Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Köpråd saab 99 72a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139

    Cool Köpråd saab 99 72a

    Hej ska kolla på en 99a 3växlad automat från 72 i helgen. Vad bör jag veta om modellen ? Några vanliga fel och brister ?

    Klarar den av att köra i motorvägsfarter med en sådan ?


    Ös på med allt ni kan om 99an så man vet vad jag ska kolla efter

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Vad skall du ha den till?
    Den treväxlade automaten på dessa bilar saknar lock-up och är väldigt lågt växlade vilket gör att de ylar rätt bra i motorvägsfart. Säkerheten är ju från 60-talet, även om den var bra då är den fullständigt usel med dagens mått mätt. Väghållningen är också bra för sin tid, kanske med bättre än så, men saknar ju ändå allt vad bekvämligheter befattar.
    99or liksom gamla 900or rostar, och det med besked. Länkarmsinfästningarna fram, stötdämparfästena bak, dörrar, skärmar, reservhjulsbaljan, ja, kort sagt på en himla massa ställen.

    99 är den vackraste SAABen tycker jag, och den sista ritad av Sixten Sason. Trots det är det en urgammal bil idag och duger endast som entusiastbil. Tänkte du något annat så tycker jag att du tänker fel.

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Nu låter du lite neggo Bollen.
    Men håller med du att en så pass gammal 99:a är entusiastbil, dock de sista 99:orna i början på 80 talet fungerar bra att köra långt i. Men rosten är ett stort minus.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Skulle kanske skrivit att det enbart är en entusiastbil! Den ska rulla soliga dagar och ätas glass med

    Enligt ägaren så är den till 99% rostfri, nybytt avgassystem nyrenoverade bromsar.

    Köper den enbart för det vackra utseendet

    Men som jag misstänkte så är det ingen bil man kör fort med!!

    Kan man gämföra komforten med en bubbla eller ?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Mycket bättre än en bubbla, betydligt mer bil än en bubbla (jag har haft båda )
    Bubblan är från 30-talet, 99an från 60-talet, det märks faktiskt

    Som entusiastbil i fint skick så är det bara att slå till om du har pengarna. 99an är som sagt mycket vacker och en helt ok bil att färdas även längre sträckor i, så länge man inte tror att man kör en ny bil Tänk också på att verkligen prova, man sitter lite märkligt i dem eftersom kopplingen är rakt under ratten, så man får sitta snett.

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Har börjat åka 99 igen, en femväxlad från 1984, norrlandsrostfri givetvis och skattebefriad, går tyst och behagligt, har haft en automat med dubbelförgasare som gick riktigt bra, du ska inte drömma om en bubbla samma årtusende som en bra 99:a.
    som hobbybil duger en 99 helt perfekt, den är så underskattad i det avseendet, bra komfort, bra att jobba med och lätt att hitta grejer till rätta pengar

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kan ju inte annat än att hålla med Martin.
    Och den fungerar alldeles utmärkt när min -05 står med hela framvagnen i molekyler...


    Och det där med rost, inte är 99an sämre. Och när man skall svetsa så är inte plåten lövtunn från början som på nyare bilar.
    Klart man måste hålla efter men det gäller ju alla bilar.
    Och det funkar även att åka längre sträckor, har kört över 40mil i sträck med min och man sitter gött in den och behöver inte stanna och sträcka på benen eller få träsmak fast det är då med stolarna på de senaste 99orna.

    Och nu har jag i stort sett rostfria dörrar som skall snyggas till lite och monteras, tack för senast Martin


    Delar till en -72'a finns ju en del på Saabklubben
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    häftiga alufägar och 185/65/15 ger bra väghållning, den blir hyfsat lättstyrd, speciellt med lite hårdare framdämpare och sen givetvis ett jalusie

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Nu blir jag ju riktigt peppad grabbar jag är 194 cm så kanske bra att den är automat då man slipper kopplingen då! Min plan för bilen är ett par inca eller klassiska bbs fälgar jalusi och ett takräcke för långboarden

  10. #10
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Haha, jag blir sugen själv. Lycka till! Vacker och unik design är det oavsett andra nackdelar.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Även om man har automat så sitter gaspedalen mer eller mindre mitt i bilen

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det är bra att den gör, då kan passageraren hjälpa till om gasfoten blir för lätt eller krampar
    .... funkar utmärkt när man övningskör


    Och nej, man har inte mittkonsol i en sån bil.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ptja, man _kan_ ha

  14. #14

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    hahaha vilka underbara klipp med lite matnyttig info!!

    Men den jag ska kolla på är ju en 72a så då borde det ju vara den engelska "skitmotorn" något lätt sätt att se skillnad mellan motorerna när jag kollar på den så jag vet vad som sitter i ?

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    72 fanns med båda motorerna, men i ärlighetens namn så var nog den nya motorn mest någon förserie eller liknande. Brorsan hade iaf en 99 EMS -72 i den kopparfärgade lackeringen. Den hade 2.0l motor med elektronisk insprutning på 110hk. Troligen var det en av dom allra första EMS:erna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av victorwww Visa inlägg
    hahaha vilka underbara klipp med lite matnyttig info!!

    Men den jag ska kolla på är ju en 72a så då borde det ju vara den engelska "skitmotorn" något lätt sätt att se skillnad mellan motorerna när jag kollar på den så jag vet vad som sitter i ?
    Engelska motorn ska ha en gråmålad smal ventilkåpa, den Svenska motorn en bred svart ventilkåpa med oljepåfyllningslock. (Eller kamkåpa på Saabiska). Den Engelska Triumph-motorn utmärker sig också genom att man, på avgassidan, ser grova pinnskruvar med muttrar som håller toppen mot blocket. (Syns alltså utan att ta bort kamkåpan).
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  18. #18
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    På 72'orna har jag för mig att det bara fanns svenska 2.0 motorn till aut.lådan. Året innan när Saab lanserade aut var det 1.85 liters Triumph motorn med aut och 1.7 med manuell.
    Att 99'an skulle varit en lättrostad sak håller jag inte med om. Jämfört med det mesta på den tiden höll den emot länge innan rosten satt igång. Alla bilar har en svagaste punkt och för 99 var dörrarnas nederkant det första som kunde visa tecken på rost.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Så nu är saaben min! Sjukt nöjd och otroligt förvånad över både komfort och fart. Inga som helst problem att hänga med i trafiken och köra om husvagnsekipage
    Höger framskärm behöver bytas då den var bucklig men jag fick med en ny så det får bli ett projekt till vintern!









    image hosting over 5mb

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av victorwww den 2015-07-04 klockan 20:29.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Grattis! Men tyvärr syns inte bilderna på nyförvärvet.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 -03
    Av Krillear1994 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:57
  2. Köpråd Saab 9-3 cab 04-07
    Av rybbe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 21:00
  3. Köpråd Saab 9-5
    Av maaaakn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 14:57
  4. Köpråd Saab 9-3
    Av Micke-srs i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •