Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tysklandsolja - GM Dexos2 - Priser

  1. #1
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Tysklandsolja - GM Dexos2 - Priser

    Beställde för ett tag sen 20 liter GM Dexos olja 5w 30 från Tyskland. Efter problem med Paypal (se annan tråd) så dök äntligen oljan upp till mycket bra pris. Handlade då från oeldepot24 och var mycket nöjd.

    Men nu är det dags igen!!! Nu tänker jag handla hem 25 liter och vill då såklart ha bästa priset jag kan få. Har i div andra trådar snappat upp andra leverantörer och tänkte att jag nu skulle jämföra de åt.

    Sagt och gjort. Fram med Excel och knappa in. Vissa är billigare på oljan medans andra är billigare på frakten. Med facit i handen så handlade jag visst inte billigast förra gången....

    Mina uträkningar gäller såklart fem st femliters-dunkar, även fast jag specar deras literflaska också. Men jag ska köpa 5x5 liter.

    Nåväl, här kommer mina resultat; www.citronmedia.se/Dexos2/Dexos2.xlsx

    Inget avancerat Excelark. Ändra valutakursen på euron till aktuell kurs (Forex.se) så stämmer "nog" siffrorna.

    Har Ni tips på fler aktörer förutom dom jag har specat, så hojta till.
    Några på listan är svenska leverantörer (därav priset). Ville ha något att jämföra med.
    Kollade förresten med min lokala Saab-återförsäljare, men dom hade ingen GM Dexos2 hemma?!?!?!?

    Och denna tråd är inte för att starta (ännu) ett oljekrig. Jag SKA ha GM Dexos2, och inget annat i denna beställning.

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Har inte Excel så kan inte kolla vilken som vart billigast?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Beställde för ett tag sen 20 liter GM Dexos olja 5w 30 från Tyskland. Efter problem med Paypal (se annan tråd) så dök äntligen oljan upp till mycket bra pris. Handlade då från oeldepot24 och var mycket nöjd.

    Men nu är det dags igen!!! Nu tänker jag handla hem 25 liter och vill då såklart ha bästa priset jag kan få. Har i div andra trådar snappat upp andra leverantörer och tänkte att jag nu skulle jämföra de åt.

    Sagt och gjort. Fram med Excel och knappa in. Vissa är billigare på oljan medans andra är billigare på frakten. Med facit i handen så handlade jag visst inte billigast förra gången....

    Mina uträkningar gäller såklart fem st femliters-dunkar, även fast jag specar deras literflaska också. Men jag ska köpa 5x5 liter.

    Nåväl, här kommer mina resultat; www.citronmedia.se/Dexos2/Dexos2.xlsx

    Inget avancerat Excelark. Ändra valutakursen på euron till aktuell kurs (Forex.se) så stämmer "nog" siffrorna.

    Har Ni tips på fler aktörer förutom dom jag har specat, så hojta till.
    Några på listan är svenska leverantörer (därav priset). Ville ha något att jämföra med.
    Kollade förresten med min lokala Saab-återförsäljare, men dom hade ingen GM Dexos2 hemma?!?!?!?

    Och denna tråd är inte för att starta (ännu) ett oljekrig. Jag SKA ha GM Dexos2, och inget annat i denna beställning.

    /Hasse

    Köpte hem Dexos2 från dackonline, kostade 275 kr/5L och 60kr/1L.
    Inklusive frakt, ingen skillnad i frakt om man köper en enlitersflaska eller en femlitersdunk.

    Har sett att priserna varierar lite från dag till dag, priserna är troligtvis i Euro som gör att det är någon krona upp eller ner beroende hur stark kronan är

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Dackonline finns med i mitt dokument. Då skiljer det nästan 300 kr mellan dom och den billigaste från Tyskland (inkl frakt) för 25 liter. 300 spänn kan man ju göra annat kul för.... som att köpa en dunk till...

    Edit: Lade till lite...
    Senast redigerat av Procedomani den 2015-07-15 klockan 14:51.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jag kan sälja 5lit för 240kr dunken. 100kr i frakt för en hel kartong (4st). Trådstartaren kan hämta gratis i Sundsvall om vi möts upp vid tillfälle.

  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jag kan sälja 5lit för 240kr dunken. 100kr i frakt för en hel kartong (4st). Trådstartaren kan hämta gratis i Sundsvall om vi möts upp vid tillfälle.
    Fast om jag kan handla för 222 kr dunken inkl frakt så är väl det bättre... Fast Du kanske ville tipsa dig själv som en leverantör till min lista?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Jag betalar ca hundringen men eftersom jag använder mobil1 så köper jag inte.
    Man kanske skulle börja kränga olja 😀

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jag har köpt Dexos2 hos saabhandlaren för 250kr/dunken vid flera tillfällen. Har varit ett ganska vanligt kampanjpris.
    Fredrik J

  9. #9
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    När jag lade min förra beställning, så kollade jag priset hos min lokala Saabhandlare och då gick en 5 liters dunk GM Dexos2 5w 30 på 415 kr.

    Och nä, jag är inte så intresserad av att veta att någon kan köpa 5 liter mobil1-olja för ca en hundring. Eftersom det inte är det jag ska ha.
    Och jag är inte heller sugen på att köpa olja av någon privatperson svart heller. Jag vill ha ett momsat kvitto (även fast jag specat priser inkl moms).
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Har inte Excel så kan inte kolla vilken som vart billigast?

    Mvh
    Jodå, du har flera val

    Excel Viewer

    eller så hämtar du hem LibreOffice eller OpenOffice



    När jag beställt olja från Oeldepot24 så ökade priset på frakten när jag ökade från 4x5L till 5x5L så bästa priset var just då på just 4 dunkar, kan ju vara bra att ta hänsyn i kalkyen så man inte råkar hamna precis över gränsen för en given fraktkostnad, dvs jag försöker fylla lådan för ett givet fraktpris för att få så bra totalpris som möjligt. Detta jag ju variera beroende på butik.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Överlag så gällde fraktkostnaden upp till 25 liter. En leverantör hade lägsta frakten upp till 30 liter.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Fast om jag kan handla för 222 kr dunken inkl frakt så är väl det bättre... Fast Du kanske ville tipsa dig själv som en leverantör till min lista?
    förvisso men du nämnde även krångel med paypal så det lät som du ville slippa att köpa utomlands? Jag köper själv direkt från orio så det är med kvitto och allt. Vet inte hur kinkiga de är med reklam här bara?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jodå, du har flera val

    Excel Viewer

    eller så hämtar du hem LibreOffice eller OpenOffice



    När jag beställt olja från Oeldepot24 så ökade priset på frakten när jag ökade från 4x5L till 5x5L så bästa priset var just då på just 4 dunkar, kan ju vara bra att ta hänsyn i kalkyen så man inte råkar hamna precis över gränsen för en given fraktkostnad, dvs jag försöker fylla lådan för ett givet fraktpris för att få så bra totalpris som möjligt. Detta jag ju variera beroende på butik.
    Det har nog mest att göra med att de ligger i kartonger med fyra dunkar redan från start, lättare att göra ett fraktpris på en sån kartong än att beställa 5dunkar. Då blir det en kartong plus en dunk man får stoppa ner i en ännu större kartong som kanske har en massa fyllnadspapper i sig också.

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    De ggr jag beställt från Oeldepot24 så har det alltid varit samma fraktkostnad upp till 25 liter olja (5x5).
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Högre oljeförbrukning med Dexos2?
    Av HÃ¥rdeHardy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 12:54
  2. GM Dexos2 motorolja 5W-30 i en Turbo X?
    Av Nille83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 17:14
  3. Castrol MagnaTec 5w-40, Dexos2 OK ?
    Av Bobzi i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 18:06
  4. Dexos2-olja
    Av little_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 18:47
  5. og9-3 (b204), dexos2 olja ok?
    Av cactuz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •