Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: FAQ: Fixa klickande/klonkande ratt Saab 9-5

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    FAQ: Fixa klickande/klonkande ratt Saab 9-5

    Ett vanligt fel som uppstår på Saab 9-5 är att ratten klonkar och klickar vid låg fart. Som tur är kan det vara en enkel fix, det behövs lite fett på splinesen på rattstången. Denna film visar hur det fixas:

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Ang. att markera upp hur splinsen sitter ihop tror jag inte är så där jättenoga, det verkar nämligen inte gå att sätta den "ett hack fel".
    Provade idag åt båda hållen och det gick bara att sätta den på ett sätt.
    Har inte detaljstuderat splinesen men de verkar inte vara helt symmetriska just för att det inte skall gå att montera fel.

    Någon som konstaterat samma sak eller lyckats sätta dem ett hack fel?

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Detta stämmer med mina observationer, men jag gjorde en pedagogisk poäng i att markera, så de som ser filmen och följer instruktionerna har koll på orienteringen :-)
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det verkar vara olika på olika SAAB:ar. Gamla 9000 var inga problem att sätta fel så där var man tvungen att ha koll. Nyare bilar brukar däremot ha någon assymetrisk spline så att det inte går att sätta fel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hej. Jag har inget oljud som beskrivs i filmen, men det liksom rycker eller nappar lite i ratten när jag svänger. Kan det vara samma fel?

  6. #6
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av StateOfIndependence Visa inlägg
    Hej. Jag har inget oljud som beskrivs i filmen, men det liksom rycker eller nappar lite i ratten när jag svänger. Kan det vara samma fel?
    Mycket troligt! Enkelt och billigt att testa, om det inte gör skillnad har du inte blivit mycket fattigare.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  7. #7
    Sugmotor m1kes avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej! Jag vet inte om detta skulle hjälpa för mig, men min ratt "klickar" när jag rattar den höger/vänster efter jag har använt blinkers, brukar inte hända hela tiden men "klickar" mest när man ska blinka samt svänga lite åt ett håll.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 - Klickande/Glapp startmotor, lösning?
    Av davveh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-03-24, 21:48
  2. SAAB 9-3 SC 1.8t -07. Klonkande framvagn.
    Av alexas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-08, 22:27
  3. [LÖST] Klickande känsla i ratt vid sväng OG9-5
    Av jstfr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 20:46
  4. Kan man fixa en sliten ratt på någe vis?
    Av Travis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •