Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Flytta över hela fjäderben/länkarmar m.m 9-5 aero -00 till en -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Forsa
    Inlägg
    46

    Flytta över hela fjäderben/länkarmar m.m 9-5 aero -00 till en -02

    Hej! Jag har två 9-5or, en 00 aero och en 02 2,0T, På aeron sitter det nya bromsar runt om samt nya dämpare/fjädrar men både motorn i den och karossen har tyvärr gjort sitt efter 36000 mil. På -02an så är motor och kaross fräscht så jag funderade på om det går att flytta över bromsar och dämpare med fjädrar från aeron till den? Jag vet att fjädrar passar men är osäker på dämparna fram? Vad jag vet är det olika länkarmar på dom och olika stötdämpare men vad är det egentligen som skiljer? kan man ta hela fjäderbenen och länkarmar från aeron och sätta på 2,0an eller måste jag köpa nya dämpare fram? Har försökt söka men hittar inget om hur det är med dämparna?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tittar man på ingående delar i framvagnen så skiljer det mesta och brytpunkten ligger mellan 01/02
    infästningen av spindelleder fick kraftigare skruvar så spindelled och bärarmar skiljer men även bussning för bärarm till subframe skiljer, ev. är axeln grövre, tror nån nämn att muttern gått från M12 till M14. Övriga bussningar till subframe är också annorlunda i originalutförande. Tror även att spindelhuset är lite annorlunda. Ev så skiljer även utförandet på krängaren också.
    Så att bara flytta hela paketet skulle inte jag göra utan närmare undersökning och mätande.

    Fast det är nog värt att undersöka om du kan flytta allt inkl. spindelhus, bromsar, bärarmar och fjäderben. och jobbet är ganska enkelt.
    Om subframe skiljer blir det genast mer jobb, vet att den bytt nummer ett antal gånger genom åren och jag jag just nu en -02 och en -05 subframe lösa bredvid varandra som skall ha olika nummer men jag har inte upptäckt några skillnader än.

    Är din -02 verkligen en 2.0T och inte en 2.0t ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Forsa
    Inlägg
    46
    okej, tack för svaret. Blir väl ut å mäta de mesta.. men fästpunkterna till subframen är väl lika? Kanske är lättast att ta hela subframen med fjäderben, krängningshämmare och allt i ett paket? Det är ju inte så jobbigt att släppa ner allt och flytta över bara.. Ne det är självklart en 2,0t

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Subframen lättast, nja det skulle jag nog inte säga.
    Har själv rivit ner subframen på min -05 och trots att bilen i stort sett är helt rostfri så fanns det en och annan sak som krävde både våld och värme för att lossa.
    Men visst är det trevligt att riva den och blästra av den och få i nya bussningar men det är en hel del jobb.

    Jag skulle nog prova att flytta paketet med bromsar, bärarmar och hela fjäderbenet dock ej drivaxlar/knutar.
    Och kolla om styrstagsändarna är lika, de har också ändrats men har inte i huvudet när det skedde.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Flytta över styrboxen från 9-5 2,3ltt till en 9-5 aero
    Av Sek_Si i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-02-06, 15:05
  2. Byta till Aero fjäderben på 9-5an.
    Av KAR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 23:37
  3. Riva fjäderben + länkarmar framvagn
    Av Johnken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •