Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Fråga om differentialen till XWD NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Fråga om differentialen till XWD NG9-3

    Jag är i färd med att köpa en bil, och eftersom jag har vuxit upp med Saab ända sedan jag var liten är jag väldigt sugen på att någon gång äga en själv. Eftersom jag dessutom ska flytta upp till 6 månaders vinter (Kiruna) är fyrhjulsdrift prioriterat. Det begränsar urvalet ganska mycket, men eftersom 9-3 kom med XWD de sista åren är det egentligen inget problem.

    Min fråga handlar om de problem som jag har läst att andra har haft med differentialen till bakaxeln för bilar som har XWD. Så som jag förstått det var det tänkt att den skulle vara underhållsfri, men eftersom den gått sönder på många bilar ska det nu vara rekommenderat att byta oljan i den regelbundet. För att få det bekräftat ringde jag till en auktoriserad Saab-verkstad och frågade. Jag fick svaret att det stämmer att det varit en del problem med den differentialen, men att de bara byter oljan "vid behov". Han lade till att "du kan förstås byta i förebyggande syfte också", men det verkade inte vara något som de gjorde regelbundet på de bilar som de servar. Vad exakt han menade med "vid behov" frågade jag aldrig, men jag tänker mig att det handlar om att något börjat låta annorlunda?

    Är det någon som kan bringa lite större klarhet i det här? Hur stor är risken att få stora problem om man inte byter ut oljan regelbundet? Hur ofta ska det i så fall göras, och hur stor kostnad handlar det om på en auktoriserad verkstad? Särskilt uppskattat är förstås svar från någon som själv äger en bil med XWD och har fått rekommendationer kring det här.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ingen som har någon koll?

    Jag tänkte lägga till att jag ska iväg och titta på en 9-3X från 2009 imorgon. Den har gått ca 10 000 mil, och ägaren kände inte till det här problemet med differentialen. Däremot nämnde han att det enda problemet han har haft med bilen var att "något lager i drivningen till bakhjulen fick bytas på garantin efter några tusen mil". Oklart om det är samma fel som jag har hört ska vara vanligt på bilar med XWD, men det är absolut något jag ska försöka titta närmare på i serviceboken imorgon.

    Skulle ni våga er på att köpa en bil med XWD som inte har fått oljan i differentialen till bakaxeln bytt? Om det värsta skulle hända och man måste byta ut allting, hur stor kostnad handlar det i så fall om?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    När jag rotade runt efter min bil så läste jag lite poster angående detta. Vad som framgick så var det mest problem med de tidiga modellerna ~2008 (turbox etc). Det som framgick var missljud (kanske det SAAB-verkstaden menade) vill jag minnas, samt att någon enstaka bytte hela bakre paketet. Har inga priser på det och det var i utlandet dess utom.
    Angående intervall så står det i 3D-servicen Varje år eller 3000mil partiellt oljebyte. Jag tog ut ett pris för detta på SAAB-verkstad men hittar inte pappret nu. Jag fick pris med och utan filterbyte, utan filter tror jag det låg på runt 1000-1500kr. Med filter så var det bra mycket dyrare. Tyvärr har jag inte kommit iväg och gjord detta själv än...
    Förgående ägare (en) har nog bara åkt till verkstaden och lämnat in på service, så oljan är troligtvis inte bytt. Jag har inte märkt av några problem än efter ett års ägande.

    Jag börjar få byta hjullager på min nu men den har rullat snart 17000 mil. Sen bytte jag dämpare för den enda bakre var trasig.

    En XWD utan eLSD har mindre komplicerad bakdel i alla fall om du vill säkra upp ditt ägade, men det kanske blir lite tråkigare körning
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svaret!

    Varför antar du förresten att föregående ägaren inte har bytt oljan om det står med i 3D-servicen? Och tolkar jag dig korrekt i att du tror att din bil har rullat nästan 17 000 mil utan det oljebytet, och inte har haft något problem pga det?

    Bytte du dämpare själv, eller lämnade du in på auktoriserad verkstad eller allbilsverkstad? Minns du vad du betalade för det? Förresten så vore det också intressant att höra hur mycket du fick ge för bilen, eftersom jag titta på precis samma modell, men ett år äldre och några tusen mil färre rullade

    Det är förresten eLSD på just det här exemplaret, och utan att veta hur mycket större risken för problem är (eller hur mycket bättre köregenskaperna blir), är det svårt att bedöma om det ska ses som en fördel eller en nackdel... :/

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    De som ägde bilen kändes som den typen som bara lämnade in den "no questions asked". Som du säger när man väl frågar så säger ju verkstäderna att det inte behövs. Så jag antar detta men kan inte svära på det. Jag kommer i alla fall göra bytet vid nästa service, ska fråga lite hur oljan såg ut då.

    Jag lämnade in den för byte av dämpare på ANA i trollhättan. totalt gick det på ca 12kkr fast med våran klubbrabatt här. Jag gjorde valet att sätta på Hirsch för att få nya grejer runt om (dämpare och fjädrar). Hade kostat samma peng för att byta till två original dämpare bak. Inte säker att jag gjorde rätt val där men nu är det nya grejer runt om! men den är mycket stötigare och lite lägre. Jag gav 119kkr för bilen och då hade den gått 15000 mil, fullutrustad så när som på taklucka och navigator, så jag var rätt nöjd även om jag fått lägga ut lite i efterhand.

    Nu är inte jag expert på detta men köregenskaperna blir nog bara till det bättre. Jag har inte kört någon xwd utan så jag kan säga vad som är bäst, kanske någon annan här har bättre koll på det. Nackdelen är att det är mer elektronik och mjukvara till detta som kanske försvårar ev felsökningar.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...3%A5-NG9-3-XWD här är en tråd med lite info i.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack återigen! Ja, det verkar ju onekligen vara verkstädernas inställning, men i så fall vore det intressant om man kunde visa upp att det, som du skrev, står i 3D-servicen att det ska göras årligen eller efter 3000 mil. Går det möjligtivs att få tag på listan av vad 3D-servicen rekommenderar? Helst skulle jag ju i det läget vilja få en väldigt övertygande förklaring av verkstaden för varför man inte behöver byta så ofta, för att lägga dryga tusenlappen varje år utöver vanlig service känns ganska tråkigt.

    Ja, att köregenskaperna bara har något att vinna på det tror jag också. Jag kanske var lite otydligt, men jag menar att eftersom jag inte vet hur mycket bättre de blir är det svårt att bedöma om det väger över risken för fler problem (som jag ju inte heller vet hur stor den är). Därför har jag svårt att säga om jag ser det som en för- eller nackdel att den är utrustad med eLSD

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769
    Ja detta var ju intressant. Har själv lite planer att byta denna oljan på service nästa gång, tror inte min är bytt och den har gått strax över 5000mil nu så börjar bli lite orolig.
    Punk 35 tar upp det i 3D dokumentet så det bör väl verkstäderna ha koll på kan tyckas.
    Vet att det går åt 520ml av oljan och 560ml för en med eLSD diff och oljan heter 93165387 på saab språk. Tydligen är Opels 1940057 exakt samma olja som är något billigare, omkring 200:-

    Gäller bilar MY08-10 som jag förstått.
    Sen tror jag att värkstäderna sitter med gamla 3D serviceplaner där inte 35. är med på. En gissning men troligen är det så.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av NiX den 2015-07-12 klockan 19:03.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av rottemark Visa inlägg
    - Går det möjligtivs att få tag på listan av vad 3D-servicen rekommenderar? Helst skulle jag ju i det läget vilja få en väldigt övertygande förklaring av verkstaden för varför man inte behöver byta så ofta, för att lägga dryga tusenlappen varje år utöver vanlig service känns ganska tråkigt
    Velkommen nordover

    I tilfelle den MY2009 du skal se på ligger innenfor chassisnummer 81100049-91022109, bør du se til at denne modifikasjonen er utført: http://workshop-manuals.com/saab/9-3...tch_vent_hose/.

    På vår 9-3 røk Rear Differential Unit (RDU) på 760 mil (!), og ble skiftet komplett.

    Oljen på momentkoblingen skiftes hvert år ut med 1/3 (av 560ml) som en del av serviceprogrammet, av vårt Saab verksted.

    I tillegg er det to oljetyper til ifm. XWD og som ikke har program for skifte: i fördelningsväxellådan og slutväxeln. Jeg vet at Göran Larsson har en post et eller annet sted på STCS, der han gjorde interessante funn ifm. olje / filter, når han åpnet RDU, men finner desverre ikke denne posten igjen.

    EDIT: Referansen til posten: http://forum.saabturboclub.com/showt...mentkopplingen
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-07-12 klockan 22:26. Anledning: Referanse tillagt
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Efter en vinter med min 9-3 2005 med TCS och ESP så har jag slutat att fundera på fyrhjulsdrift. Vi har en ganska knepig infart från en gata som lutar ganska brant och dessutom lutar infarten skapligt uppåt. Med min 9-3 2000 utan TCS behövde jag ibland lägga på kedjor för att ta mig in, det slapp jag in vintras tack vare TCS.

    Skönt att slippa XWD som verkar ha stor potential att bli dyrt när det rasar.

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Ved TCS-innkobling, hastighet under 40km/h, anvendes først bremse(r) og så reduksjon av motormoment, med firehjulsdrift overføres kraften til hjul/akslinger som ikke spinner. Med TCS i en 9-5 vi hadde, var fremkommeligheten bedre når TC ble valgt bort ved hjulsspinn i "vår" bratte bakke. Dette var også beskrevet som metode i instruksjonsboken.

    "Each to his own"
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja, när bromsen läggs an på hjulet som spinner så förs först kraft över på det andra hjulet som då har lite bättre grepp. Därefter om båda hjulen slirar/spinner för mycket så sänks motormomentet. Jag kan ibland känna och höra hur kraften fördelas från ena sidan till den andra, fram och tillbaka.

    Min og9-3 är i praktiken enhjulsdriven när det är halt. Min "nya" ng9-3 är tvåhjulsdriven och därmed dubbelt så bra i halka. En bra fyrhjulsdrift blir såklart ytterligare dubbelt så bra. Jag tror att tvåhjulsdriften duger för mig. En kollega demonstrerade sin Audi quattro i vår backe. Skillnaden är att den bilen utan problem kan starta med ganska bra acceleration t o m när det är riktigt halt i backen. Jättekul men jag klarar mig utan den egenskapen och sparar massor av pengar.

  12. #12
    Hoppas att jag minns rätt nu... Jag provkörde en XWD hos en firma i Järfälla i Sthlm för några dar sen och har nyligen talat med en känd trimningsfirma i Örebro om bland annat fyrhjulsdriften. Han där sa att det blev kondens i bakaxelhuset eller vad det heter, som de inte hade räknat med på Saab. Det yttrar sig ofta som knirrande och knorrande när man backar och har det inte gått för långt med slitaget så kan man skölja ur den gamla oljan med lite extra byte s.a.s. och sen bör det inte vara några större problem sålänge man byter med ett visst intervall som jag inte minns om han sa nån gång.

    Ett byte av hela axeln gick på närmare 20 000 har jag för mig.

    Den bil jag tittade på har gått drygt 6000 och han jag pratade med skulle inte tveka alls att köpa vad gällde just det så länge han inte hörde nåt särskilt.

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    I fall lyden først har oppstått, vil ikke oljeskifte avhjelpe problemet. Det ble forsøkt på vår XWD, uten noen som helst bedring. RDU ble da umiddelbart skiftet til pris som nevnt - i norske kroner.

    Modifikasjon av luftingen for å unngå kondens, FØR symptomer oppstår, er det som gjelder, og regelmessige oljeskift.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Då kan jag missminna mig om det. Kanske var om man visste att oljan inte var bytt men att den (bakaxeln) inte börjat låta än som man kunde "tvätta" bort den gamla oljan och på så sätt rädda det hela från mer "onödigt" slitage.

    Tur det finns folk som har upplevt det vi andra inte vill uppleva

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Nån som känner till den där modifikationen för att förhindra kondens?
    Är i färd med att byta oljan på min och vill samtidigt gör modden om den inte är gjord.
    Samtidigt undrar jag om oljemängd,nån skrev 5.6 dl. Min verkstad sa 9 dl vid helt byte (!).
    Att den ska rengöras ordentligt förstår jag men med vad? Bräkleen och bara blåsa på?

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand Visa inlägg
    - Tur det finns folk som har upplevt det vi andra inte vill uppleva
    "Be my guest"
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513


    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  18. #18
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Nån som känner till den där modifikationen för att förhindra kondens?
    Är i färd med att byta oljan på min och vill samtidigt gör modden om den inte är gjord.
    Samtidigt undrar jag om oljemängd,nån skrev 5.6 dl. Min verkstad sa 9 dl vid helt byte (!).
    Att den ska rengöras ordentligt förstår jag men med vad? Brväxelkleen och bara blåsa på?

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Modifikasjonen: Se lenke i post #8.

    Oljemengde(r):

    - Momentkoppling: 0,52 l uten differensialbrems, 0,56 l med -.

    - Bakre slutväxel: 0,6 l uten -, 0,7 l med -.

    - Fördelningsväxellåda: 0,66 l.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-08-14 klockan 20:53. Anledning: korrigert slutväxel uten / med
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-09-28, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •