Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Får man montera bort krockkudden på passagerarsidan?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Får man montera bort krockkudden på passagerarsidan?

    Jag undrar om man får fysiskt plocka bort krockkudden på den 9000 och sätta dit ett vanligt handskfack? Till skillnad från förarsidan får, och bör man om man har småttingar, koppla ur den högra kudden. Men får man bygga om den till handskfack? Och är det enkelt att sätta säkringsenheten där uppe då, eller är kabelhärvan för kort eller ngt annat problem?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Enklast är väl att ringa och kolla med avdelningen för tekniska frågor på "Bilprovningen", i alla fall för att få svar på frågan OM du får och vad som då krävs ur deras perspektiv.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag hade lite planer på något liknande på min gamla 9000 -94. Den hade just kudde på passagerarsidan, vilket störde mig. Nu kom jag visserligen inte så långt i planerna, men dom enkla förundersökningarna sa att det borde gå att flytta säkringarna och byta ut till handskfack iaf. Jag kom fram till att en av orsakerna till just den placeringen av säkringarna måste ha varit att det skulle bli så lite förändringar som möjligt med just kablar och dylikt, så slutsatsen var att det borde gå bra. Men det blev aldrig genomfört så jag kan inte ge något facit. Jag gjorde heller inga undersökningar ang. hur tillåtet det skulle var...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Vad jag kan lista ut med hjälp av EPC så är "enda" skillnaden mellan dom olika ledningsnäten med och utan ACC( ja och o hö/vä styrd o motoralternativ ).
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag har sett det blivit gjort och det är inga konstigheter. Säkringspanelen sätts tillbaka på "rätt" plats och handskfack monteras. Det som krävs är ett motstånd i airbag-kontakten så att styrdonet blir nöjt. För att det skall vara helt ok så skall detta göras av auktoriserad verkstad som då för in i vägtrafikregistret att airbag är avaktiverad.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Och det senare är väl för att räddningstjänsten använder registret om man behöver räddas
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ärligen vette sjutton om de bryr sig i att titta där om det känns bråttom.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Jag har jobbarkompisar som är med i deltidsbrandkåren och de kollar om det behövs, att den smäller när de jobbar är inget man önskar någon

    Synd att det inte funkar att bädda in videoklipp direkt här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har sett det blivit gjort och det är inga konstigheter. Säkringspanelen sätts tillbaka på "rätt" plats och handskfack monteras. Det som krävs är ett motstånd i airbag-kontakten så att styrdonet blir nöjt. För att det skall vara helt ok så skall detta göras av auktoriserad verkstad som då för in i vägtrafikregistret att airbag är avaktiverad.
    Är det ens noteringar om detta i regbevis på äldre bilar? Misstänker det lätt blir missat vid t ex import också på äldre bilar. Nyare (typ 9-5) vet jag det står i papprena på.

    Noteringen kanske tillkom vid helfordonsgodkännandet?

Liknande ämnen

  1. kopla bort krockkudden
    Av mackan99gl i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 14:10
  2. När ska krockkudden lösas ut? OG9-5
    Av Fairlane i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 18:10
  3. Ta bort airbag på passagerarsidan
    Av yabba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •