Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Uppgradera kopplingen NG9-3 B207 Biopower 6-vxl

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455

    Uppgradera kopplingen NG9-3 B207 Biopower 6-vxl

    Tänkte uppgradera kopplingen på min 9-3sc då urtrampningslageret håller på att ge upp. Tänkte ha i steg 1 i bilen med så en bättre koppling är ju läge att skaffa då man ändå river den gamla.
    Då jag har fattat att det som att man inte kan ta 9-5aero kopplingen om man inte har 5vxl.
    Kan man då använda v6ans koppling och hur mkt håller den för isf?
    Annars finns ju maptuns 450nm+ koppling men den känns lite overkill för min del.
    Kommer ligga på max 360nm med steg1

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Tja, jag skulle satsa på Maptuns koppling, inga bekymmer om man blir sugen att gå lite längre med trimstegen V6ans koppling har jag för mig om att jag har läst här att den håller för runt 450nm den med. Glöm inte att byta slavcylindern också
    9-3 SC Vector TX Hirsch Biopower -08 "Mackanized"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Okej, men jag tänkte mest om det går utan massa modifikation att få dit V6ans. Som sagt så kommer inte den bilen att få över steg 1-2. Efter det blir det ljudbygge om allt visuellt är klart.
    Slavcylindern är väl i samma enhet som urtrampningslageret?

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-28 klockan 21:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Racestuff har en 4 puckad Sachs koppling för ett bra pris och den håller för 450nm med org tryckplatta. Jag har den själv på min 6vxl med orginal tryckplatta och den känns precis som om de skulle vara en orginal lamell. De är mitt tips ☺

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Okej ja det kanske kunde vara något, men du tror inte man behöver byta tryckplattan? Bilen har rullat 15k nu.

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-28 klockan 21:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Kan jag inte svara på faktiskt. Men om du har kört med bilen ett längre tag och den inte varit något vajsing med kopplandet så tror jag inte de är nått problem. De ser dem ju annars på verkstaden när dem tar ner lådan. Jag böt när min hade gått 10.000 och mitt svänghjul var hur fint som helst. Jag passade samtidigt på att byta olja i lådan när den ändå var nere.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Nja det enda är ju att den låter konstigt när man har den inkopplad. Vilket skulle vara urtrampningslageret enligt verkstaden. Har dock bara haft bilen snart ett 1år och kört ca 2400mil.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-28 klockan 21:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    V6:ans koppling fungerar bra. Jag kör steg3 i en av bilarna utan några som helst problem. Kit (LUK)med tryckplatta, slav/lager,lamell finns på eBay för en blygsam summa.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Det gör det alltså :-). Känns den som original eller är det stor skillnad?
    Okej Nice! vilket ebay, tyska eller?

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-28 klockan 21:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Vilket svänghjul rekommenderar ni till XT Series maptuns kopplingssats ? 6 växladlåda bp 2.0t 9-3 ng

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Medlem#
    14115
    Vad rekommenderar Maptun?

    Jag monterade LuK 415 0319 10 svänghjul när jag bytte till V6 kopplingssats LuK 624 3225 33 i min 9-3 BP 2.0t 6-vxl i våras. Snart kört 1000 mil utan bekymmer. ~240hp / 330nm

  12. #12

    koppling ng 9-3 2.0t 6vxl -08

    hej, ok så uttramplagret för lite oväsen, kopplingen känns bra annars, har läst lite här och på andra ställen att det verkar vara standard att byta runt 20'mil för dessa, är kopplingen slut då också? 20' verkar lite klent, eller? V6 koppling tycks funka med styr hylsor, är denna starkare håller bättre/längre? sen är det väl ett j-la jox det där med dubbelmassesvänghjul, finns väl anledning till att den används, men går det att få dit ett "vanligt svänghjul", för o nackdelar(om det går)? rekommendationer på butiker i swe/EU ?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Maptun bytte min, så jag har ingen aning om hur de är att byta. Men den fick V6ans koppling när min gav upp och det var ett trevligt byte. Ungefär samma känsla som vanliga för 2.0t men håller ju för nästan lika mycket som Maptuns racekoppling. Provade för övrigt den på lånebilen jag fick medan de bytte på min, och fick lite ångest för den var elak alltså. Tung och svårt med dragläge (relativt sett) för vanlig körning. Hade varit synnerligen opopulärt av den andra brukaren av bilen i stadskörning. 2.0t koppling är väl som jag förstår det nästan underdimensionerad för original effekt och vrid på BioPower, så v6ans är helt klart en uppgradering.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    V6 koppling tål högre vridmoment. Så lämpligt om bilen är trimmad eller man har sådana planer. Vissa får problem med dragläget med V6 koppling, att det flyttas mycket och bilen upplevs svårkörd. Jag har en sådan bil själv och den fick V6 koppling samt slavcylinder av fabrikat LuK för kanske 5000mil sedan. Det har inte blivit bättre med tiden. Men jag har även kört andra bilar med V6 koppling som upplevs helt oproblematiska. 6 växlad växellåda (F40) kräver i princip dubbelmassesvänghjul för att annars rasslar det ordentligt om växellådan. Just dubbelmassesvänghjul tycker jag verkligen att man ska byta när man byter koppling. Det är även lämpligt att byta packbox bakom svänghjulet. Det är till 5 växlade bilar man använder andra styrhylsor för att kunna montera 9-5 koppling. V6 kopplingen är bolt on på det svänghjulet som 6 växlade bilar har. Jag tycker det är ganska vanligt att man behöver göra någon form av kopplingsjobb på de flesta Saabar någon gång mellan 20k och 30k mil.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Tack Axl & Hyvens, Ok jag har tydl rört ihop det lite vad som passar till vad. Ok ni bytte båda till nytt dubbel svänghjul vid byte lamell & tryckplatta? bilen jag har, har bara gått 18' mil, kostnad för svänghjulet är ca 3' kr, kopplingskit (LuK)+ lager Sachs har jag hittat för ca 2' kr(original, ej V6) från Eu land(j-la prisskillnader vill jag påstå jmf med swe). Ah, får väl beställa orginal kitet, mäta lamellen, byta den om det inte är mycket kvar o hoppas att svänghjulet är ok, om inte så får det bli skroten o ett bättre beg därifrån. Bilen kommer troligen inte trimmas, kanske lite, typ till 210hk el så, vad original turbon klarar(?)

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    På min byttes inte svänghjulet, men den hade gått ännu mindre än din. Verkstaden sa att de byter det om de tycker det behövs (och hade ju delen på lager). Har du inte verkligen slirat koppling sa de att svänghjulet ofta är okej, men att ta ett från skroten om du ser något som tyder på motsatsen låter väl vettigt.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Medlem#
    14115
    Min koppling gav upp vid 18k mil. Ingen aning hur bilen varit körd första innan 17k. Bytte till Luk V6 kopplingssats och bytte även svänghjul när lådan var nere. Kopplingen är Bolt on på 6vxl låda. Finns att hitta till vettiga pengar. Det är tiden/jobbet som kostar. Glöm inte beställa bultsats till svänghjulet. Nu är det Hirsch mjukvara i bilen och funkar kanon.

Liknande ämnen

  1. Steg1, kopplingen håller inte. Vanligt? NG9-3 B207
    Av Harley i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2022-12-08, 14:38
  2. Uppgradera OG9-5 Biopower 315hk till 360hk
    Av jberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2019-12-06, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •