Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Viggen fälgar lagliga eller ej???

  1. #1

    Viggen fälgar lagliga eller ej???

    Hej.....jag har haft en liten diskussion med en polare som påstår att om man har viggen fälgar på sin bil (om det inte är en viggen själv) så blir man ej godkänd på besiktningen. Givet vis tycker jag att det hela låter helt knas, men kan detta verkligen stämma????

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Omkretsen får inte diffa mer än 5% mot original. I övrigt finns inga restriktioner vad gäller fälgar, vad jag vet. Så svaret är väl att det beror på däcken.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Har ni någonsin ens sett att de kollat på något annat än mönsterdjupet i bästa fall?


    Och vad skulle problemet just Viggenfälgarna vara, rullomkretsen påverkas ju främst av däckvalet och det har jag heller aldrig sett att de kikar på.
    Fast kommer man in med något som är uppenbart fel och sticker i ögonen så får man skylla sig själv !!
    Saabemblem på navkåpan gör ingen besiktningsman upphetsad
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Vad har din polare för argument, på vilken grund skulle SBP underkänna en bil med Viggenfälgar? Gärna lite mer än "en kompis kompis hade hört att..."
    /Johan

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Bygger med 99,99% sannolikhet på ren okunskap från polarens sida.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Det här gällde när jag ringde transportstyrelsen och frågade för ett par år sedan:
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ok, efter att tillslut fått tag på rätt person på transportstyrelsen har jag fått klarhet i vad som gäller angående däck. Jag tar min egen bil som exempel, en 9-5 aero kombi MY04. Den har - enligt bilregistret - följande däck: 225/45 R17 94W. Det rör sig alltså om de däck som bilen är typad med, men man får ha andra däck. Här är kraven:

    Däckdimensioner 225/45 R17
    Man får ha andra däckdimensioner än de angivna under följande villkor:
    - Rullomkretsen är densamma
    - Hjulen inte sticker ut utanför karossen
    - Hjulen inte tar i kaross, upphängning styrning eller något annat.
    Se http://forum.saabturboclub.com/showt...ht=rullomkrets

  7. #7
    Var han har hört det har jag ingen aning om. Men viggens och exp aerons fälgar är ju lika stora så för mig låter det helt knas att man inte skulle kunna ha viggens fälgar på en aero.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Är det inte så att på en helbilsgodkänd bil så får i princip inget ändras om det inte står i regbeviset, sen att SBP inte bryr sig är en annan sak. En kollega som jobbat med däck sa att i tyskland kan de sätta böter om man inte har rätt hastighetsklass osv på en helbilsgodkänd bil, men i sverige har de aldrig brytt sig att kolla det (då vi ju inte får köra fortare än 110 som väl alla däck klarar, plus att vi har vinterdäck som omöjligen klarar hastigheten).

    Sen kan man tycka att det vore OK att gå "uppåt" i hastighet, men går man uppåt i bredd, tyngd osv och det inte finns i regbeviset så skulle ju teoretiskt nåt kunna gå fel.

    På äldre bilar gäller väl att däcken inte får ta i, sitta utanför stänkskärm osv om de inte är originaldimension?

    Viggenfälgar på en vanlig saab har jag dock svårt att se hur grinig besiktningsman det ska vara för att inte släppa igenom...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Är det inte så att på en helbilsgodkänd bil så får i princip inget ändras om det inte står i regbeviset, sen att SBP inte bryr sig är en annan sak. En kollega som jobbat med däck sa att i tyskland kan de sätta böter om man inte har rätt hastighetsklass osv på en helbilsgodkänd bil, men i sverige har de aldrig brytt sig att kolla det (då vi ju inte får köra fortare än 110 som väl alla däck klarar, plus att vi har vinterdäck som omöjligen klarar hastigheten).

    Sen kan man tycka att det vore OK att gå "uppåt" i hastighet, men går man uppåt i bredd, tyngd osv och det inte finns i regbeviset så skulle ju teoretiskt nåt kunna gå fel.

    På äldre bilar gäller väl att däcken inte får ta i, sitta utanför stänkskärm osv om de inte är originaldimension?

    Viggenfälgar på en vanlig saab har jag dock svårt att se hur grinig besiktningsman det ska vara för att inte släppa igenom...
    Nja, det var inte förklaringen jag fick av däckexperten på transportstyrelsen, snarare att Sverige tolkat helbilsgodkännandet annorlunda just när det gäller däck - att likvärdiga däck är ok - inte minst eftersom vi byter mellan vinter- och sommardäck där det t.o.m. kan vara en fördel köregenskapsmässigt att byta dimension. Gällande hastighetsindex sade han följande:

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Hastighetsindex W
    Kravet är att däcken är byggda för minst bilens tekniska maxhastighet (står också i registreringsbeviset om bilen är tillräckligt modern). Det finns ett undantag, och det är för vinterdäck. Där räcker det med att klara minst hastighetsindex Q (160 km/h).
    Så på SBP ska de kolla att däcken inte avviker allt för mycket från typad rullomkrets, att de inte tar i någonstans, att hastighetsklassningen är minst den i regbeviset angivna (vinterdäck undantagna) och att belastningsindex klarar av att bära upp bilens vikt. Hur noga de är kan givetvis diskuteras, men du kan få bilen underkänd om du inte uppfyller dessa krav.

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Tolkningen av helbilsgodkännande ändrades för ett antal år sedan, åt det mer liberala hållet.
    /Johan

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Ja, för när reglerna kom och tolkades av märkeshandlare trodde många att de skulle få sälja alla hjul själva och inget eftermarknads..... så blev det som tur var inte.
    Och då skulle vi inte få ha Hirschhjulen på våra bilar trots att de sålts av Saab.

    Tror att "kompisen" bara låter hålet i ansiktet glappa utan att vara påläst
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Egentligen är det så att fälgarna ska vara godkända i krocktest, därav alltid orginalfälgar är lite tåligare än eftermarknads i potthål och andra hårda smällar som dom kan utsättas för. Så vill en besiktningsman dra det precis enligt regelboken så kan han döma ut fälgarna så fort dom inte är orginalfälgar från ett bilmärke, men det svåra är nog att veta vad som är vad.

  13. #13
    Nä jag tror inte ett skit på det, då skulle man inte kunna byta till andra fälgar mer än original för att klara SBP. Sen att bara viggens fälgar får sitta på just bara ssab viggen har jag riktigt svårt att tro på. Dom är väl inte mycket större än original aero fälg??

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Nä jag tror inte ett skit på det
    +1 på den
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Googla helbilsgodkännande och däck;

    http://teknikensvarld.se/far-jag-byt...ension-118989/

    http://infosite.se/TyreBible

    Verkar som vi i Sverige som sagt har en rätt liberal syn på detta. Tar man bilen till ett annat EU land är det ju inte säkert de har samma syn på saken.

    Jag skulle personligen inte vara orolig att sätta på nämnda fälgar på nämnda bil...
    fast skulle jag ta en europasemester med bilen så skulle jag nog "safea" för vissa länder har ju sjukt petiga poliser.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Nu pratade vi fälgar också, och jo ska du följa EU-reglerna som Sverige följer under så ska man egentligen ha krocktestade fälgar på sin bil som är godkända av biltillverkaren för helbilsgodkännandet ska gälla. Vilka dimensioner på bilen du får använda på bilen finns iregel i bilen instruktionsbok eller på registreringsbeviset, men däckdimensionsmässigt har Sverige fått ett undantag, så vi går under rullomkrets, samt våra V-hjul får bryta mot helbilsgodkännandet. Men S-fälgen fortfarande får inte vara vilken som helst, men helt omöjligt för svenska poliser/besiktingsmän att hålla reda på, därför bryr dom sig inte.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    helbilsgodkännandet är ju bara en EU grej som gör att en tillverkare kan tillverka lika bilar åt alla länder men under enbart ett godkännande. När importen hit är avklarad så är det våra egna regler som gäller hos SBP eller liknande. Det betyder inte att vi har nåt undantag eller nåt. Att sen tyskland och en del andra länder använder det godkännandet som en nationell bibel är deras huvudvärk. Det bör ju dock poängteras att semestrar man i tyskland tex är det ju bra att ha rätt hjul iallafall för sånt ser de direkt. Dryga böter och du måste skaffa rätt hjul.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Nja EU-reglerna och helbilsgodkännandet gäller faktiskt ÖVER svenska lagar, däremot har Sverige ansökt och fått några undantag, tex vinterdäck, TPMS och några saker till. Det är svenska bilprovningar och poliser som är slapphänta och inte upprätthåller lagen snarare. Typexempel på att EU-regler gäller över svenska regler är importen och reggningen av NG9-5 kombi Likaså hirschtrimning med registeringsbesiktning. Dock ska alltid transportstyrelsen tro att det är svensk lag som gäller men blir alltid överkörda av EU-domstol.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Nja EU-reglerna och helbilsgodkännandet gäller faktiskt ÖVER svenska lagar, däremot har Sverige ansökt och fått några undantag, tex vinterdäck, TPMS och några saker till. Det är svenska bilprovningar och poliser som är slapphänta och inte upprätthåller lagen snarare. Typexempel på att EU-regler gäller över svenska regler är importen och reggningen av NG9-5 kombi Likaså hirschtrimning med registeringsbesiktning. Dock ska alltid transportstyrelsen tro att det är svensk lag som gäller men blir alltid överkörda av EU-domstol.
    Är ett fordon godkänt i ett EU land så är det också godkänt i de andra, såvida inte särskilda skäl föreligger. Det var detta som utnyttjades för att registrera NG9-5 kombi.

    Helbilsgodkännandet innehåller inte några särskilda krav på fälgar.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det bör ju dock poängteras att semestrar man i tyskland tex är det ju bra att ha rätt hjul iallafall för sånt ser de direkt. Dryga böter och du måste skaffa rätt hjul.
    Om jag förstått det hela rätt så borde lagen tolkas så att att man ska ha rätt att använda däck som är godkända i Sverige även i Tyskland om allt vore rätt och riktigt, problemet är att tysk polis inte alls ser på problemet på det sättet. Vilket är egentligen är rätt rimligt eftersom de vill hålla nere olyckorna på Autobahn.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. lagliga däckstorlekar ng900
    Av faktor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 18:28
  2. Lagliga?
    Av MoHa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 19:10
  3. lagliga lampor?
    Av tobbe.77 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 08:17
  4. Lagliga dimensioner på vinterdäck?
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-18, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •