Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Opel färddator + saab styrbox = felaktig hastighet i boxen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    84

    Opel färddator + saab styrbox = felaktig hastighet i boxen

    Som ni alla kanske vet om så har jag en saab snurra i min vectra A.

    Saab kräver hastighetssignal och många sa koppla in varvräknarsignalen på hastighetssignalen på boxen. Meen det fungerade inte.. fick bara väldigt låg tomgång..

    Hittade en hastighetssignal från min wirestyrda hastighetsmätare som skickar signal till min färddator. väldigt bra tyckte jag. allt har fungerat bra men nu kollade jag hastigheten på min styrbox (saab) och då blev jag lite fundersam, på min vanliga hastighetsmätare så visar den 40km/h men i boxen så visar den 20km/h..

    Och då slog det mig att det kanske har med o göra att min bil dör ibland när jag bromsar in då när jag kommer till 20km/h så lär boxen tro att det är 0km/h...

    Hoppas att ni fattar vad jag menar..

    Och då är min fråga, kan man säga till saab boxen eller Göra något på bilen så dom lirar lite bättre ihop.. ?


    mvh

    Lenny
    (jävligt varmt ute nu)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Jag skulle snarare tro att det är en faktor 2 fel, dvs den är gjord för en signal med dubbelt så många pulser per varv. Vad visar den i 80 tex?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Ja, det är lätt att ändra i T5suite. Alltså man ändrar ett värde i boxen. Pulses per rev heter det typ. Kräver ju dock att man har utrustning att programmera
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    Ja, det är lätt att ändra i T5suite. Alltså man ändrar ett värde i boxen. Pulses per rev heter det typ. Kräver ju dock att man har utrustning att programmera
    Men dåså! ska skicka iväg boxen till en kille som har T5 suite. Så han får väl fixa det

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Tänk på att pulses per rev har en faktor 10. I mitt fall har jag 3 pulser per hjulvarv och då ska värdet vara 30.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Just det, har du saab växellåda? Om inte, kika på gear_st också så utväxlingarna blir rätt. Växellåda plus slutväxel. Så T5 kan begränsa ladd i ettan och tvåan. Har du annan hjulstorlek kan man ändra det också (hjulradien).
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    84
    Jag är tillbaka! mitt problem med min box är inte löst. Jag behöver få tag i någon som kan ändra lite saker i boxen åt mig. Tex det här med hastighetsmätaren. Just nu har jag motorras och jag tror att det har med att motorn har gått ner för lågt i varv när man stannar och oljetrycket har försvunnit några sekunder för att sen komma tillbaka har med att boxen tror att jag åker för sakta. jag vet inte om det nu stämmer men jag tror iaf det. Eftersom boxen tror att den åker 0km/h när bilen åker 20km/h.

    Så innan jag byter lager o allt så vill jag ha det i boxen fixad. Någon som kan?

Liknande ämnen

  1. Styrdonsproblem (felaktig checksumma?) Saab 9-5 Aero MY04
    Av BigPete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 11:55
  2. Saab 900 2.0t Missljud vid låg hastighet.
    Av frongo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 20:35
  3. Hög bränsleförbrukning och färddator visar felaktig sådan
    Av 35000+ Martin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 09:29
  4. APC-boxen i en saab 9000 2,3 Turbo -90
    Av Fimpen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •