Jag är i färd med att köpa en bil, och eftersom jag har vuxit upp med Saab ända sedan jag var liten är jag väldigt sugen på att någon gång äga en själv. Eftersom jag dessutom ska flytta upp till 6 månaders vinter (Kiruna) är fyrhjulsdrift prioriterat. Det begränsar urvalet ganska mycket, men eftersom 9-3 kom med XWD de sista åren är det egentligen inget problem.
Min fråga handlar om de problem som jag har läst att andra har haft med differentialen till bakaxeln för bilar som har XWD. Så som jag förstått det var det tänkt att den skulle vara underhållsfri, men eftersom den gått sönder på många bilar ska det nu vara rekommenderat att byta oljan i den regelbundet. För att få det bekräftat ringde jag till en auktoriserad Saab-verkstad och frågade. Jag fick svaret att det stämmer att det varit en del problem med den differentialen, men att de bara byter oljan "vid behov". Han lade till att "du kan förstås byta i förebyggande syfte också", men det verkade inte vara något som de gjorde regelbundet på de bilar som de servar. Vad exakt han menade med "vid behov" frågade jag aldrig, men jag tänker mig att det handlar om att något börjat låta annorlunda?
Är det någon som kan bringa lite större klarhet i det här? Hur stor är risken att få stora problem om man inte byter ut oljan regelbundet? Hur ofta ska det i så fall göras, och hur stor kostnad handlar det om på en auktoriserad verkstad? Särskilt uppskattat är förstås svar från någon som själv äger en bil med XWD och har fått rekommendationer kring det här.