3ggr längre eller är outslitligt är inte sant, visst är den bättre än GT17 inget tvivel om det med den är inte odödlig för det.
    P-A dömde ut min originalturbo innan 15kmil.

    Men är en GT17 dags att byta och man avser att ha bilen kvar är det fortfarande ett bra val att gå för TD04 och då gärna i kombination med T5
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag bytte min original TD04-15T-#5 i min 9-3 Aero efter strax över 15 000 mil. Ingen turbo är odödlig. De flesta bilar med turbo behöver åtminstone ett turbo-byte i sin levnadstid. Se det som en servicegrej som inte står med i det officiella serviceprotokollet.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Har en Kinugawa 19 liggandes. Den ska få chans att visa på sig lite. Kan vara shit.......eller inte.

    Men trots endast 14k mil i min og9-3 känns det som en kul sommargrej.

    Hur turbons förslitning (lagring samt koksning) sker i avseende utslitning/sotning är INTE ett rent resultat av meter på väg..... Alla förslitningsparametrar måste räknas in.

    Min erfarenhet är "illa" av Garret17. Det beror på att den egentligen är för liten från början. Den får varva för hårt.

    Men det var min åsikt, tillika ingen fakta.

    /Lufto
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-07 klockan 14:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81
    Både jag och frugan är helnöjda med bilen och vill inte byta ut den i första taget och den får inte slita särskilt hårt eftersom den mestadels går landsväg och här på Gotland så har vi mest 80-vägar.

    Ursprungsfrågan var om det var dax nu för att byta ut originalturbo eftersom bilen gått över 21000 mil?

    Eftersom jag funderar på att byta till TD04-turbo så menar jag alltså att jag vill ha lite mer pulver men för den skull inte få bränsleförbrukningen att dra iväg.

    Jag har inga som helst planer på att toktrimma utan målet är att plussa på 30-50 hästar eller så och nöja mig med det.

    Eftersom motorn är helt original, jag vill trimma och turbon ännu är original så tänkte jag att där var det bra ställe att börja.

    Nästa steg hade jag tänkt bli en steg1-chippning och därefter nytt avgassystem när det börjar ge upp.

    Eventuellt verkar större spridare vara vettigt men en fråga där är hur det påverkar bränsleförbrukningen vid normal körning?
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av daniel1973 Visa inlägg
    Ursprungsfrågan var om det var dax nu för att byta ut originalturbo eftersom bilen gått över 21000 mil?
    Det går inte att säga, vissa rasar vid 10k mil andra håller till 30k mil. Du måste känna och titta på impellern.

    Citat Ursprungligen postat av daniel1973 Visa inlägg
    Eftersom jag funderar på att byta till TD04-turbo så menar jag alltså att jag vill ha lite mer pulver men för den skull inte få bränsleförbrukningen att dra iväg.
    Rätt trimmat så ökar inte bränsleförbrukningen. Däremot så kan en ökad gasvilja uppstå hos föraren när man får mer pulver under huven och då händer det grejer med förbrukningen.

    Citat Ursprungligen postat av daniel1973 Visa inlägg
    Eftersom motorn är helt original, jag vill trimma och turbon ännu är original så tänkte jag att där var det bra ställe att börja.
    Nästa steg hade jag tänkt bli en steg1-chippning.
    Jo men då är ju saken klar! Om du vill trimma här och nu håller jag med om att det är ett bra tillfälle att byta turbon till en TD04. Men observera att bara byta turbon med tillbehör inte kommer ge dig mer pulver, du behöver ny mjukvara också. Du måste alltså köpa turbo+mjukvara samtidigt. Typ något sådant här program (även om just det här exemplet innebär byte till den s.k. kungskobran också):
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...2010/mt5/46056

    Vad du än byter för hårdvara på din bil kommer du behöva ett nytt program anpassad till just den hårdvaran, annars får du ingen förbättrad (eventuellt t.o.m. försämrad) prestanda.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-07-17 klockan 14:45.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Det är ingen vits med att byta turbon i förtid, den du har kan lika väl hålla 10 000mil till, lika väl som den nya som du sätter dit kan paja innan 10 000mil.

    Jag har 2st bilar med Gt17 som inte turbon är bytt på någon gång, båda har gått strax över 20 000mil, och skulle jag byta så skulle jag gå på gt17 igen, ganska enkelt, har turbon hållet mer än 20000mil så lär den nya hålla livet ut på bilen, finns alltså ingen anledning att byta till nått annat ur den aspekten.
    Vill man trimma osv så blir det ju nått helt annat, men då börjar man ju även tumma på vad det gäller driftsäkerheten, hur pallar tex kopplingen som gått 20000mil det nya trimmet, original så hade den kanske hållet livet ut på bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Byta turbo på en 9-5 2.0t BioPower -06
    Av Granbacken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-08, 11:38
  2. [LÖST] Byta turbo i förebyggande syfte? B2x5E Garrett
    Av Tobl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2018-02-26, 02:11
  3. Byta turbo i OG9-5 Aero BioPower Nordic steg3
    Av antonsoderl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-09-02, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •