Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Köpråd, 40-års-kris! .....jag har köpt en bil nu!

  1. #1

    Köpråd, 40-års-kris! .....jag har köpt en bil nu!

    Hejsan forumet!

    Nu får ni kasta in era tankar, tips och råd. Jag tror att jag kanske håller på att få nån slags 40-års-kris som kanske avhjälps med ett nytt fordon. Frågan är vad jag ska ha? Minst 300 hk ska det vara men då jag tyvärr inte har nåt garage eller ens lust att lägga pengar även på det (bor i Stockholm/Bromma så det kostar) så är tanken att det ändå ska vara en "vanlig" standardvagn. Alltså ingen Corvette eller annan sportbil eller nån som har ett uppseendeväckande utseende som kan få avundsjuka människor att bara för det vilja förstöra den. Så skriver jag ju i ett Saabforum också iofs så det kanske är för mycket begärt att ni ska vilja föreslå nåt annat ;-)

    Såå, vad gör man då? Ska jag köpa en Saab med 2 eller 2,3 Liter och trimma den eller ska jag köpa en med V6an och trimma den? Mitt eget svar känns V6 men lurar jag mig själv då?

    Jag känner också dragning till en automat men hur bra är automaterna? Håller de för närmare/över 500NM? Tycker inte jag läst så ofta att det är den som pajjar...mer än nåt annat då.

    Nu kör jag en 2,0t som jag lät trimma till 245 hk & E85-konvertering. Men när jag förra året provade en otrimmad 250hk V6 så tyckte jag att den kändes slöare än min egen. Insåg såklart att det är hundra kilo mer med V6 (manuell 6-växlad) men ändå. Tyckte jag borde ha märkt av mera vrid. Den verkade vara i bra skick & hade inga felkoder (kollade). Men när jag sen kollade lite närmare så ska jag själv ha 365NM med trim och etanol i tanken medan original V6 250 hk bara har 384NM på bensin & utan nåt trim så det var ju inte så konstigt att jag tyckte den V6-Saaben var slöare än min egen.

    Sexan sägs väl vara lite törstig men bränsleekonomin är inte avgörande. Har kört V8 så är van. Nu när jag talar ekonomi så får jag ju inte glömma budget heller. Tänker mig 120-130 000 totalt. Alltså för bil och trim sammanlagt. Tycker att de V6 jag ser just nu ligger aningen högt i pris jämfört med i höstas men det är väl säsongen förstås så ev får jag vänta till i höst.

    Eller ska jag leta mig bort från Saab? Köpa BMW? Audi? Merca? De måste jag köpa äldre och ofta med fler mil på mätaren. Kan heller inget om de bilarna & man får ju mycket bil för pengarna med Saab. Tänker mig en 07-08 V6 som jag lämnar in och får runt 340hk & därmed skoj. Man kan naturligtvis köpa färdigtrimmat men hur hårt har de gått? Så jag tror det är smartast för en sån som mig utan större egna mek-möjligheter att köpa otrimmat och lämna in själv.

    Ska förtydliga också att jag inte åker runt och letar race. Jag kommer givetvis använda maskinen men drar inte fullt från varje lyse. Inte ens hälften av lysena och inte ens med två tredjedels effekt för det mesta så på sätt är det nog ganska lugnt vad gäller slitage.

    Nåväl, hoppas ni får nåt vettigt ur det jag skriver. Har såklart läst runt på div forum men har inte startat nån tråd själv förrän nu. Vet ni nån annan tråd som är lik min så länka gärna.
    Senast redigerat av Saabeltand den 2015-10-06 klockan 08:13.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Låter som att du behöver en 9-3 Turbo X. Visst finns det säkert bra alternativ från de tyska tillverkarna, men du får nog inte lika mycket för pengarna med tanke på Saab's dåliga andrahandsvärde.
    http://www.blocket.se/hela_sverige?q...=&cb=32&cbl1=1

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Förmodligen fel svar på din fråga men ska du ha bra prestanda för måttliga pengar så är en motorcykel ett bra alternativ. Undviker man rena sporthojar så kan försäkringen t o m kosta mindre än för en bil. 100-160 hk otrimmat på kanske 240 kg + din vikt ger acceleration som bilen behöver 470–750 hk för att matcha om du väger 80 kg. Dessutom är det väldigt kul att köra ifrån svindyra sportbilar när köerna kryper fram. Ofta t o m lagligt att köra i bussfilen.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Låter som att du behöver en 9-3 Turbo X. Visst finns det säkert bra alternativ från de tyska tillverkarna, men du får nog inte lika mycket för pengarna med tanke på Saab's dåliga andrahandsvärde.
    http://www.blocket.se/hela_sverige?q...=&cb=32&cbl1=1
    Ja en X kan mycket väl vara det jag behöver. Dock glömde jag säga att jag inte riktigt kan med hgv-utseende så en sedan ska det vara. Finns X som det med? Nog har jag väl sett det? Ska kolla....

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Förmodligen fel svar på din fråga men ska du ha bra prestanda för måttliga pengar så är en motorcykel ett bra alternativ. Undviker man rena sporthojar så kan försäkringen t o m kosta mindre än för en bil. 100-160 hk otrimmat på kanske 240 kg + din vikt ger acceleration som bilen behöver 470–750 hk för att matcha om du väger 80 kg. Dessutom är det väldigt kul att köra ifrån svindyra sportbilar när köerna kryper fram. Ofta t o m lagligt att köra i bussfilen.
    Hehe, körde "Kawaskaki" Ninja 600 runt '96-98 och visst är det kul men då kommer jag obönhörligen flirta för mycket med liemannen. Bilen är säkrare för min hälsa och mina släktingars välbefinnande. Annars är det inte en dum idé. Det skulle också kunna bota eller iaf lindra min kris och vikten på min pluska

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Du har inte funderat på den ultimata livskrisbilen, Mazda MX5 Miata? Inte hundratals hästar, men väldigt prisvärd körglädje!

  6. #6
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Det behövs inga stora pengar för att få V6:an att bli både stark, snabb och rolig. Den kan kännas lite trött i originalutförande men blir sjukt stark redan med steg 1.

    Tar du t.ex. en av de här och sätter i ett steg 1 för 4000kr så har du en bil du kan ha kul med både vid rödljus och när det börjar svänga.

    Vill du ha mer effekt väljer du istället:
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...en-xwd/at/4336

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Du har inte funderat på den ultimata livskrisbilen, Mazda MX5 Miata? Inte hundratals hästar, men väldigt prisvärd körglädje!
    Ja just det! Den har jag faktiskt glömt men det är nog mest för jag koncentrerat mig på lite starkare maskin. De är annars hyfsat billiga och även den lite äldre som jag provkörde nån gång för massa år sen var riktigt skoj. Tål att tänkas på faktiskt även om jag ändå tror det blir en kraftfullare "krisbil". För övrigt råkade jag se att jag faktiskt skulle kunna köpa en fin RX8 också. Det vore ju sketkul att få äga och köra en Wankel
    Nån som har testat hur det är? De varvar som fan och en liten 1,3 motor ger 230hk.

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Det behövs inga stora pengar för att få V6:an att bli både stark, snabb och rolig. Den kan kännas lite trött i originalutförande men blir sjukt stark redan med steg 1.

    Tar du t.ex. en av de här och sätter i ett steg 1 för 4000kr så har du en bil du kan ha kul med både vid rödljus och när det börjar svänga.

    Vill du ha mer effekt väljer du istället:
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...en-xwd/at/4336
    Jo, precis detta har jag tittat på. Det är där jag har insett att det förmodligen är smartast rent ekonomiskt på pappret att köpa en V6-Saab men som sagt, förbiser jag nåt då? Känns inte så faktiskt. Om man nu inte visste att sexan rasar så fort nån nämner ett trim-företag. Då vore ju fyran en bättre deal.

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand Visa inlägg
    Jo, precis detta har jag tittat på. Det är där jag har insett att det förmodligen är smartast rent ekonomiskt på pappret att köpa en V6-Saab men som sagt, förbiser jag nåt då? Känns inte så faktiskt. Om man nu inte visste att sexan rasar så fort nån nämner ett trim-företag. Då vore ju fyran en bättre deal.
    Menar du att du hört att sexan rasar lätt vid trimning? Jag har inte hört om en enda men det betyder ju i.o.f.s. inte att det inte förekommer.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Menar du att du hört att sexan rasar lätt vid trimning? Jag har inte hört om en enda men det betyder ju i.o.f.s. inte att det inte förekommer.
    Jag tolkar det som att "sexan är bättre, om det nu inte är så att den rasar för då är fyran bättre". Dvs inte att han hört det, utan snarare frågade här om så var fallet.

    Angående Wankel, visst är det coolt! Nu tycker jag att det är lite fusk att kalla Mazdas Wankel för en 1.3 liter stor motor, men det är en annan diskussion.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Menar du att du hört att sexan rasar lätt vid trimning? Jag har inte hört om en enda men det betyder ju i.o.f.s. inte att det inte förekommer.
    Jag tolkar det som att "sexan är bättre, om det nu inte är så att den rasar för då är fyran bättre". Dvs inte att han hört det, utan snarare frågade här om så var fallet.

    Angående Wankel, visst är det coolt! Nu tycker jag att det är lite fusk att kalla Mazdas Wankel för en 1.3 liter stor motor, men det är en annan diskussion.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Menar du att du hört att sexan rasar lätt vid trimning? Jag har inte hört om en enda men det betyder ju i.o.f.s. inte att det inte förekommer.
    Precis som AX3L under dig skriver...så menade jag. Nej, jag har inte heller hört att den skulle rasa oftare. Borde väl egentligen vara tvärtom i det här fallet eftersom man då skulle ta ut mindre effekt per liter med sexan än med fyran men det beror såklart på hur de är konstruerade, motorerna...material, dimensioner etc.

    Hursomhelst, rent pengamässigt så är det lättare att få 340hk ur sexan än ur fyran. Vilket ju vanligtvis inte är så konstigt naturligtvis

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Jag tolkar det som att "sexan är bättre, om det nu inte är så att den rasar för då är fyran bättre". Dvs inte att han hört det, utan snarare frågade här om så var fallet.

    Angående Wankel, visst är det coolt! Nu tycker jag att det är lite fusk att kalla Mazdas Wankel för en 1.3 liter stor motor, men det är en annan diskussion.

    - - - Uppdaterad - - -
    När jag gogglade så såg jag nånstans en omvandlingstabell eller om det var den som skrev som hade använt en sådan. Men det är sant, det är inte jämförbart riktigt.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Fast fyran är betydligt mer trimvänlig egentligen, och ska man börja plocka mer än vad man får med typ steg 2-3 ur sexan är det rätt mycket du får byta för att få en driftsäkerhet värd namnet. Fyrorna är betydligt mer skottsäkra original ur det hänseendet, har jag hört. Men det är ju mer en parentes för dig, som (precis som de flesta andra) nöjer sig med steg 1-2.

    Jag stod själv mellan valet 4an eller 6an för ganska precis ett år sedan, och pga förbrukningen på 6an föll valet på 4an. Den är rätt lätt att skrämma upp till strax över vad 6an har original om man så vill, men förbrukningen är helt annan. Den lägre skatten på Biopower, och allmänt lägre driftskostnader utöver bensinen vägde för tungt helt enkelt. Men då är jag student också.

    Jag tror du kommer att bli toknöjd med en 9-3 2.8T! Men var förberedd på att den, speciellt med XWD, är rätt törstig.

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Ja med XWD lär den dra lite mer men min som likt alla cabbar bara har fwd drar runt litern hela tiden. Måste köra riktigt hårt för att den ska börja dra över 1,3L/mil. Kör man en trimmad 4cyl lika hårt drar den antagligen (betydligt)mer.

  13. #13
    Så är det ju....använder man trimmet så drar det därefter fast jag tycker min nuvarande inte gör så stor skillnad på om jag roar mig eller snålkör. Men då ska jag ju egentligen jämföra med en hel tanks körning. Jag "roar" mig aldrig en hel tank som när jag var 20 och hade en gammal Plymouth Satellite '68.

    Åker lite då & då till norra Dalarna från Stockholm och när jag har testat att verkligen snåla så kommer jag ner till 0,92 (E85 såklart) men om jag åker samma sträcka och kör om precis varenda jevla bil framför och ligger på körkortsgränsen så blir det ändå bara lite drygt litern.

    Men då är ju liksom ändå större delen av turen bara som att ligga och sträckköra men med lite högre medelfart. Blir nog lite mer skillnad när (om) jag nånsin kör upp en hel tank inne i stan med gasande vid varje tillfälle....

    Nackdelen med stora motorer kontra trimmade små är ju att de drar lite extra just bara för storleken.

    Mitt rekord för övrigt, är 0,91 då jag verkligen körde tanken "tom" en gång på en transportsträcka med 90 km/h och rätt flackt landskap.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    55
    Medlem#
    -
    Kommit nånstans i dina funderingar? Såg du nämde Miatan. Söker du lite fakta därikring så är du välkommen att höra av dig... gärna på PM De går att skrämma lite de också om man "köper rätt" från början.

    //SB!! DRYGA 40 *haha*
    9000 CDE -95*såld* . 9-3 Aero BSR -02 *såld*

    Mazda CX5 2.2 D AWD-13 *såld*

  15. #15
    Hejsan SB!! och andra i tråden!

    Jag har inte köpt nåt än men har tittat på och provkört 2 st. samt kommit fram till ett slags beslut. Jag har ju spekulerat i om huruvida det är "bättre" och ev mer ekonomiskt att trimma en V6 eftersom den ju redan är nästan en halv gång större än 2-liters. Nu har jag kommit fram till att jag tror att jag skippar V6:an hur gärna jag än vill ha en större motor bara för att....eh den är större.

    V6-Saabarna verkar vara ganska mycket dyrare i inköp än fyrorna och även om t.ex den kända firman i Örebro "bara" tar precis under 40K för att få 340 hk i den med 2-hjulsdrift och faktiskt billigare, 34K om man har XWD, så är det billigare att köpa en 2-liters och lägga nästan 49K för att dessutom få hela 370hk!

    Jag tänker såhär; Jag är ingen rik människa. Det jag har är för att jag inte rökt eller suttit på puben hela livet som många andra. Har heller inga barn eller en dyr villa. Så köper jag en V6 (eller annan häftig bil) så kostar de så mycket mer i drift, försäkring, skatt o.s.v., än vad en "lätt" 2-hjulsdriven 2-liters 9-3 kostar mig men jag kan ändå skrämma skiten ur de flesta med en 370-hästars dylik.

    När jag satt och bläddrade på blocket en dag för några veckor sen så insåg jag att vafaan! Nuförtiden kan jag ju köpa en hel "Dodge Charger 5.7 V8 HEMI R / T 340HK" med bara 7000 mil på mätaren för ynka 150K! Jämför det med den här förvisso fina men i sammanhanget fjuttiga "Saab 9-3 2.8t XWD SportSedan 280hk AERO" som jag dessutom måste lägga på 34K till för att få upp i 340hk.

    Dock....försäkra dodgen för mig är bara att glömma.... Just den där skulle visserligen "bara" kosta mig 14500/hel/helår men då med högsta självrisk på 9000. Någon vagn jag kunde köpa skulle kosta 33000!!

    Nåväl, tillbaka till V6:an... Den jag nämner ovan finns för övrigt hos Riddermark i Järfälla om nån är intresserad. Jag tyckte den var fin och kändes bra när jag körde. Dock utan vinterhjul (8000 till direkt) och ett av bakre lyktglasen hade trillat av. Det kanske de har satt dit för säljaren hittade det nånstans, annars skulle han dra av lite på priset. Vad tror ni? En tusing? Alltså han sa det aldrig, det är min egen fundering.

    Men jag vägde mycket för och emot. XWD verkar roligt och lite nytta gör det ju om jag ska ha 340hk men den väger hela 180 kg mer än den Saab jag kikade på igår. 1760 Kg för V6 med XWD & automat och 1560 Kg för fyran med automat. För att inte nämna jänkestålet då....alla runt 2 ton, tunga törstiga saker.

    Och sen, hur ofta behöver jag fyrhjulsdrift (& V6)? Några procent av hela min körtid kanske? Åka runt med 180 Kg extra hela tiden kostar ju en slant det med även om den huvudsakliga kostnaden hamnar på inköp och skatt och försäkring....

    Så jag letar vidare. Tittade på en i Örebro igår torsdag. Den verkade nog bra men jag kände mig inte helt hundra procent. Även där fattas vinterhjul (såklart?). Varför säljs så många bilar utan vinterhjul? De flesta Saabar används väl ändå också på vintern?

    Så blev jag osäker på lådan. Samma morgon tittade jag lite i min Haynes-bok för 9-3 02-07. Där stod att det finns två automater. En med 5 och en med 6 steg. Jag hade fått för mig att alla automaterna de här senare åren är 6-stegade men nån skrev nånstans att det bara är XWD som har 6-steg. Vad gäller? I denna var det 5 steg iaf. Jag kanske får nöja mig med 5 om jag ska ha 2wd?

    Sist men inte minst, varför snikar alla jämt? Man köper en ny bil för flera 100 tusen men snålar på stereo och nöjer sig med bara manuell AC, ACC, istället för bra ljud och bekväm helautomatisk ECC! Ok, det var säkert ganska många tusen till men för böfvelen, bilen kostade ju redan långt över 300. Varför snika på 20 papp till när man ändå rör sig däruppe?

    En sån som jag ska naturligtvis vara glad att folk alls kan köpa en NY bil, annars skulle jag inte nån bil alls....men...jaja.

    Konklusion; Jag letar vidare efter en 2-liters för under 100K som jag sen lägger 50 till på och får 370 hk och kanske blir en glad och lycklig fartdåre jag med så småningom. Förresten räcker det med 160-180 ungefär. Har för första gången provat den jag har upp till 245 kmh. Men det är ju farligt märkte jag
    Fanns lite till men det började svänga för mycket.....

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Jag kom som sagt till samma slutsats, att en tvåa som man eventuellt trimmar är ett betydligt bättre (förnuftigare) val än v6an eftersom du relativt lätt plockar ut ungefär samma effekter men har en relativt snål bil därimellan. Plus försäkring och sånt som är mindre, givetvis. Dessutom gör enligt uppgift den extra vikten som både diesel och sexan ger i fronten inte underverk för väghållningen när det svänger, och det är något jag verkligen uppskattar med min bil. Trots många försök får jag den bannemig inte att understyra på torr väg utan snarare åt det överstyrda hållet. Antingen är det bara jag, eller så är det ReAxx eller vad det heter jag känner av (passiv bakhjulsstyrning). Behöver man fyrhjulsdrift? Nej, men det hade inte gjort något att ha det handen på hjärtat. Inte för att ta sig loss och allt sånt för även min FWD är en formidabel vinterbil. Men för att det drar en igenom kurvorna på ett lite annat sätt oavsett underlag. Jag jämför med familjens subaru av nyare modell, och jo det märks speciellt när det är lite löst och man tycker på lite. Men återigen, mycket bang for the buck? Nej förmodligen inte.

    En fråga dock, vore det inte bättre att försöka hitta en redan trimmad bil? Du får då en trimmad bil för ofta nästan mindre pengar än vad den skulle kosta utan trimmet. Det är en gammal sanning att styling och trim betalar du för två gånger, en vid inköp och en vid värdeminskning på försäljningen.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    När det gäller automaterna har alla V6or 6-växlad låda, även min FWD. (även vissa andra motoralternativ har 6-växlad låda vissa år)
    Är verkligen en V6 så mycket dyrare i skatt/försäkring? Ok, skatten är ju en kostnad exakt efter utsläpp, och min V6 släpper ut 264 g/km = 3726 kr per år i skatt.
    Kollade upp en BioPower "Aero" för denna jämförelse, och där sparar man 2596 kr per år, då skatten på den ligger på 1130 kr. Och det är ju en hel del skillnad. Men... V6an har ju en helt annat gång/ljud som är värt en hel del i min värld.

    Försäkringen betalar jag 4200 kr/året helförsäkrad. 31 år i centrala Lund. Lägsta självrisken och även extratillägg för 1000 kr i självrisk vid djurkollision eller skadegörelse etc. Upp till 1000 mil har jag bara, men kostade några hundralappar mer för 1500 mil om året. En jämnårig kamrat hade en MY03 Aero SS, och betalde något snarlikt min.

    Men, någon räser eller raket blir den inte, och personligen skulle jag aldrig lägga ut över 30kkr på trim. I så fall skulle jag köpt någon annan roligare bil direkt och en billigare bil som bruksbil eller något sådant.
    Per krona är föräldrarnas Miata överlägesen - inte så snabb men sjukt rolig att köra! Måste tyvärr säga det även i ett Saab-forum, men det är ju en helt annan känsla i MX5an. Bara en sån sak som väghållning, reaktion/känsla i styrningen och bromsarna (trots att den har små skivor och Saaben 314 mm) är SÅ mycket skönare på Miatan. Däremot är den ingen långfärdsbil, som min 9-3a är.

    Det är inte lätt med sådana här i-landsproblem att välja bil.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Jag kan bara hålla med i vissa punkter. Jag har ingen Miata, men väl en Smart Roadster som lekbil istället för tidigare MC. Den har ungefär samma egenskaper som Miatan. Inte vrålsnabb men väldigt rolig att köra. Antingen istället för en MC på kurvig väg, eller glida fram utan tak när solen står högt på himmeln. En riktig liten gocart. Precis som Miatan är det absolut ingen långfärdsbil men som pendlarbil eller för kortare nöjesturer så är den lysande. Och den är inte speciellt dyr i drift heller. 0,5l bensin per mil och 400kr i skatt. Försäkring beroende på egna parameterar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19

    OBS! Novell följer, mycket text.....

    Nu kan vi lägga denna tråd till handlingarna men jag blir inte förvånad om det uppstår andra trådar i andra forum förr eller senare för det vet vi ju, när man har köpt sig en ny (beg) bil så blir det alltid nåt inom kort.

    Som bekant har jag velat hit och dit ett tag. Skulle jag köpa en V6 eller en fyra? Till slut kom jag fram till att det nog skulle bli en fyra ändå. Billigare både i försäkring, skatt, drift och förmodligen underhåll. Dock fanns ett problem, helt plötsligt fanns inte nån bra kandidat för min budget alt. det var alldeles för långt för mig att åka "bara" för att titta och sen kanske inte köpa.

    Nåväl, jag får vänta och se tiden an tänkte jag....men som många av er vet så är väntan ibland problematisk för sinnet så till vida att åsikter och tankar riskerar att förändras. Det behöver absolut inte vara till det sämre såklart. Bara att man ändrar tankar.

    Så plötsligt dök det upp en fin intressant bil nära mig som jag borde titta på, och köra. Innan jag skriver mer om den så måste jag säga att jag också var i Örebro för en tid sedan och körde en 2,0T med automat, som jag har bestämt att jag ville ha och det var ett krav. Den bilen hade bara 5-stegad låda och jag trodde att det redan var 6-steg på alla så redan där blev jag tveksam även om den i övrigt var ganska fin för bara 79000. Men det var rätt högt fläktljud hela tiden, den saknade också tanklock vilket säljaren inte ens hade sett...hmmm...njaa jag sket i den bilen (inte bokstavligt då...) men jag fick inte rätt känsla plus att jag som sagt ville ha 6-steg nu när jag visste att det finns. Senare har jag förstått att det bara är i V6-bilarna som den automaten finns....väl?

    Jag började tro att "rätt" exemplar inte skulle dyka upp men så iaf för 2 veckor sen så kom det upp en annons för en V6-automat. Kanske man ändå borde följa sitt hjärta och få äga en sån här bil nån gång? Utan att gå in närmare på politiska områden så känns det som att det är dags att bränna av sina sparpengar innan politikerjävlarna snor dem direkt från banken för att bekosta vissa andra saker. Nog om det.

    Jag körde, lyssnade, körde lite till och provade så gott jag nu kan. Är ingen van mekaniker och inte alls van vid fyrhjulsdrift och har inga kunniga vänner som kunde följa med så det har varit lite läskigt minst sagt. Kollade felkoder med en enklare sån där grej från teknikmagasinet och torque pro-appen i paddan och där var det grönt så jag hoppas att det inte är nåt. Ska genast köpa den däringa eSID2 som jag har sett i andra delforumet. Verkar vara en kul grej!

    Hursomhelst, 11300 mil så stor service kommer ju snart. Men det var nästan nya däck. Både sommar & vinterdäck! En jag tittade på i augusti hade visserligen bara gått runt 6500 men hade inte ens några vinterdäck! Vad blir det för både däck och fälg? 15000?

    I helgen har jag kört till Rättvik fram och tillbaka från Stockholm och den går underbart! Har tagit det ganska lugnt men tankning blev 0,917, aningen mer än vad jag väntade mig på den turen men jag har redan läst att det är en del av kritiken mot denna Saab med V6 så jag är inte överraskad. Dessutom har jag i mitt tidigare liv kört en gammal '68 Plymouth Satellite med 400-motor (6,5 L) och en '89 trans-am med 350 och den hade bara 245 hk om jag minns rätt. Visserligen SAE-net som väl är lite mer jmf med Saabens 280hk men Saaben är minst lika snabb känns det som

    Trans-amen körde jag en gång på 0,99 har jag för mig. Då fick jag sitta i 90 hela vägen från Karlstad. Det är ganska flackt landskap hem till Stockholm. Minns inte om jag hade AC på eller av men jag körde inte om en enda bil, möjligen nån husvagn sakta och försiktigt. Så tänker man så, så är det här en dröm att köra! 280 hk (som ska bli fler), fyrhjulsdrift, 6-stegad härlig låda och trots allt några ordentliga omkörningar och gasningar om än i övrigt helt lagligt. Så då är det verkligen inte så farligt med 0,92 tycker jag.

    Förmodligen så är ju denna Saab dessutom mycket mycket säkrare överhuvudtaget än den gamla eldfågeln även om det också var en rolig bil att köra.....men förresten, jag glömmer dessutom alla finesser Saaben har. De drar naturligtvis inte så mycket bensin såklart men om man räknar med det också så är det helt klart värt.
    Det är klart, kommer man från en liten standardbil med 1,6-motor och 115 hk så skiter man ju på sig när det ska tankas men då är man orättvis.

    Jag började som vanligt när jag tittar på bilar, att öppna och stänga dörrarna & bakluckan. Lyssna efter gnissel, titta liksom på helheten först. Går dörrar som de ska? Ser det ok ut när man bara kikar in? Så såg jag luckan till vänster i skuffen. Ah, där är det bäst att kolla. Jipiiee! Äntligen en bil med (för mig) bra originalstereo!! Där satt det ju en förstärkare

    Fan vad härligt! Sen såg jag i papprena att det verkar vara Pilotpaket & X-performance där det senare betyder eLSD, eller hur? Har inte riktigt klart för mig hur man bäst provar om det funkar ordentligt men personligen kunde jag inte höra några missljud iaf. Har provat att backa och svänga med fulla utslag men är som sagt oerfaren.

    Stereon blev också testad på väg hem från Rättvik för en kamrat behövde några depåstopp och efter varje sånt så ökade ljudstyrkan i bilen av nån anledning och jag kunde konstatera att mina öron kommer lägga av innan stereon gör det. Till skillnad från den Saab Linear-plus från 05 som jag också kör. Där lägger ju ljudet av innan mina öron gör det.

    Hursomhelst! Hjärtat fick tala och nu äger jag alltså en fyrhjulsdriven Saab med V6 och massa lull-lull som verkar funka och efter en tank körd så är jag mycket nöjd. Största felet hittills är att vinterhjulen var så förbannat tunga
    Men det kanske jag pallar 2 ggr om året.....

    Orkade du hit så hoppas jag att du inte tycker att tiden var helt bortslösad....

    - - - Uppdaterad - - -

    ....och förresten, tack till er som hjälpt till med förslag och känslomässigt deltagande!

  20. #20
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Bilder, bilder, bilder...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Fördelar/nackdelar ng900-og9-3
    Av saab_9000 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 11:02
  2. Fördelar och nackdelar med V6:an i og9-5?
    Av -SAAB~SCANIA- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:10
  3. Fördelar/nackdelar/köruppleverser NG9-3 XWD
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 12:46
  4. Fördelar och nackdelar med turbo?
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •