Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Felkod P1300 OG9-5 B2x5

  1. #1

    Felkod P1300 OG9-5 B2x5

    Har sökt på forumet mm ang felkod P1300 men hittar inget som hjälpt.Har alltså en saab 9-5 aero -00 230hk tidigare ägare har bytt Ny tändkasset,ny platina stift (även provat vanliga som rekomenderas)ny turbo gått ca 100 mil (max) nytt bränslefilter,olja +filter bilen har gått 22000 mil och är välvårdad 2 ägare sen ny.Jag har provat det mesta som jag hittat på forumet med Bla koppla bort tank avluftningen rycka R slangen ,kopplat bort magnetventilen på torpedväggen kollat igenom alla vacumslangar jag kan hitta ingen skillnad.Det jag såg när jag köpt bilen var att luftmasse mätaren satt åt fel håll så den är vänd (sitter sportluftfilter i bilen).Bilen är som alla andra startar går fint på tomgång samt om man gasar försiktigt men om man drar ur den ordentligt så gungar bilen (tvekar)när man får upp laddtrycket känns heller inte som all effekt finns (lite halv slö)Haft en volvo 940 turbo lätttryckare innan o den gick nästan bättre.Tips mottages.
    Ny på forumet

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Hej sudden68 och Välkommen till STCS

    P1300 betyder Misständning. Flera Cylindrar. Katalysatorskadndlig


    Det finns beroenden P1312 och P1334



    Har du läst ur och bara fått felkod P1300 eller fanns det fler?
    Utan att veta mer skulle jag kanske misstänka LMM som dels satt fel men att bilen också har sportluftfiler
    Felaktigt inoljat filter kan skada LMM
    Nästa misstanke är TK trots att den är bytt.
    Är TK ny från Saab eller någon billigare variant?

    Antar att du vänt LMM rätt nu
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Jo det var bara p1300 som felkod.Tänd kassetten är saab´s egna och den är ny.Ska prova att byta LMM.Du tror inte att det kan vara bränslepumpen som inte orkar ge rätt tryck.Jo jag har vänt LMM rätt.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Testa med annan LMM är en bra idé och försök att stoppa i ett nytt original pappersfilter innan dess.
    pappersfilter räcker till långt över dina 230hk

    Och visst kan det vara soppaproblem, pump eller BTR eller murkna vacuumslangar till bl.a. BTR
    slangarna bör du byta om du inte gjort det, de håller inte flr evigt och kostar så lite att byta, 2m, 4mm vacuumslang är vad du behöver då. Dessa finns även i silikon som håller bättre men är dyrare. Vanliga funkar bra och man kan byta med några års mellanrum.

    Och soppafiltret byter du regelbundet så det inte är igensatt?

    Soppapumpen är relativt lätt att byta men mest jobb av föreslagna åtgärder.
    Går den så illa som en Volvo så måste vi hjälpa dig
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Jag får tacka tipsen ska prova att byta till en annan LMM imorgon till att börja med ska även se om jag kan få hjälp med att mäta bränsletrycket.Soppa filtret är relativt nybytt.
    Återkommer med resultat.

  6. #6
    Fick som sagt felkod P1300 (tvekar vid lite hårdare gas pådrag)Satt då nya ngk stift ej platina.Bytte stift satte tillbaka platina stiften(begagnade typ 20 mil gamla)var ut och körde en sväng fick felkod P1301 (misständning cyl 1).Bytte plats på T-stift 1 o 3 bara för att testa om felet följer T-stiften eller om det är Tänd kassetten.Körde en sväng tryckte på ordentligt bilen börjar rycka ganska rejält men ingen felkod vad tusan kan det bero på.

  7. #7
    Har provat en annan tändkasset samma fenomen.kopplade även upp auto com för felsökning visade att det var misständningar på cyl 1,2,4 men inte på 3ans cylinder.nu då man trycker på o bilen börjar tveka så kan det även bli lite avgasknallar.

  8. #8
    Testat med en annan LMM men ingen skillnad även mätt bränsletrycket ligger på ca 2.7 bar med vacumslangen till BTR bortkopplad har inte provat när jag kör.Får man bara upp laddtrycket på det röda fältet så drar bilen som den ska den hackar just när den går över från det gula fältet till det röda.

  9. #9
    Tänker att oavsett vad felet beror på så bör du vara försiktig med att provocera.
    Kolvarna tål inte så mycket stryk.

    Har du gjort något komp -prov?
    9-5 aero kombi -01.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Ola i norr Visa inlägg
    Tänker att oavsett vad felet beror på så bör du vara försiktig med att provocera.
    Kolvarna tål inte så mycket stryk.

    Har du gjort något komp -prov?
    Har inte gjort något komp test.Men det jag har reflekterat över är att Tändstiften som jag satte dit har jag kört ca 150 mil med o dragit lite husvagn är att dom är nästan kritvit även dom gammla stiften som satt i bilen är helt vita endast lite sotiga längst ner på gängen ska det vara så.Känns som om dom varit lite gyllenbruna har varit mera normalt eller?

  11. #11
    Har kopplat in bränsletrycks mätaren idag igen var ut o körde en sväng fick upp bränsletrycket till max 3.3bar ungefär vid belastning vet ej hur högt laddtrycket var men turbo mätaren var inne på det röda.kopplade bort btr o satte 1bar lufttryck så gick bränsletrycket upp till 3.2-3.3bar selade ingen roll om jag skruvade upp lufttrycket till btr till 1.7bar samma bränsletryck 3.2-3.3bar så troligast är soppa pumpen lite trött ska byta den framöver o återkomma med resultatet.

  12. #12
    Bytte bränslepump idag o nu fungerar bilen riktigt bra inga felkoder ang misständningar.Och HERMAN nu går den bättre än Volvon. Tack till alla som gett tips.Nu ska det beställas trimchip

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem och felkoder P1300, P0171 OG9-5 B2x5
    Av Erkki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-12-12, 18:51
  2. [LÖST] Felkoder P0101 P1300 och P1110 B2x5
    Av John Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-08-06, 00:25
  3. [LÖST] Tips på p1300, p0340 OG9-5 / B2x5
    Av PLu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-06-26, 22:06
  4. [LÖST] Felkoder P1110 P0300 P1300 OG9-5 B2x5
    Av n_hakan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 14:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •