Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tips vid köp av första bil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Tips vid köp av första bil

    Ska köpa min första bil, kring 15000 kr, kring år 00-05 spelar ingen roll om det är 95 eller 93.

    Det jag främst undrar är hur det är med reservdelar, är det svårare än för andra bilmärken?
    Om man ska sälja bilen vidare efter ett tag om den tappar mer i pengar eller är mer svårsåld än vad en volvo v40 i samma skick?
    Är tacksam för hjälp, kan inte mycket kring bilar.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen till forumet!

    Lite allmän info (där jag även saxat in svar på dina frågor):
    - Saab 9-3 finns i två generationer, 98-02 og9-3 eller 03-12 ng9-3. Med din budget är det og9-3 som gäller, du kommer inte hitta några ng9-3 i den prisklassen. Mycket matnyttig om og9-3 finns här.
    - För og9-5 hittar du mycket matnyttigt här och här.
    - Reservdelar är inga problem för de modeller du pratar om.
    - Med den budget du har kommer ditt första bilköp att vara som att köpa en lott - oavsett bilmärke: Du kommer få en gammal bil som har gått långt och får inte bli överraskad/besviken om något helt plötsligt pajar. Det enda du kan göra är att syna intressanta exemplar i sömmarna och gå på magkänsla (=väl omhändertagen av tidigare ägare eller ej?). Sedan är det bara att hålla tummarna.
    - Det gäller även andrahandsvärdet (eller kanske elftehandsvärdet ) - oavsett bilmärke. I din prisklass kan man inte säga att ett visst märke håller värdet mer än ett annat, det räcker med att kopplingen rasar (vilket kan hända närsomhelst, det beror på hur tidigare ägare kört bilen) så är en 15 000-kronorsbil inte värd mer än 2000. Det är istället andra saker som sätter priset: En nybesiktigad bil är också flera tusenlappar dyrare än en som snart ska besiktigas och den är i sin tur dyrare än en som är obesiktigad. En bil som ger ett bra intryck (inga märkbara skavanker) är väsentligt dyrare än en med uppenbara brister. En uppsättning däck av bra kvalité kostar ca 4000:- (beror på dimension) så en bil med fina sommar- och vinterdäck av bra märke kostar mer än en med nästan utslitna "åretrunt däck" av okänt budgetmärke.
    - På tal om åretrunt-däck. Gå inte på den bluffen. Det är en omskrivning för dubbfria vinterdäck för en ägare som är för lat att byta till däck två gånger per år. Det är lagligt att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren men fästet är uselt och de slits fort.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-06-30 klockan 09:07.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 935
    Medlem#
    Dolt
    Säger som jellybear, välkommen hit.

    Håller i övrigt med i vad han skriver och kan väl inte mer göra än att flika in att jämför försäkringen på de bilar du finner intressanta. Kan skilja många tusenlappar per år mellan en bil med lågtrycksturbo (motoreffekt ca 150hk) och fulltrycksturbo (175-250hk). Skiljer ofta väldigt mycket mellan olika bolag dessutom.

    Skatten är också en sak att tänka på. Beroende på om det är en etanolmotor (biopower), ren bensinare eller diesel. Genom att använda transportstyrelsens tjänst "annat fordon" kan du få fram denna avgift.

    Min första bil var en Saab 900 -92 på 145hk. Var lätt och billig att äga, vilket gjorde att jag hade den i cirka tolv år innan jag skaffade mig en ny vardagsbil i form av en betydligt mer dyrägd 9-3SC aero med 250hk.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. En av de 400 första cabbarna
    Av Lostmygun i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-03-22, 20:40
  2. Köp av första bil
    Av nightprowler i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 15:58
  3. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 22:00
  4. Första 13 sekundersrepan =)
    Av airflowfredde i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •