Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Facebook vs hemsidan

  1. #1

    Facebook vs hemsidan

    Hoppas jag postar detta på rätt ställen nu

    Verkar som en del föredrar att fråga om hjälp/fel m.m på Facebook framför hemsidan här.
    På Facebook kan man ju inte söka?som här så det är ju en nackdel.

    Facebook kan ju annars vara bra när det gäller nödhjälp på väg.

    Mvh
    Forum amatör!

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Här på forumet kan man hitta mycket hjälp i form av gamla trådar med färdiga svar, men även få hjälp av gamla forumsrävar på nya frågor. Jag personligen använder forumet i 100 av 100 fall, men det är jag det.

    Vår/klubbens hemsida hittar du förresten här: http://www.saabturboclub.com Innehåller matnyttigt om träffar och medlemskap.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och du lär slippa en del personer

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Som sagt du lär slippa mycket folk. på denna sida finns även kunskapen kvar,inte bara såna som "tror" vad dom säger.
    Sen handlar inläggen på FB oftast om.....
    1: Check engine (ingen vet vad den betyder tydligen)
    2: Plastidip
    3: Tonings-spray till lyktor
    4: Vad är det som låter? (följt av ett filmklipp)
    osv..
    osv...

    Dömmer inte ut FB men det blir mycket sk*t i trådarna på grupper av specifik karaktär.

    /M

    3 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

  5. #5
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Det är massor av personer som inte vet att STCS ens har ett forum, de tror att "forumet" är facebook-sidan.

    Det finns massor av personer som tror att man blir "medlem" när man släppts in till facebook-sidan (man måste ansöka och bli godkänt)

    Om man använder en telefon (vilket de flesta gör idag) är facebook-sidan 100x enklare att använda, även idag med tapatalk. Detta gäller i synnerhet om man är helt ny och inte har ett konto på detta forum.

    Alltså hamnar de flesta diskussionerna här. Punkterna 1 och 2 kan vi nog lösa genom att ha en tydlig sticky längst upp på facebooksidan där det informeras om det riktiga forumet och medlemskapet.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  6. #6
    Går det inte att stänga diskussionsmöjligheten på facebook och bara göra en första sida som berättar att det är hit man ska ta sig för att få hjälp?

  7. #7
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Går det inte att stänga diskussionsmöjligheten på facebook och bara göra en första sida som berättar att det är hit man ska ta sig för att få hjälp?
    Detta vore att skjuta sig själv i foten. Som sagt är det 100x enklare att diskutera på Facebook eftersom den delen tekniskt faktiskt fungerar väldigt bra. Skulle man stänga ned gruppen skulle användarna leta sig någon annanstans.

    Jag vet inte om STCS inser det, men en Facebook-grupp med nästan 15000 medlemmar är väldigt, väldigt värdefullt. Många företag skulle gärna betala fem-sexsiffriga belopp för möligheten att så många följare så det ska absolut inte stängas ned. Många "odödliga" forum runt om på nätet har stendött av att ägarna gjort märkliga snedsteg.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    och även på facebook kan man söka....

    Dessutom, på fejan kan man söka på "jobbiga sökningar" som "9-3", "xwd", "icm" och andra korta sökord som inte vårt kära forum klarar av. (Bollman!!!Fixa nångång...)

    ("Sök i den här gruppen" står uppe till höger på Facebook)
    Senast redigerat av perr den 2015-07-01 klockan 00:07.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Fast man kan bara söka några månader bakåt i tiden på Facebook, sedan försvinner det i glömskans hav.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    och även på facebook kan man söka....

    Dessutom, på fejan kan man söka på "jobbiga sökningar" som "9-3", "xwd", "icm" och andra korta sökord som inte vårt kära forum klarar av. (Bollman!!!Fixa nångång...)

    ("Sök i den här gruppen" står uppe till höger på Facebook)
    Det problemet är redan löst om du t ex skriver så här i google: Saab 9-3 xwd site:forum.saabturboclub.com
    eller så här: xwd site:forum.saabturboclub.com

    Personligen använder jag forumet 100% och undviker helst Facebook så långt som möjligt.

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Rent tekniskt är Facebook väldigt överlägset forumet, och designmässigt spelar dom ju inte ens i samma division.

    Problemet med Facebook är användarna. Det är alldeles för lätt att svara och posta på FB vilket gör att intelligensnivån havererar totalt.
    Det är bokstavligt talat skrämmande att läsa många av inläggen i Facebookgruppen, hur jävla korkade är folk egentligen?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag kan inte alls hålla med om att Facebook på något vis skulle vara överlägset forumet. Designmässigt, ärligt talat, vad är det som det skall vara fokus på? Facebook lider ju som alla "moderna" webbsidor av total information overload och det finns skit över hela skärmen. På forumet är det rent och avskalat, det finns vettiga rutor att skriva i och man kan citera valfri text på ett vettigt sätt.

    Jag får uppfattningen att folk fortfarande är på den webb-nivå där vi "nördar" var någon gång runt sekelskiftet eller så när det fortfarande var "spännande" med internet. Sen växte man upp och fick annat fokus. Exhibitionism på nätet var kul då, men numera önskar jag snarare att det gick att ta bort det.

    Tekniskt, nja, skulle väl vara att det går så in i h-e fort att skriva nya inlägg att man inte behöver aktivera mer än reptilhjärnan och SMS-tummen vilket också leder till de hjärndöda diskussionerna som folk klagar på.

    7 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Visst är det så... Försöker bara utveckla tråden :-) Har inte facebook, men för de som bara kan använda facebook blir det såklart jobbigare och då söker man sig kanske bara till en annan facebook-grupp för att det är "enkelt!"

    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Detta vore att skjuta sig själv i foten. Som sagt är det 100x enklare att diskutera på Facebook eftersom den delen tekniskt faktiskt fungerar väldigt bra. Skulle man stänga ned gruppen skulle användarna leta sig någon annanstans.

    Jag vet inte om STCS inser det, men en Facebook-grupp med nästan 15000 medlemmar är väldigt, väldigt värdefullt. Många företag skulle gärna betala fem-sexsiffriga belopp för möligheten att så många följare så det ska absolut inte stängas ned. Många "odödliga" forum runt om på nätet har stendött av att ägarna gjort märkliga snedsteg.

  14. #14
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Visst, mycket av det som skrivs på FB är dynga, men just nu är det där det mesta "händer". Forumet går jag bara in på när jag sitter vid datorn, annars blir det FB
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag kan inte alls hålla med om att Facebook på något vis skulle vara överlägset forumet. Designmässigt, ärligt talat, vad är det som det skall vara fokus på? Facebook lider ju som alla "moderna" webbsidor av total information overload och det finns skit över hela skärmen. På forumet är det rent och avskalat, det finns vettiga rutor att skriva i och man kan citera valfri text på ett vettigt sätt.
    Fokus skall väl vara på informationen, och på Facebook får du massor med information direkt. Nackdelen är väl att många inte klarar av det utan får, precis som du säger, "information overload".
    För mig är det dock en stor fördel att jag på en skärm så liten som min mobil kan få upp massor med information och läsa både ett inlägg och flera kommentarer utan att ens behöva scrolla.
    Jämför detta med forumet där i princip 90% av skärmytan är död yta. Ett inlägg är gigantiskt, oavsett mängden text, och stordelen av all skärmyta är totalt irrelevant, den information man egentligen är intresserad av är oftast några få rader text i ett gigantiskt fält av ingenting. Forumet är inte "rent och avskalat", det är tvärtom ett skräckexempel på missbruk av "screen estate" som man säger i designbranschen.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag får uppfattningen att folk fortfarande är på den webb-nivå där vi "nördar" var någon gång runt sekelskiftet eller så när det fortfarande var "spännande" med internet. Sen växte man upp och fick annat fokus. Exhibitionism på nätet var kul då, men numera önskar jag snarare att det gick att ta bort det.
    Inte exhibitionism, effektivitet! Jag läser fyra-fem inlägg med efterföljande kommentarstråd på Facebook i mobilen snabbare än vad jag läser ett inlägg här på forumet.
    Det som är spännande är den enorma mängden information man snabbt och effektivt kan ta till sig, eller hoppa över, om man nu så vill.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tekniskt, nja, skulle väl vara att det går så in i h-e fort att skriva nya inlägg att man inte behöver aktivera mer än reptilhjärnan och SMS-tummen vilket också leder till de hjärndöda diskussionerna som folk klagar på.
    Precis vad jag sa, nackdelen med att det är fruktansvärt enkelt och effektivt är att även dom iq-befriade användarna kan göra sig hörda. Alternativet är ju att göra det jobbigt och tungrott som forumet och istället ha lite högre kvalitet på inläggen. Men jag kan inte hjälpa att tycka att det borde finnas en gyllene medelväg där i mitten någonstans.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Tjenare!

    Ur ett marknadsföringsperspektiv fungerar Facebook jättebra.

    Klubbens Facebook-sida används för att snabbt sprida information.

    Klubbens Facebook-grupp behöver administreras hårt för att ligga i linje med vad vi inom styrelsen anser vara ett gott reklamplank utåt.

    Klubbens hemsida skall på sikt bli en mer central plats i klubben jämfört med vad den har varit nu några år bakåt i tiden.

    Mer fokus läggs nu på att få mer liv i diskussionerna på Forumet.

    Forumet är ett fantastiskt bra sätt att hitta information på.
    Dessutom att informationen finns kvar är en stor fördel jämfört med Facebook.

    Mvh Michael

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Gigantiska fält av ingenting blir det när du antingen kör webbläsaren i fullskärm (urk!) när webben knappast är anpassat för breda skärmar. Eller, när folk skriver korta inlägg, då tar ju användarinfon till vänster mer plats än själva informationen.

    Kör man facebook på en fullskärms-webbläsare så blir det ju oceaner av tomt utymme på båda sidorna om den märkligt nog helt fasta layouten (är det webbprogrammering 2015 det?) Det finns mycket att göra för att optimera layouten här på forumet, dock har jag inte ens funderat på det eftersom vi knappast saknar utrymme idag, men visst, jag hade verkligen älskat en responsiv layout som själv kunde anpassa sig till olika skärmstorlekar. Jag får väl titta på det då eftersom folk tydligen endast konsumerar internet med näsan i sin mobil istället för med dator...

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Gigantiska fält av ingenting blir det när du antingen kör webbläsaren i fullskärm (urk!) när webben knappast är anpassat för breda skärmar. Eller, när folk skriver korta inlägg, då tar ju användarinfon till vänster mer plats än själva informationen.

    Kör man facebook på en fullskärms-webbläsare så blir det ju oceaner av tomt utymme på båda sidorna om den märkligt nog helt fasta layouten (är det webbprogrammering 2015 det?) Det finns mycket att göra för att optimera layouten här på forumet, dock har jag inte ens funderat på det eftersom vi knappast saknar utrymme idag, men visst, jag hade verkligen älskat en responsiv layout som själv kunde anpassa sig till olika skärmstorlekar. Jag får väl titta på det då eftersom folk tydligen endast konsumerar internet med näsan i sin mobil istället för med dator...
    Jag har aldrig besökt forumet i mobilen, trots att jag faktiskt har en betald version av Tapatalk installerat.
    Jag kör heller aldrig webbläsaren i fullskärm.

    Med rätt anpassad storlek så fyller Facebook all tillgänglig skärmyta med relevant information eller genvägar till mer information/funktioner.
    Oavsett hur jag anpassar webbläsaren när jag är på forumet så är stordelen av skärmen ändå bara död yta, färgvalet är fruktansvärt, det är plottrigt och rörigt, och irrelevant information upprepas på flera ställen.

    I screenshotet nedan har jag highlightat det jag anser vara relevant när man läser ett inlägg. Allt annat är död yta somabsolut borde användas till något funktionellt och relevant istället för att bara vara tom och tvinga användaren att scrolla hopplöst mycket för att komma åt dom små små bitarna information man egentligen är ute efter.

    Nån som vågar sig på en gissning på hur många procent av skärmen som egentligen används?


    stcsforum.jpg
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Eh, okej, så om du då jämför de 2 sidorna från skärmskottet på min dator, var är det mest "brus" och totalt onödigt skit?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nu låter det lite som Hasse & Tage: Aftonbladet eller Expressen

    .... fast där innehåller båda "mest "brus" och totalt onödigt skit"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Om man inte har Facebook?....
    Av Procedomani i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-03, 02:16
  2. Anti-Facebook
    Av Falcy i forum Off Topic
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 03:39
  3. P3 om Facebook
    Av Unique87 i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •