Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Prisvärd 4G telefon

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Prisvärd 4G telefon

    Någon som kan tipsa om en prisvärd 4G telefon ?

    Tycker Iphone 4 har det jag behöver men ska det ändå köpas nytt kanske man ändå ska satsa på en 4G
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    4G är enligt mig inte värt det i sig, om du inte surfar väldigt väldigt mycket eller laddar ner stora filer ofta. Hemma har du säkert ändå WiFi, och då spelar ju inte telefonen någon roll. 4G tar rätt mycket ström också, så personligen har jag det avstängt 99% av tiden och slår på det om jag är på ett ställe där 3G är överbelastat, jag ska använda telefonen som hotspot till datorn eller möjligtvis ladda ner mycket musik på tex Spotify.

    Vad som är betydligt viktigare är det sk RAM-minnet. Där vill du ha minst 2GB, men gärna mer för att appar ska flyta som du vill.

    Men som svar på din fråga. Använder du bara telefonen till det vanliga så funkar vilken som helst idag. Huawei är ju prisvärda enligt ordets rätta bemärkelse eftersom det i princip är kopior på de övriga (men i allt väsentligt lika bra). Vill du inte lämna Apple-träsket skulle jag försöka få en bra deal på en 5C eller 5S nu när 6an har kommit ut.

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 013
    Medlem#
    3471
    Har du en iPhone 4 å vill ha kvar Apple så rekommenderar jag en iPhone 5s. Jag hade en ip5 och bytte till en ip6 men tyckte den var för stor i formatet i handen så jag skaffade en ny 5S 64gb ist. Men testa dig fram o se vad du trivs med. Ip6 är en bra telefon inget snack om det men den är för stor i mitt tycke å det gäller ju många telefoner idag oberoende tillverkare. Sen 4g är väl bra o ha men eg inget tvång men det beror ju om man är Youtube-knarkare el inte.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    I mitt tycke så spelar 4G ingen roll, för telefoner är ändå så förbaskat långsamma att de inte kan svälja mer data till sin webbläsare än vad HSPA+ (Turbo-3G) kan leverera. Däremot är det trevligt att ha när man kör den som hotspot till sin dator, för då kan man faktiskt få bra hastigheter.
    Jag sitter precis och migrerar bort från min 4G-telefon (en Nokia 925) för batteritiden är så uselt bedrövlig att jag inte orkar mer, telefonen håller oftast precis en dag, men inte mer.

    I dagsläget finns det inte en enda telefon som jag känner att jag verkligen vill ha, alla är så bedrövligt stora och klumpiga att man baxnar. Vill man ha en liten telefon så innebär det också att man tydligen vill ha en dålig telefon, för alla nya telefoner med 4"-skärm eller mindre är bara skräp, vill man ha en telefon med bra speccar så måste man upp närmare 5" och då är skiten omöjlig att ha i fickan. Jag förstår att många skiter i datorn numera och gör allt på sin telefon, men jag har finfina datorer som jag mycket hellre använder än sitter och pillar på en liten skärm. Nä, för mig skall telefonen vara ett verktyg där man kan kolla sin mail och göra lite enklare sökningar och kolla upp saker via webbläsaren, det räcker. Framförallt skall den dock vara smidig att ha i fickan...

    Sen är det ju operativsystemet. Jag har ju kört Windows Phone i mer än 3 år nu, men Microsoft meddelade ju för någon dag sen att man sparkar 7800 pers på telefonsidan, så det lär väl inte bli något mer där, trist. Android ser jag bara som en klyddig kopia av det stela och fula iOS så det är inte heller något jag känner mig sugen på.
    Jag var en av de som lyckades köpa mig en BQ 4.5 Ubuntu och även om det operativsystemet inte på långa vägar är färdigt än så känns det som att det är rätt mycket roligare väg framåt med en "ren" linux-telefon där inget är låst eller hemligt och där allt faktiskt är möjligt. Dessutom har den dubbla SIM-platser så man slipper ha jobbmobilen som en extra telefon.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Har inte koll på hur mycket billigare 5S blev i samband med att 6 släpptes, men det ser ut som 6S (eller vad den kommer heta) släpps i september. Kanske betyder billigare iPhone6, men även 5s. (Fast så är det ju alltid. Väntar man länge nog så kommer det något nytt...) Apple säljer väl även begagnade/återvunna telefoner med nytt skal och ny skärm billigare än helt nya. Kanske kan vara något?

    Annars när det gäller 4G så håller jag nog med AX3L. Skillnaden mellan 3G eller 4G är oftast inte tillräckligt nog för att motivera inköp av en ny telefon. Då är det viktigare att telefonfunktionen och appar fungerar smärtfritt, och att kameran är bra nog för att kunna fånga vardagens bilder på bra sätt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    jag tycker att en iphone 6 / iphone 6+ faktiskt är prisvärd med tanke på vad man får. Men det är ju jag det.

    Samtidigt köpte jag förra året en tokbillig kontantkortstelefon, en Nokia 130. Tror jag gav typ 400 spänn inkl kontantkortet.
    Den hade ju faan standby på 3-4 veckor om den blev liggande . (36 dgr enl Nokia..)
    Galet bra mottagning överallt, tappade aldrig några samtal. Lagom storlek, gled lätt ner i fickan, tålig som få.

    Plötsligt kom jag i ihåg hur underbart det var att ha en "riktig" mobiltelefon igen. Man fick leta efter laddaren när man behövde ladda upp den igen.
    Och tänk, jag saknade inte möjligheten till facebokk, instagram, appar o.s.v. (även om en del faktiskt fanns i telefonen)
    Konstigt.... Men "räckviddsångesten" den var helt väck. :-D


    Dock, jag föredrar ändå min iPhone framför en gammeldags knappmobil.
    Senast redigerat av perr den 2015-07-11 klockan 10:21.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Tja, "prisvärd" må den väl kanske vara, men det är ju inte så kul att släpa runt på ett dasslock...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Sen tycker jag inte att man kan kalla nån Appleprodukt prisvärd, och det är väl inte deras avsikt heller. Säkert jättetrevliga saker, men en produkt med samma spec utan deras logga kostar ju i regel halva pengen.

  9. #9
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag ser att det börjar komma inlägg om "samma specifikationer" och "halva priset".

    Vad har man för nytta att "samma specifikationer" på en en annan telefon om den är ihopbyggd av återvunna PET-flaskor?

    Efter 2 år med en, vad som påstods, mycket välbyggd Lumia 920 (WP 8.1) så blev jag erbjuden en två år gammal iPhone 5s som ersättning för ett jobb. Jag nappade då 1500 kändes överkomligt.

    Drygt en månad senare har mitt mobilanvändande ändrats totalt. Den begagnade 5s är betydligt bättre i alla knappar och känsla överlag än vad den nya 920 var, en telefon som inte kostade speciellt mycket mindre än 5s.

    Apparna till iOS fungerar överlag väldigt bra. Touch ID gör att jag vågar använda Lastpass i telefonen nu och kan logga in på de hundratals ställen jag använder mig av, med unika lösenord. Utan touchid så hade det varit att memorera ett 25+ tecken slumpad lösenord eller strunta i att använd det, som jag gjorde med 920.

    Slutsats: iOS och 5s är helt överlägset en av toppmodellerna av WP vid samma tid och jag använder numera mobilen mycket mer eftersom alla appar jag vill ha finns och allt fungerar som det ska. Det är roligt att använda mobil igen. Kameran i 5s tar också överöag bättre bilder och har riktigt användbar slow motion, trots all reklam om Zeiss-kameran i 920.

    Ser jag tillbaka så var 5s betydligt mer prisvärd eftersom operativsystemet och apparna är bättre samt byggkvaliteten inte i samma härad, även om den kostade lite mer. Jag roade mig med att kolla teardowns av 920 resp 5s och man ser direkt att Apple har helt andra resurser att bygga saker som håller än vad de flesta andra har.

    Jag har inte haft någon Android men de flesta i min omgivning har det, inklusive de dyraste modellerna men jag har ändå inte blivit lockad efter deras demonstrationer.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  10. #10
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    bla bla iphone vs allt bla bla.

    att folk fortfarande orkar.. inget OS är "bättre" än nått annat. det är en smaksak helt enkelt.

    klämm och känn är mitt tips.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Det här är iof en meningslös diskussion eftersom ingen kommer ändra sin uppfattning utan det alltid slutar i "agree to disagree". Man kan argumentera i all oändlighet att Bentleyn är helt överlägsen alla andra bilar, att den är mer lättkörd med den stora motorn och komfortablare och känns robust i knappar och... Ja fair enough, kul att du är nöjd med din bil! Absolut! Men som bil, för det som de flesta använder bilen till är den lik förbannat inte prisvärd. Du kan få lika långa hk, ta dig lika snabbt från A-B eller vad man nu ser som huvudegenskaperna för en bil för halva pengen. Och för de som använder telefonen som de flesta använder bilen (till jobbet, ICA, semester en gång per år osv) så duger bilen för halva priset bra. Tappar man bort bilen eller råkar bada med den (lätt hänt) kan man ju köpa en ny också.

    WP har jag inte haft sen 6.5 eller vad den hette, en gammal HTC med penna. Men Android är i allt väsentligt lika bra, sen är det en smaksak vad man gillar bäst.

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Självklart ska du ha 4G! Oavsett om man surfar eller inte så är täckningen utanför städerna mycket bättre med 4G. Vill man kunna ringa och surfa nästan överallt så är det 4G som gäller.

    Vilket märke man väljer är bara en smaksak. Det mesta går att göra med alla sorter idag. Möjligtvis att WP saknar en del appar som de andra har men annars verkar WP vara bra. Själv kör jag Android sen många år. Gillar flexibiliteten och möjligheterna till anpassning. IOS är säkert bra om man inte gillar att pilla och ändra på allt.
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2015-07-11 klockan 13:37.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Är det någon Svensk operatör som har VoLTE, voice över 4G/LTE i nuläget?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Jag kör OnePlus One både privat och jobb. Om du kan leva utan en vettig support är det en kanontelefon. Uppföljaren släpps om 1 månad. Kör Cyanogen OS.

    Most bang for the Buck!
    https://oneplus.net/se

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Anledningen till 4G är att i min del av landet är det bara sporadisk kontakt med 3G och det som byggs ut idag är 4G. Visst det funkar att ringa på 2G men de flesta telefoner verkar ha problem med att växla mellan 2/3G under samtal.
    I jobbet har jag en Ip 4S men det är min privata 7710 som ska uppgraderas, WAP börjar väl bli ute har jag hört Men som perr skriver är det en sån gammal telefon man ska ha om man bara ska prata. Skriva sms däremot...och mms kommer på webben efter några dagar..

    Smidighet i fickan är ett absolut krav så dasslocken går bort.

    Har haft några Androider, Samsung och Sony och inte blivit speciellt imponerad. Troligen har det varit halvdåliga modeller med klen prestanda men jag måste nog erkänna att jag fastnade för Äpplet när arbetsgivaren tillhandahöll en sån.
    Får väl bli lite klämmande nån dag men kom gärna med fler tips på sjyssta modeller som tål att klämmas på.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Det finns ju en stor fördel med att stanna kvar vid ett operativsystem man kan och känner igen, men samtidigt spelar det mindre roll för de flesta. Webbläsaren och de tredjepartsprogrammen man använder ser väldigt lika ut, och de få gångerna man rotar i inställningar är ingen dealbreaker.

    Sony XPERIA Z3 (och egentligen hela Z-serien) tycker jag är rätt trevlig! Pluspoäng för att den är vattenskyddad. Främst "compact"-varianterna jag syftar på då. Z2 och eventuellt Z1 står sig fortfarande rätt bra och kan fås billigt. Brukar finnas på de flesta Teliabutiker osv om du vill klämma på. Byggkvalité i klass med Apple skulle jag säga. 4G på alla.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Kan hålla med AX3L om att det finns fördelar att stanna kvar i samma system man haft . I alla fall om man handlat på sig en massa appar. De flesta är ju inte så dyra men att behöva köpa dem igen för att man bytt system kan kännas lite onödigt.
    Kan rekommendera Z3 Compact om du ändå vill byta till Android. Prestanda och kvalitétskänslan är väldigt hög.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Att kritisera mobilsystem är att öppna ett getingbo. Men är inte så impad av IPhone kvalitetsmässigt. Vi har väl haft 4-5 4 och 5. Alla har fått slitna kommandoknappar och On off knapp efter just året. Efter 2 år svårt att använda. Ovärdigt så dyra produkter. Dålig telefonsupport som "beklagar". Inga garantier gäller.Dock kanonservice hos Apple Täby c. Gick dit med dotterns 5 a som är 2,5 år gammal men kändes slut ialla knappar. Dessutom hade batteriet börjat svälla!! På plats gällde plötsligt garantier och jag fick en ny i handen. Generöst men alla kan inte åka till Täby.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21
    En riktigt prisvärd Android är ju Nexus 5, inget bloatware öht.
    Ren Vanilla-Android som gör den grymt snabb och stabil.
    Kostar nästan ingenting idag.
    Eller så tar du i princip vilken Androidmsom helst och installerar Cyanogen OS.

Liknande ämnen

  1. Denna 9-5:a prisvärd ?
    Av Lusse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 01:39
  2. Prisvärd 9000 ?
    Av Mussla i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 17:12
  3. prisvärd sportkopling?
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 20:55
  4. Prisvärd avgastempmätare?
    Av T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 08:03
  5. Prisvärd?
    Av Randulf i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 13:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •