Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Laddtrycks läckage Saab 9-5 OG

  1. #1
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483

    Laddtrycks läckage Saab 9-5 OG

    För någon månad så sa min GT17 till slut upp sig efter 30,000 hårda mil. Fick tag på en bättre begagnad och bytte ut den. Efter bytet gick inte biten helt som den skulle, ryckte lite vid accelereration (mera vid seg dragning) och det kvittrade om bilen när man släppte av (Flutter/Surge) hände även någon gång att jag tappade allt laddtryck vid nerväxling och full gas. Efter lite sökande kom jag fram till att det måste vara avlastningsventilen som spökade så den bytte jag igår. I stort sett alla ryckningar man kände vid acceleration försvann men ett ljudet av Flutter/Surge hördes fortfarande lite i bakgrunden (Har sportluftfilter i original box, så möjligt att ljudet kommer därifrån inte helt hundra)

    Hur som helst när jag skulle göra en omkörning på väg hem från jobbet så tappade jag allt laddtryck vid ungefär 5000RPM. Någon som har varit med om något liknande? Det mest logiska vore väl vara att felsöka efter läckor på trycksidan, men tänker att det är bäst att höra med proffsen om det finns kända fel eller liknande. Det mest troliga är väl att något inte sitter åt som det ska vid turbon, typ tryckrör? För hade det varit någon vakuumslang borde väl inte bilen bete sig såhär?

    Bilen i fråga är en 9-5 2,3t -98 med steg 2 mjukvara & hårdvara.

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har även bytt magnetventil nu, bilen kvittrar fortfarande. Hur vida det löste problemet med att den plötsligt tappar allt laddtryck är svårt att svara på då detta endast har hänt ett fåtal gånger och är inte helt enkelt att tvinga fram.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 laddtrycks problem.
    Av Aero_Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2015-04-28, 12:20
  2. Saab 9-5 2.3 llt - 98års Laddtrycks-givare
    Av göken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 17:57
  3. Laddtrycks fel saab 900 -95
    Av __Ivarsson_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 17:42
  4. Saab 900 med laddtrycks fel....
    Av SkäggBiffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 19:14
  5. Laddtrycks problem med saab og9-3
    Av bargis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 17:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •