Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Böt till JT helsats, saknade uttag för lambda

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -

    Böt till JT helsats, saknade uttag för lambda

    Tjue!

    Min JT 3tum helsats hade bara uttag för en lambda men på orginal systemet satt det 2, en på DP och en efter förkattan på DP.
    Visste inte om jag skulle köra utan andra lambdan eller ej så vi skar bort det gamla uttaget och svetsade dit det på nya DP ungefär samma ställe på orginalet.


    Ny lyser motorlampan men antar att det bara är för andra lambdan.

    Så min fråga är om det är okej att köra på 2 lambda eller om jag ska ta bort den andra då den egentligen inte fyller not funktion då nya DP inte har någon förkatta.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Att man har 2 lambda har inget med förkatten att göra. Lambda 2 används för att kontrollera att katalysatorn gör sitt jobb. Så, den första lambdan skall sitta så nära motorn som möjligt (vilket blir mycket tidigt på DP) och den andra skall sitta efter katalysatorn, oavsett hur många man har.

    Om det är så du har kopplat, så skulle jag tro att motorlampan lyser för den tycker att katalysatorn inte fungerar. Jag hade samma problem på en tidigare bil med 2 lambda. Det visade sig att JT har en skarv precis efter katalysatorn, där lambda 2 skall sitta. Vad som händer då är att även om du inte märker det så är det nog en liten luftläcka i systemet där och på grund av ejektorverkan så sugs det in lite luft genom skarven vilket då påverkar lambda 2s funktion.

    Lösningen är enkel: kleta lite tätmassa runt skarven och sen är det lugnt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Tack för svar!
    Den första lambdan sitter på DP vilket var färdig attt montera från JT, men jag har ingen katalysator på det här systemet utan kommer montera en race katta senare så nu är det bara ett rör från DP till första ljuddämparen.
    Och andra lambdan sitter också på DP, alltså fyller den ingen funktion.

    Men när jag monterar dit racekattan, behöver jag borra nytt hål för andra lambdan och sätta den efter kattan eller kan jag helt enkelt strunta i den?

    http://www.speedparts.se/images/prod.../05/jt64-1.jpg sitter en sån på bilen, alltså inget uttag för andra lambdan och inte heller någon katta

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Då är ju saken ganska klar Lampan tänds för att den obefintliga katten inte gör sitt jobb (no shit). Lampan kommer slockna när du monterar en kat och har lambda 2 efter den katten.
    Ja, man kan strunta i lambda 2, om du inte vill köra på E85 då den enligt uppgift är rätt viktig för att adaptionen skall bli rätt. Dock, för att kunna strunta i den så måste ditt styrsystem programmeras om så den struntar i lambda 2.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Amen grymt! Får se om det blir att montera dit den då jag troligen kommer vilja köra på e85 när jag ska chippa (mer hästar?), men den går klockrent nu så blir köra som det är tillsvidare tack för svar!

Liknande ämnen

  1. SID 2 till og9-3. Inga saknade pixlar
    Av xl15 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 12:22
  2. Vilken årsmodell av 9000 saknade IC till LTT?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 19:01
  3. Lambda trassel (Fortfarande), efter byte till NY lambda.
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •