Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Svänghjulsstopp

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798

    Svänghjulsstopp

    Nu när svänghjulsstoppet med artikelnummer 83 94 868 inte längre går att få tag på så tänkte jag höra ifall någon känner till något liknande verktyg som passar, eller om det finns något annat knep att hålla vevaxeln still när man skruvar?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Vad är det du ska skruva?

    Mutterknack är ju tex bra för den stora skruven vid remskivan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Skruven vid remskivan är redan lossad, den togs lätt bort med muttermaskinen utan att vevaxeln rörde sig. Kanske man kommer åt kedjehjulen på kammarna med muttermaskinen, men för att lossa kedjehjulen på balansaxlarna blir det nog handkraft som gäller då jag har svårt att tänka mig att man når med muttermaskinen där.

    Det är som sagt en ny kedjesats som ska monteras.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Du har ju sexkant på bakre delen på kammarna. Jag brukar hålla emot med en mellanstor skiftnyckel på dem när jag lossar/drar.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Hmm du använder ju kedjan och polygrip för att låsa kugghjulen till balansaxeln?

    Det är ju bara att lägga runt kedjan på hjulet och nypa ihop med tången under och lossa.

    Ladda ner guiden här http://saabworld.net/f29/timing-chai...aab-9-5-a-757/

    Så ser du hur man gör med dessa, svänghjulsstoppet är inte direkt nödvändigt.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-07-14 klockan 09:23.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Jo, jag vet att man använder kedjan och en polygrip för att låsa hjulet, men man vill ju helst inte rubba vevaxelns position när man håller på. Men man får väl göra en markering på svänghjulet så att man lätt kan hålla koll på vevaxelns läge då transmissionskåpan är borttagen.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Jo, jag vet att man använder kedjan och en polygrip för att låsa hjulet, men man vill ju helst inte rubba vevaxelns position när man håller på. Men man får väl göra en markering på svänghjulet så att man lätt kan hålla koll på vevaxelns läge då transmissionskåpan är borttagen.
    Om du ska lyckas rubba på vevaxeln så kräver det ju att du med handkraft snurrar den, vilket du ju inte gör när du fått bort kedjan, du har ju markeringarna på dreven för att ha koll på vart vevaxeln står.

    Jag gjort kedjebyte för ca 2 månader sedan och detta blev aldrig nått problem.
    Du tar ju bort kedjorna först och så använder du dem löst för att lossa hjulen.
    De där uppe stoppade jag i handtaget från polygripen för att låsa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Nu när svänghjulsstoppet med artikelnummer 83 94 868 inte längre går att få tag på så tänkte jag höra ifall någon känner till något liknande verktyg som passar, eller om det finns något annat knep att hålla vevaxeln still när man skruvar?
    Du kan ju ta och slakta ett svänghjul och svetsa lite så vips har du ett svänghjulsstopp.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •