Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Brink dragkrok OG9-5 / OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Brink dragkrok OG9-5 / OG9-3

    Ska sätta ett drag på min väns 9-5 kombi -07.

    Själv har jag en -01:a med ett trevligt avtagbart originaldrag som alltid har funkat kanon och distinkt så länge man smörjer mekanik, lås mm. Ett rejält handtag och enkelt att använda med röd "plupp" som visar korrekt låsning.

    Jag har dock inte sett denna modell så ofta på senare 9-5:or, och när man tittar i EPC visar det sig att Saab använde sig av andra leverantörer på senare bilar. Nu till min fråga: kan man sätta ett originaldrag från en äldre bil på en 2007:a eller är det något som skiljer? På vissa eftermarknadsdrag anges passande årsmodeller till typ 98-10 så jag känner mig lite hoppfull...
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    De senare originaldragen verkar vara av märket Bosal. Får inte samma kvalitetsintryck av dem och de verkar rosta och bli fula fort, dessutom. Men sen finns det så klart massa andra tillverkare på eftermarknaden som är både bättre och sämre. Vad tycker ni man ska välja?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Tror det spelar mindre roll vilket man väljer, alla kanske inte går att hitta.
    Det är väl skötseln som verkar vara den viktiga punkten oavsett fabrikat.
    Jag har den äldsta Brink med blå spak och det funkar utmärkt och har enkelt handhavande, har även ett Monoflex tror jag det heter som också funkar men har gummidamasker som dör ihjäl.

    Låt tillgång och pris styra valet och sköt om det noga så funkar det.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Just det ja, Brink hette det med handtaget. Har även sett modellen på samtida Volvobilar med mera. Gillar den modellen.

    Då antar jag att Bilprovningen inte ser något hinder med att en 2007:a rustas med en "för gammal" krok, så länge den är i gott skick. Tack för input!
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Öregrund
    Inlägg
    21
    Blev de bra med 'gammalt drag på -07an?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-02 klockan 18:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Vet ej om detta svaret kommer hjälpa jättemycket. Men jag köpte en 9-5 ett gäng år sedan med trasig spak till kroken. Den va tillbaka på en vecka renoverad och som ny. Förutom att det är inprintat "volvo" på mina nya 2 nycklar
    Så "brink" är/var nog använt av minst volvo oxå!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Volvo har en renoveringssats för de avtagbara Brink-dragen med blå spak som högst sannolikt passar rätt av, 30698523 och kostar runt 200:-

    Bifogad fil 18586

    Eftersom det innehåller hela nyckeldelen och bytes med en Torx-skruvmejsel är det idealiskt om man hittar en avtagbar krok på skroten som nyckel har försvunnit till.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Avtagbart drag og 9-3 defekt lås

    Köpte nyss en Og 9-3 -02 med vad jag förstår det som BRINK avtagbart drag (blått handtag).

    Det första jag gjorde var att slarva bort nyckeln till draget, beställde dock hem en ny.

    Draget går dock utmärkt att ta av och på även om nyckellåset står i låst läge. När jag testar med min nya nyckel så får jag in den några mm bara och kan mer eller mindre tvinga runt cylindern (men inget händer).

    Låset verkar ju vara defekt. Kanske en återkommande fråga men måste det funka på denna typ av dragkrok?

    Om det måste funka, är det någon som vet vart man kan köpa ny låscylinder? Bör väl inte vara allt för komplicerat att byta.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Låsbara delbara dragkrokar behöver sen en tid tillbaka vara låsbara för att inte ge besiktningsanmärkningar.

    Låscylindern går att byta. Minns inte inköpsställe. Har du hört där du beställde nyckeln?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Om det är standardcylindrar som brukar sitta på dragkrokar, cykelhållare mm, så har Thule sådana som reservdel. Det är bara att gå in till en Mekonomen t.ex och beställa hem.

    Eftersom du finns i Göteborg så var det just där jag köpte mina cylindrar. Tror det var på Mekonomen vid Backaplan. Eller möjligen på Deltavägen...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Låsbara delbara dragkrokar behöver sen en tid tillbaka vara låsbara för att inte ge besiktningsanmärkningar.

    Låscylindern går att byta. Minns inte inköpsställe. Har du hört där du beställde nyckeln?
    Ja jag hade för mig att det behövde fungera.

    Jag beställde från en engelsk sida, replacementkeys. Tror inte dom har cylindrar.

    Får knata in på mekonomen eller liknande då.

    För övrigt verkar BRINK kroken vara mycket smidigare än Bosal (?) som har det runda vredet. Hade det på ng 9-3 och tyckte alltid det var lite meckigt.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Mycket mindre strul med Brinks krokar jämfört med Bosal, ja.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Låsbara delbara dragkrokar behöver sen en tid tillbaka vara låsbara för att inte ge besiktningsanmärkningar.

    Låscylindern går att byta. Minns inte inköpsställe. Har du hört där du beställde nyckeln?
    Volvo 30698523? http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1553456

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Jag påstår att avtagbara dragkrokar inte behöver kunna låsas med nyckel för att bli godkända på besiktningen. I reglerna för bilprovningen står att de ska kontrollera att kroken kan monteras och säkras. Det står inget om låset. Det gäller bara om tillverkaren skriver i sina anvisningar att låset är en del av säkringen av kroken. Och det har jag inte sett nån tillverkare göra. Jag har besiktat bilar utan fungerande lås och inte fått anmärkning.

    Men jag vet att det finns personal på besiktningen som anmärker på det men då är det bara att kräva de styrker anmärkningen med fakta.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag tycker också det är märkligt.

    Ska åka förbi det lokala besiktningstället och fråga. Ingen idé o mecka om han skiter i om det funkar. Jag bryr mig inte om det funkar eller inte


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-09 klockan 08:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Som jag förstår det behövs dubbla låsmekanismer, och för en hel del lås är nyckeln detta.

    För Brink-låsen med blå och svart spak så är det så låset är den andra låsningen - men även om det inte vore fallet så faller det hela på att tillverkaren inte specat att draget uppfyller kraven utan låset. Ur besiktningssynpunkt är det inte frågan om huruvida låset behövs, utan om det är modifierat - dragen typgodkänns i sin helhet. (Och för helbilsgodkända bilar som inte är intagna som flyttgods måste de ha typgodkända drag.)

    Om man tittar på det icke låsbara Brink-draget till 9000 (och ng900) så har det dels låsningen med sprint, dels måste draget vridas 90 grader (vilket en påkopplad vagn kommer att förhindra) för att kunna hakas av.

    Å andra sidan vet jag flera som fått igenom det låsbara Brink-draget utan lås, men sannolikt har det en del att göra med om draget ser helt ut utan låset (dvs. att man t.ex. gjort en fin plugg och satt i låshålet som gör att det ser ut som det kom så från fabrik, så att besiktningskillen inte insåg att det funnits ett lås som nu tagits bort).

    Det kan dock bli trist om draget sliter sig och det sker en olycka om draget inte var korrekt. Och om man trycker dit draget utan att låta spaken snäppa till så blir det inte (fullständigt) uppenbart att det är fel om nyckellåset saknas. Jag har faktiskt sett en 9-5 körande med ett Brink-drag där spaken var nere, dvs. olåst, körande på stan (men det var 15-20 år sedan) - men det skulle kunna ha varit ett fastsvetsat drag av de som med grön spak som återkallades 2002.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Å andra sidan vet jag flera som fått igenom det låsbara Brink-draget utan lås, men sannolikt har det en del att göra med om draget ser helt ut utan låset (dvs. att man t.ex. gjort en fin plugg och satt i låshålet som gör att det ser ut som det kom så från fabrik, så att besiktningskillen inte insåg att det funnits ett lås som nu tagits bort).
    *host host* *visslar*

    Det kan dock bli trist om draget sliter sig och det sker en olycka om draget inte var korrekt. Och om man trycker dit draget utan att låta spaken snäppa till så blir det inte (fullständigt) uppenbart att det är fel om nyckellåset saknas. Jag har faktiskt sett en 9-5 körande med ett Brink-drag där spaken var nere, dvs. olåst, körande på stan (men det var 15-20 år sedan) - men det skulle kunna ha varit ett fastsvetsat drag av de som med grön spak som återkallades 2002.
    Å andra sidan har bilprovningen släppt igenom dessa drag utan lås i minst 15 år nu så..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    I förra månadsskiftet lånade jag ut min renoverade Bosal till en SAAB-ägare då hennes är helt *blip* i låsmekanismen. (Den går inte att få o släppa utan rörtång.) Den besiktningsmannens första fråga var om var nyckeln till draget var. Antar att det är godtyckligt beroende på vem man stöter på men där där var det väldigt iaf...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  19. #19
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Det väsentliga är vad som står i anvisningarna från tillverkaren. På den typ av drag vi haft på OG-93 och på en Volvo från samma tid, en spak att vrida på och en indikator i ett hål när draget var i läge, där stod det klart och tydligt vad som skulle göras för att fixera draget och varken låset eller nyckeln nämndes där.
    Låsets funktion har inget med fixeringen av dragkroken att göra och låset kan aldrig vara det som avgör om draget ska lossna eller inte. Så kolla tillverkarens anvisningar och kräv att besiktaren anger fakta om det blir nedslag på trasigt lås eller försvunnen nyckel.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Dock kan jag förstå på ett sätt låsets funktion på BRINK-kroken, handtaget går ju annars att trycka ner i en rörelse. Om man nu låser handtaget så blir det ju en tvåstegsraket.

    Teoretiskt sett skulle man kunna komma åt handtaget med foten eller liknande och få det i olåst läge utan att veta om det.

    Långsökt men ändå


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Brink dragkrok OG9-3 / NG900
    Av Meningen97 i forum Monteringsanvisningar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-07-02, 01:54
  2. [LÖST] Låst dragkrok, nyckel borttappad. OG9-3 BRINK
    Av Mats 2720 i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 21:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •