Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vibrationer i 9000 >90km/h, tripod eller powerflexfästen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    63

    Vibrationer i 9000 >90km/h, tripod eller powerflexfästen?

    Hej,

    Har små vibrationer som mynnar ut i resonansljud i bilen runt 90km/h, över 90 blir de något mindre men fortfarande påtagligt.

    Jag har mina funderingar på om det kan vara tripoden på vänstersidan då den tagit stryk av att ha suttit i en för trång kopp och därför gått varm. Koppen är tillrättad och jag fann inga gropar eller skador på slitytorna för tripoden i koppen, tripoden ser också hel ut förutom ett brännmärke på ena hjulet (nedre på bilden).

    Eller kan detta uppstå när man har powerflex på båda övre motorfästen och växellådsfäste? Har haft båda övre förut och då var det bara vibrationer på tomgång.

    Om det är tripod kan man köra på Scantech eller ska man hosta upp fyra gånger så mycket och satsa på original?
    Växellådsfäste antar jag det är original som gäller då jag hört att just Scantech gummi inte är något vidare.
    (Jag vet det finns på skroten också men det känns som att köpa grisen i säcken.)

    Bilen är en Saab 9000 Aero -95 (steg bortom 4)

    Mvh
    Dennis
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
    Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Ska bli intressant att följa detta! Jag har också ett resonansljud som uppkommer när motorn kommer i ett visst läge (vid ytterst lite gas så den precis rör sig), det är precis som att det hörs som ett transmissionsljud just då där frekvensen ökar med hastigheten. Fast jag börjar höra det i lägre hastigheter (från 30-40). Har också powerflex i motorfästen och vxlådsfäste.. Börjar fundera på lagren vid medbringarna?!
    Hoppas du får bukt med ljudet!
    /Viktor

    - - - Uppdaterad - - -

    Ska bli intressant att följa detta! Jag har också ett resonansljud som uppkommer när motorn kommer i ett visst läge (vid ytterst lite gas så den precis rör sig), det är precis som att det hörs som ett transmissionsljud just då där frekvensen ökar med hastigheten. Fast jag börjar höra det i lägre hastigheter (från 30-40). Har också powerflex i motorfästen och vxlådsfäste.. Börjar fundera på lagren vid medbringarna?!
    Hoppas du får bukt med ljudet!
    /Viktor

Liknande ämnen

  1. Samma tripod till drivklockor og900, ng900, 9000 och og9-3?
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 12:16
  2. Byta tripod (9000)
    Av -= Marcus =- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 20:49
  3. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •