Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Brukar icke original-kupéfläktar till Saab 900 1979-93 vina?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26

    Brukar icke original-kupéfläktar till Saab 900 1979-93 vina?

    Original kupéfläktar till Saab 900 generation 1 (1979-93) brukar vara så tysta att de inte hörs i läge 1.

    Men nu har jag skruvat i en icke original kupéfläkt från Mekonomen i min 900 S -90. Och den avger ett tydligt, vinande ljud i läge 1. Tycker också att den inte verkar blåsa lika kraftigt som originalfläkten.

    Känns problemen igen?

    Fläkten verkar vara av samma fabrikat som den Meca för. De ser likadana ut (svartlackerade, originalfläkten är metallfärgad).

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Vad stod det på kartongentill fläkten? ProParts Sweden?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    det är få försäljare som gör sina egna fläktar så jag tror inte det är problemet men rent generellt kan man säga att fläkthjulen oftast är väldigt dåliga. taskigt gjorda rent generellt och sen dåligt balanserade. Där det går brukar jag flytta över original fläkthjul.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vad stod det på kartongentill fläkten? ProParts Sweden?



    Bra idé att titta på kartongen. Under en klisterlapp med Mekonomens EAN-kod stod det Professional Parts Sweden (Proparts, alltså). Artikelnumret på Professional Parts-lappen verkar överensstämma med den här fläkten:

    Heater motor
    87345248
    Saab

    http://www.proparts.se/en/artiklar/heater-motor-20.html

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det är få försäljare som gör sina egna fläktar så jag tror inte det är problemet men rent generellt kan man säga att fläkthjulen oftast är väldigt dåliga. taskigt gjorda rent generellt och sen dåligt balanserade. Där det går brukar jag flytta över original fläkthjul.


    Tack för tipset.

    Du tror alltså att det är fläkthjulet som låter? Och inte elmotorn?

    Min fläkt hade ett litet balanseringsclip av metall på själva fläkthjulet. Det hade inte originalfläkten.

    Synd att det verkar så pass besvärligt att skriva loss instrumentpanelen för att komma åt fläkten. Lejde för den biten. Får väl testa skruva dit det gamla fläkthjulet när jag gör en storrenovering. Tur i alla fall att jag sparade originalfläkten. Då har jag ju möjligheten att testa byta fläkthjul.

    Att öppna originalfläkten och försöka reparera elmotorn är nog knepigt. Den delen av fläkten verkar vara ihopnitad.

    Vinandet från Mekonomen/Proparts-fläkten kan man väl leva med. Men det duger inte för en riktigt bra renovering. Ljudet kan väl kanske också vara litet irriterande under en litet längre färd på kanske 5 mil en höstdag då det är 5-10 grader varmt och man har fläkten på lägsta läget och därför hör vinandet.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ibland kan det vara tveksam kvalitet på ProParts, i de flesta fall är det Kina-grejjer som de importerar/marknadsför/säljer.

    Kolla så att diametern på axeln m.m stämmer så det går flytta över det gamla hjulet. Det är ingen garanti att det är exakt samma mått på allt även om delen i sig passar så kan komponenter i sig skilja.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ibland kan det vara tveksam kvalitet på ProParts, i de flesta fall är det Kina-grejjer som de importerar/marknadsför/säljer.

    Kolla så att diametern på axeln m.m stämmer så det går flytta över det gamla hjulet. Det är ingen garanti att det är exakt samma mått på allt även om delen i sig passar så kan komponenter i sig skilja.


    Får komma ihåg det tills om/när jag tar mig tid att göra en storrenovering av den här bilen.

Liknande ämnen

  1. Sprängskiss, framvagn Saab 900 1979-93
    Av kj13 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-12, 11:35
  2. Svar: 70
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 13:49
  3. icke-saab växellåda till og900?
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 23:31
  4. Koppla in AS2-steget till Icke-original stereo
    Av The Duke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •