Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: B284R Har du haft motorproblem?

  1. #1
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1

    Red face B284R Har du haft motorproblem?

    Har hört att några haft problem med att kamkedjan blivit sträckt på V6:an till ng 9-3, är det ett vanligt problem och vad beror det på?
    Har man inte skött sina servicar med oljebyten eller är kemkedjan inte bra, finns det olika årsmodeller som är mer drabbade än andra.
    Skall man byta kamkedjan i förebyggande syfte?

    Jag älskar den motorn, låter så gott och har ett grymt bett och vrid.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag skulle vilja påstå att det är till stor del skitsnack. Min har gått snart 25000 och det är inga problem med kedjan, jag har sett bilar med 30000 mil på mätaren och inga problem. Vad som däremot är känt är att V6an i ng9-5 har problem med kedjorna. Det finns en stor skillnad mellan motorerna och det är att den variant som sitter i ng9-3 har bara variabla kamtider på, hm, insugssidan (eller om det är avgassidan) medan den som sitter i ng9-5 har variabla tider på både insug och avgas.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Har haft min 9-3 Aero V6 i många år nu och har aldrig haft några som helst problem. Den har i och för sig bara rullat runt 7000 mil, men jag kan inte påminna mig om att jag läst eller hört något speciellt om kamkedjorna på motortypen under tiden jag ägt bilen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Har du haft några egna problem med den som du vill dela med dig av?

    Citat Ursprungligen postat av MrStcs Visa inlägg
    Har hört att några haft problem med att kamkedjan blivit sträckt på V6:an till ng 9-3, är det ett vanligt problem och vad beror det på?
    Har man inte skött sina servicar med oljebyten eller är kemkedjan inte bra, finns det olika årsmodeller som är mer drabbade än andra.
    Skall man byta kamkedjan i förebyggande syfte?

    Jag älskar den motorn, låter så gott och har ett grymt bett och vrid.

  5. #5
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Nej jag har inte haft några problem alls, har bara hört av någon att kamkedjan sträckt ut och att motorn därefter bytts ut därför ville jag se om det fanns några i vårt forum som haft oturen att vara med om detta.
    Har sett någon bil till salu på blocket med rasad motor men vad det berott på vet jag inte. Har läst att Tändspolarna inte varit de bästa på tidiga årsmodeller men de går att köpa rätt billigt så det är inget problem.
    Var allmänt nyfiken på vilka typer av problem som var vanligast på denna underbara motor.

  6. #6
    Visst är den ljuvlig? ;-) Går som en klocka tycker jag, nu är min Turbo X rätt så lågmilad och lugnt körd med de rätta tändspolarna så jag har inget ont att säga om den.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Som sagt, problem med sträckta kedjor är vad jag vet något som hör hemma på den nyare i n9-5 A28NET? Jag har heller aldrig hört någon som haft problem med kedjorna. Det finns alltid någon som hört om någons polare som hade problem, men jag har _aldrig_ kunnat belägga att det varit en ng9-3 B284E/L/R som haft sträckta kedjor!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Min fungerar klanderfritt än så länge också! Snart gått 9 000 mil, så inte så jättelångt iofs.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Min 9-3 Aero V6 från 2010 går också som en dröm. ca 430mil & 5 oljebyten på det


    Nä, men det var väl någon som skrev om det här i forumet för ett tag sedan. Så det går nog att försöka söka fram info. Men för långt mellan oljebyte kan ju säkert vara en orsak.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Har själv en 9-3 SC 2006 med HFV6 stående hemma som har rasad motor. Gått 24000mil-nånting. Har inte rivit isär för att syna haveriet själv ännu, men en tidigare dom lär ha varit rappad kamkedja.

    Ska bli intressant att se vad som hänt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, en då men med tanke på att det rullar rätt så många såna så kan man nog sluta sig till att de är ovanligt driftsäkra. Även om SAAB har uselt rykte när det gäller B2X5-motorerna så visar det ju sig, när man skrapar lite på ytan, att det är minst lika mycket problem med andra märken. Audis 3.2 V6 t.ex. som verkar rasa bara man går över tiden en dag med oljebytet...

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hmmm, jobbarkompis har just en Audi 3.2 och allehanda problem. Googla på oilsludge på den motorn... Hua :'(
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Och vilka priser för att reparera! Kedjorna sitter tydligen inåt, mot torpeden. Kedjebyte ligger mellan 40-70000 spänn. Najs.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag måste säga att jag blir så arg ibland när det gäller SAABs "motorproblem". Olyckskorparna lyckades ta livet av SAAB (nåja, inte helt på egen hand) genom att tuta i allt och alla att SAAB rasar bara man tittar på dem, nej man skulle köpa tyskt, för där var det inga problem, nejnej. Sen verkar det som att alla som kör tyskt har någon tyst pakt att hålla käft om alla problem och locka in fler i skiten. Jag menar, skrapar man på ytan och kollar lite på forum så ser man ju att de flesta andra tillverkare är mångdubbelt drabbade mot SAAB och dessutom kostar reparationerna som en bättre 9-5.
    Audis motorproblem, hela VW-koncernens DSG-problem, detta med att andrahandsvärdet på en gasbil är typ 0, Mercedes gigantiska rostproblem och alla elektronikproblem genom tiderna, listan kan göras fantamig hur lång som helst. Men vad är det man hör??? Jo, SAAB kan man inte köra, för det är minsann bara skit.
    Senast redigerat av bollman den 2015-06-29 klockan 23:14. Anledning: Jag bara älskar den där smileyn!

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Dom kraxar ganska bra om 39 Gripen också för det är ju också en Saab, senast när det var incidenter i Tjeckien och Ungern nyligen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    ...de flesta andra tillverkare är mångdubbelt drabbade mot SAAB ...
    tror att många andra tillverkare bitvis varit rätt generösa med goodwill INNAN tidningsdrevet går... utan att veta så fick jag en känsla av att saab skötte den biten mindre bra, dvs personer som lämnat bilen hos aukt verkstad och ägt bilen sen ny fick själva (till en början) stå för reparationskostnad.

    en fd kollega fick, om jag minns rätt vad han berättade, motorblocket utbytt på en service på sin toyota, utan att de egentligen informerade om det annat än på fakturan som 0 kr... en annan bekant hade rost i sina dörrar på en (kan jag gissa 6 år gammal) BMW, som han klagade på - 4 nya dörrar monterades gratis. jag har bekanta som haft ganska nya bilar med massor av skitproblem.

    går nåt sönder, men leverantören sköter det snyggt så klagar sällan någon.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    När motortidningar förr fick frågan varför de bara hackade och skrev negativt om Saab och Volvo brukade svaret vara att de var de vanligaste bilarna på vägarna och därför bevakades extra noga. Brann en Volvo så blev det snabbt löpsedlar och stora rubriker. Brann ett annat bilmärke blev det bara en notis om brinnande bil som orsakat köer. Att Volvo låg långt ner, på plats 23 eller liknande, i brandstatistiken nämndes aldrig. Tyvärr så trodde (och tror fortfarande) de flesta att all text i tidningar är oförfalskade sanningar. Folk som aldrig hört talas om amerikanska statens villkor för mångmiljardlånen till amerikanska biltillverkare är bomsäkra på att Maud gjorde rätt som inte köpte Saab för skattebetalarnas pengar. Som om det någonsin varit ett önskemål från Saab. De tror blint på bilanalytiker och tidningarnas "experter" och slänger gärna till en ett "det var det jag sa om Saab" och "Volvo gör bara skit ingen vill ha" lite då och då.

    Nåväl, på fredag ska sommarbilen ställas på och besiktigas. Ska bli gott att få glida lite 9-3 Aero V6 igen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Har nån sett en bil med lägre miltal med ras?

    http://www.blocket.se/varmland/Saab_....htm?ca=18&w=3
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag måste säga att jag blir så arg ibland när det gäller SAABs "motorproblem". Olyckskorparna lyckades ta livet av SAAB (nåja, inte helt på egen hand) genom att tuta i allt och alla att SAAB rasar bara man tittar på dem, nej man skulle köpa tyskt, för där var det inga problem, nejnej. Sen verkar det som att alla som kör tyskt har någon tyst pakt att hålla käft om alla problem och locka in fler i skiten. Jag menar, skrapar man på ytan och kollar lite på forum så ser man ju att de flesta andra tillverkare är mångdubbelt drabbade mot SAAB och dessutom kostar reparationerna som en bättre 9-5.
    Audis motorproblem, hela VW-koncernens DSG-problem, detta med att andrahandsvärdet på en gasbil är typ 0, Mercedes gigantiska rostproblem och alla elektronikproblem genom tiderna, listan kan göras fantamig hur lång som helst. Men vad är det man hör??? Jo, SAAB kan man inte köra, för det är minsann bara skit.
    Jag tycker det är väldigt tråkigt detta med B2x5 motorerna. Innan dessa kom till världen hade SAAB ett väldigt bra rykte om att tillverka grymt bra motorer. Dock så ändrades detta när B2x5 motorerna kom (uppenbarligen..). Dock behövde man ju göra någonting för att minska bränsleförbrukning och modernisera maskineriet efter T5 motorerna. Hade man haft serviceintervall på max 2000mil så hade kanske fler motorer klarat sig.

    Jag hade mer än gärna satsat på att köpa en 9-5:a som nästa bil efter min og 9-3 som snart blir för liten. Dock så kommer jag (tyvärr!) aldrig att köpa en 9-5:a på grund av just motorproblemen. Jag har sett alldeles för många som har problem med dessa motorer

    Jaja det här har väl disskuterats så många gånger så ber om ursäkt för att ha svävat iväg lite. Nu var det ju V6:an vi pratade om!

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Gör som jag: Köp en med B308E istället. Bästa motorn i 9-5 utan tvekan. Och inte är den så värst törstig heller. På tal om V6, typ

Liknande ämnen

  1. Vad har jag haft sönder nu då?
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 22:36
  2. Mer skillnad på B284R (280Hk) vs. B284L (250Hk) än mjukvara?
    Av Totte S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 12:47
  3. Ni som har haft 19 tum men nu kör med 20 tum
    Av Millo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 10:31
  4. Då har man haft inbrottsförsök!!
    Av Aero -97 i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 02:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •