Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Får ej dit sidkabel för sid pixelfel

  1. #1

    Får ej dit sidkabel för sid pixelfel

    Har pixelfel sid2 och får inte fast kretskortet på displayen. satt pappersremsa som jag drog bort men verkade inte vara lim bakom det. Har clas ohlson lim som jag kan använda?
    Senast redigerat av baaS9-5 den 2015-07-13 klockan 16:10.
    #Saab 9-5 Vector Sportcombi B235E 2.3T -2002. Snart 26.000mil

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Vad är "clas ohlson lim" och exakt vilka material är det som ska limmas? Det är ju det som avgör vilken typ av lim man ska använda.

    Jag gillar gammaldags tvåkomponent epoxylim rent generellt. Fyller ut vid ojämna ytor, fäster på det mesta och reagerar inte speciellt mycket/inte alls med de flesta material.

    Superlim är väldigt användbart om man inte behöver utfyllnad men kvaliteten kan skilja väldigt. Dyrt är oftast bäst imho, där bl a loctite har några riktigt bra varianter, som dessutom är rätt lagringsbeständiga.

    Köpte i brist på annat Biltemas plastlim och det fungerar faktiskt bättre än förväntat på flera olika sorters plaster. Bl a lagade jag clipsfästet på ett bakljus till 9-5. Blev perfekt efter ett dygns torkning med tving. Smälte plasten precis lagom för att svetsa samman.

    Men som sagt, materialen avgör. Lim är en hel vetenskap.

    Sedan kan man såklart använda Karlsons klister till allt om man vill, men bra blir det oftast inte.
    Senast redigerat av MultiMan den 2015-07-13 klockan 16:13. Anledning: Tillägg
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    #Saab 9-5 Vector Sportcombi B235E 2.3T -2002. Snart 26.000mil

  4. #4
    Funderar på om limmet behöver leda ström. Har clas ohlson limmet som jag behöver menade jag, inte att det var just deras lim
    #Saab 9-5 Vector Sportcombi B235E 2.3T -2002. Snart 26.000mil

  5. #5
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av baaS9-5 Visa inlägg
    Funderar på om limmet behöver leda ström. Har clas ohlson limmet som jag behöver menade jag, inte att det var just deras lim
    Leder limmet ström så kortsluter du ju alla ledarna till varandra, så det går ju inte alls.

    Du kan inte använda lim alls, det kommer hindra bra kontakt. Alla sådana kablar brukar klämmas fast på något sätt för att få tillräcklig kontakt, är det inte så i detta fallet också när du skruvar samma SIDen?

    Vet inte vad Clas Ohlson har för limsorter, har inte handlat där på över 15 år, gillar inte deras nya profil. Oavsett, jag tror det bästa är att hålla flexkablen på plats, kanske med någon tejp på baksidan och sedan skruva ihop.
    Senast redigerat av MultiMan den 2015-07-13 klockan 16:30. Anledning: missförstånd
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  6. #6
    tack verkar som den ska klämmas fast. sitter lim original som jag tagit bort därför trodde jag det skulle limmas igen. ska försöka smälla ihop det
    #Saab 9-5 Vector Sportcombi B235E 2.3T -2002. Snart 26.000mil

  7. #7
    sid kabeln fäster inte på displayen som det gör på denna video:
    #Saab 9-5 Vector Sportcombi B235E 2.3T -2002. Snart 26.000mil

  8. #8
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #9
    har kikat på olika sidor som länkarna ovan. gör som det står men det fäster inte. har jag fått fel sid kabel? Den övre är den gamla20150713_163859.jpg
    #Saab 9-5 Vector Sportcombi B235E 2.3T -2002. Snart 26.000mil

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jag har aldrig lagat med ersättningskabel. Det fanns inte på 'min tid'. Brorsan har lagat med kabel som 'bara' sattes dit. Köp inget annat lim bara

    Kan du kolla med den du köpte kabeln av?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #11
    "Det används inget lim, kabeln hålls på plats med hjälp av en gummilist som medföljer. Det är själva SID'en som trycker kabeln på plats.
    Om du mot förmodan skulle göra fel är det alltså bara att plocka isär SID'en och rätta till kabeln." Den är limmad som standard.
    "Man putsar helt enkelt bort allt lim, lägger själva kabeln på plats, sätter på den självhäftande gummilisten över kabeln, och sen skruvar man fast displayen igen.
    När displayen skruvas fast trycker den gummilisten mot kabeln som på så vis hålls på plats."
    Jag fick inte med nån gummilist är det den svarta gummilisten som sitter i enheten från början?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Jag har aldrig lagat med ersättningskabel. Det fanns inte på 'min tid'. Brorsan har lagat med kabel som 'bara' sattes dit. Köp inget annat lim bara

    Kan du kolla med den du köpte kabeln av?
    Kollade nu ska enligt säljaren limmas. "et som medföljer är kabeln enligt bild. Den är inte förlimmad (dra av pappret på baksidan) så du behöver tillföra lim själv. Använd helt vanligt lim på tub eller liknande. Att påstå att limning ej är nödvändigt är felaktigt och vilseledande då detta resulterar i att pixelfelen kommer att infinna sig igen efter ett tag. Med lim åtgärdar du felet permanent." det var denna jag köpt http://www.tradera.com/item/343434/2...view-item-main
    #Saab 9-5 Vector Sportcombi B235E 2.3T -2002. Snart 26.000mil

  12. #12
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    jaha, där ser man, vanligt lim som man sätter dit själv. Jag lärde mig något nytt idag
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #13
    Ja verkligen konkret beskrivning hehe. fick som svar på mail från säljaren att jag skulle använda Karlssons klister så det har jag gjort nu. får se hur det artar sig
    #Saab 9-5 Vector Sportcombi B235E 2.3T -2002. Snart 26.000mil

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Du tänkte alltså limma på de elektriska kontaktytorna mellan kabel och display? Om det stämmer låter det jättekonstigt i mina öron. Antingen är limmet elektriskt ledande och då kortsluter du hela baletten eller så är det isolerande och då får du ingen elektrisk kontakt alls (=bäcksvart SID).

    De reparationskit jag sett brukar kräva lödd kabel eller en gummilist som klämmer till kabeln när SIDen monteras ihop.

  15. #15
    Jag testa också att lägga lim på både kretskortet och lcd:n och sen trycka dit kabeln , resultatet.....skit!! Gick vidare i min lilla hobby och beställde en lödtång på ebay där det sitter ett verktyg på. Detta kittet Bifogad fil 2073. För att det ska bli bra måste du värma dit kabeln, se till så ytorna på både lcd:n (använder en tops som är doppad i T-röd och stryker på där kabeln suttit för att sen torka bort limmet efter den gamla kabeln med en handduk, se till att där kabeln satt innan pekar neråt så det inte rinner in t-röd i lcd:n för då är den nästan kass, rengör även kretskortet med t-röd.) och kretskortet är rent från gammal lim rest. Värm dit kabeln lite nätt först så den sitter på rätt plats, värm sen ordentligt på både kretskortet och lcd:n, vänta sen ett litet tag (brukar lägga ett litet lager Karlssons på kabeln sen efter du har satt dit den) så limmet hinner sätter sig bra. Efter det så montera ihop och testa den, även jag har misslyckats men skam den som ger sig, nu brukar det flyta på

    Hoppas det kan hjälpa dig

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Du tänkte alltså limma på de elektriska kontaktytorna mellan kabel och display? Om det stämmer låter det jättekonstigt i mina öron. Antingen är limmet elektriskt ledande och då kortsluter du hela baletten eller så är det isolerande och då får du ingen elektrisk kontakt alls (=bäcksvart SID).
    Det finns eltriskt ledande lim som används för sånt här. Men precis som lödtenn så måste det appliceras bara på kontaktytorna och inte över allting. I fallet med lim så är det extra viktigt eftersom limmet inte håller sig inom lödytorna på samma sätt som lödtennet gör.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Jag testa också att lägga lim på både kretskortet och lcd:n och sen trycka dit kabeln , resultatet.....skit!! Gick vidare i min lilla hobby och beställde en lödtång på ebay där det sitter ett verktyg på. Detta kittet Bifogad fil 2073. För att det ska bli bra måste du värma dit kabeln, se till så ytorna på både lcd:n (använder en tops som är doppad i T-röd och stryker på där kabeln suttit för att sen torka bort limmet efter den gamla kabeln med en handduk, se till att där kabeln satt innan pekar neråt så det inte rinner in t-röd i lcd:n för då är den nästan kass, rengör även kretskortet med t-röd.) och kretskortet är rent från gammal lim rest. Värm dit kabeln lite nätt först så den sitter på rätt plats, värm sen ordentligt på både kretskortet och lcd:n, vänta sen ett litet tag (brukar lägga ett litet lager Karlssons på kabeln sen efter du har satt dit den) så limmet hinner sätter sig bra. Efter det så montera ihop och testa den, även jag har misslyckats men skam den som ger sig, nu brukar det flyta på

    Hoppas det kan hjälpa dig
    tackar länken funkade inte kan du lägga upp den igen?
    #Saab 9-5 Vector Sportcombi B235E 2.3T -2002. Snart 26.000mil

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag har lagat ett antal SID och kablarna jag handlat är bara att montera på och skall inte limmas med "Karlssons klister". Har kabeln inte det 'lim' den skall ha skulle jag kasta den och köpa rätt kabel.
    Och man löder inte den här typen av kabel heller utan lite värme och tryck är det som behövs.
    Har sett att vissa säljer med ett "T-Iron" lödpenna på 40w som förmodligen används för att värma snarare än att löda med.

    Clas Ohlson lim eller Karlsons klister mellan kabel och kontaktytan kommer bara att isolera och förstöra enheten.
    (Lim ovanpå kabeln för att mekaniskt fixarna den är en annan sak)
    Ett ledande lim används som Vfr säger endast på de punkter man skall ha ledare och screentrycks eller appliceras selektivt, ingen mal pillar med hemma på köksbordet.

    För den som vill ha rätt grejor finns det på lite dyrare http://www.pixelfix.net/eng/saab.html men då verkar man få rätt grejor och man kan köpa display med kabeln färdigmonterad.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Gå in på ebay och sök på saab sid så bläddra lite där så hittar du det

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Jag har lagat många SID med kabeln från pixelfix, och den kläms fast med en gummilist. Fungerar hur bra som helst och är väldigt enkelt att montera.

    Jag kan inte för mitt liv förstå hur man ska kunna limma fast kabeln. Är limmet elektriskt ledande så kortsluter du hela displayen, är det inte ledande så isolerar du kabeln. Hur du än gör så kommer det inte att fungera.
    Att man skulle lyckas limma bara kontaktytorna är bara att glömma. Dom är många, dom är extremt små, i princip osynliga och dom sitter med inte ens en millimeters mellanrum.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Transistor lossnade från kretskort till SID.
    Av Agilljam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 15:11
  2. Löda om kretskort
    Av Echonator i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 22:23
  3. Tillverka egna kretskort?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 15:06
  4. Kretskort på mätare AV.. Vad göra nu? (bilder)
    Av Matte J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •