Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sprängskiss, framvagn Saab 900 1979-93

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26

    Sprängskiss, framvagn Saab 900 1979-93

    Jag hade tänkt fara och skruva i en Saab 900 S -90 som jag har stående i ett sommarstugegarage. Jag vet att den plåt höger länkarm är fastskruvad i längst ner är genomrostad på ett ställe. Så där hade jag tänkt ta fram vinkelslipen och svetsa litet.

    Men nu har jag glömt hur det såg ut längst därnere i framvagnen på den här Saaben. Så jag vet inte om jag köper rätt del. Och det blir bökigt att fara fram och tillbaka om det är fel del.

    Jag tror att det är den här plåten som länkarmsfästet sitter i och som jag ska:

    http://www.mekonomen.se/bil/reservde....esdlUqMf.dpuf

    Samma del hos Meca:

    http://catalog.meca.se/ProductSheet....egoryType_ID=1

    Det jag skulle behöva är någon slags sprängskiss där man ser hur det ser ut kring nedre bärarmsfästet. Går det att få tag på något sådant någonstans? Tvivlar väl på att man har någon lämplig sprängskiss i t ex Haynes manualer, men det skulle eventuellt kunna vara ett alternativ.

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Du är på rätt del, den du länkar till är den undre plåten.
    Inte allt för sällan är nedre delen av själva hjulhuset också dåligt.
    ( http://www.mekonomen.se/bil/reservde...a79-652077-4sv )

    Så, ska du lägga dig uch svetsa och inte fara fram och tillbaks för att få ihop det, köp den delen också...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Du är på rätt del, den du länkar till är den undre plåten.
    Inte allt för sällan är nedre delen av själva hjulhuset också dåligt.
    ( http://www.mekonomen.se/bil/reservde...a79-652077-4sv )

    Så, ska du lägga dig uch svetsa och inte fara fram och tillbaks för att få ihop det, köp den delen också...

    Mvh



    Tack för tipset.

    Ungefär var sitter den invändiga framskärmsdelen du länkar till? Jag lär väl lista ut det när jag far till bilen. Men jag har gärna koll på det innan (därför var jag intresserad av sprängskisser).

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av kj13 Visa inlägg
    Tack för tipset.

    Ungefär var sitter den invändiga framskärmsdelen du länkar till? Jag lär väl lista ut det när jag far till bilen. Men jag har gärna koll på det innan (därför var jag intresserad av sprängskisser).
    Det är plåten mellan undre och övre länkarmen kan man säga, ut mot spindeln/hjulet, alltså, typ innerskärmen...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Det är plåten mellan undre och övre länkarmen kan man säga, ut mot spindeln/hjulet, alltså, typ innerskärmen...

    Mvh


    Okej, tack för svaret.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Det är plåten mellan undre och övre länkarmen kan man säga, ut mot spindeln/hjulet, alltså, typ innerskärmen...

    Mvh


    Tack för svaret igen.

    Vill bara upplysa eventuella läsare om att jag nu farit ut och tittat hur det ser ut under framvagnen utan att köpa någon del. Och det var ju tur att jag gjorde det. För det stora problemet är ett rosthåll i en bärande balk som går från bilens golv i bilens längdriktning. Hålet återfinns några centimeter bakom det främre fästet till den undre bärarmen. Bilen går inte ens igenom besiktningen med ett sådant här hål.

    Man skall visst också vara noga om man svetsar nära infästningar till hjulupphängningar om man vill att bilen skall gå igenom besiktningen. Någon som har några idéer om hur tjock plåt man bör använda och hur stora bitar man skall svetsa på? Själv hålet är väl bara typ 1-2 cm i diameter. Men det brukar ju inte räcka med att bara täppa till hålet.

    Sedan bör jag väl göra en mer seriös reparation i vinter. Någonting som ser så originalmässigt ut som möjligt. Jag funderar på att byta hela balken. Skall ändå byta en del andra grejer i framvagnen. Då kan man göra allt i ett svep. Låter det vettigt att byta hela balken?

    Men i sommar vill jag nog ha ett provisorium. Jag vill kunna köra bilen även om det inte brukar bli mer än 100 mil per år.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Lyft på matten och titta hur balken infästning ser ut från insidan.
    Ibland behövs lite ny plåt även där.

    Hålet i balken skulle jag bara lagat på enklaste vis med plåt i minsta samma tjocklek
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Lyft på matten och titta hur balken infästning ser ut från insidan.
    Ibland behövs lite ny plåt även där.

    Hålet i balken skulle jag bara lagat på enklaste vis med plåt i minsta samma tjocklek


    Tack för svaret.

    När det gäller den provisoriska lagningen av balken undrar jag om någon har synpunkter på materialval. Riktig karossplåt brukar ju vara styvare än vanligt "bonnjärn" som stålgrossisterna brukar ha på lager (oavsett om det är stora, platta plåtar, profiler eller balk). Skulle tro att man har 2 mm tjocklek på balken (eller möjligen 1,5 mm). Det verkar ju vara standard i de här Saabarna i delar som skall hålla för litet större påfrestningar, som t ex A-stolparna. Men blir 3 mm "bonnjärn" för tjockt? Vi utgår ifrån att man kan ställa in MIG-svetsen så att man inte bränner hål på befintlig plåt på bilen. Problemet är väl vad bilprovningen säger. Fast å andra sidan lär man väl kunna köra med 2 mm "bonnjärn". De lär nog inte ha apparatur som skiljer mellan olika stålkvaliteter.

Liknande ämnen

  1. Bagagerum i 99 sedan 1979
    Av grewen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 16:31
  2. Svar: 70
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 13:49
  3. [LÖST] Sprängskiss framvagn 9-3 03' Vad är vad?
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 20:49
  4. Någon som har sprängskiss till framvagn saab 9-3 03
    Av greed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •