Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Trasig huvudcylinder? - ng9-3

  1. #1
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Trasig huvudcylinder? - ng9-3

    Idag när jag skulle ta bilen så upptäckte jag att jag var bromslös. Pedalen gick rakt ner i botten. Kändes lite som att det var luft i systemet.
    Kollade då burken. Där fanns vätska, även efter jag hade toktrampat.
    Står lite dåligt till så kan inte hissa upp förräns imorgon, så har inte kunnat kolla rör och slangar till oken. Har bara kollat på backen och ingen vätska där inte.

    Kopplade in Tech2'an och hade inga felkoder. Kollade abs'en och där var feed On. Men inga värden på "ventilerna". Då tolkar jag feed On som att "abs-pumpen/klumpen" är stand-by och ska funka när den får vätska från behållaren.

    Men eftersom ingen vätska försvinner ur behållaren när jag pumpar så misstänker jag huvudcylindern. Är jag helt ute och cyklar nu?
    Om det är den, kan jag då packa om den själv? Läste nånstans att det inte gick samt att Speedparts hade tagit bort sin packningssats. Gäller det ng9-3 eller bara og9-3?
    Är det bara packningarna så borde man väl hitta dom på Momentum, eller går det inte ens att ta isär den?

    /Hasse

    Edit: Automat kan väl även tilläggas.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    huvudcylinder som packar ihop bara sådär låter långsökt. De cylindrar jag har tittat på, förvisso till de äldre går att renovera men problemet är att låsringen är permanent. Finns inget att haka nå verktyg i eller nånting annat så man får tag i den. Klart det går om man bökar men det kanske är lika på dessa. Men som sagt, plötsligt fel på den låter aningen konstigt, ska vara om du fyllt på med motorolja tidigare då eller liknande. Då blir det bara smet av packningarna.

Liknande ämnen

  1. Symptom vid trasig huvudcylinder/bromsservo? OG9-5
    Av daekol i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-02-22, 16:57
  2. 9-3 ss läcker vid huvudcylinder
    Av mange39 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 15:14
  3. Kontakter vid huvudcylinder 9000 2.3T -93
    Av Tobbe-Tobbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-08, 20:59
  4. Huvudcylinder Koppling 9-5
    Av ferm2 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •