Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Blåst av Easypark?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Blåst av Easypark?

    Har ett tag använt easypark, idag hade jag betalt 1h på en parkering som kostar 8kr / h och fick betala 13 spänn (12.95). Tiden löpte ut innan jag hann förlänga (med en minut) så jag satte igång en ny parkering för att slippa stressa. Då jag avslutade den i förtid noterade jag att den kostade 6.28 för 9 minuter. Så jag började räkna lite... När jag tecknade mig för detta så skulle det kosta avgiften plus 15% i påslag. Men jag får fanken inte ihop hur 15% kan bli någon av siffrorna ovan. Plus att de verkar infört en "minimidebitering" på 4.95. En kort parkering kommer alltså bli mycket dyrare. Jag har ingen extrafunktion som PDF faktura eller SMS avisering (vad jag vet iallafall).

    Min parkering kostade alltså nästan 20 spänn för 1h och 10 minuter.

    Jag har tidigare noterat att det kostar 2-3 kr mer än vad jag troligen skulle lagt i automaten, men tyckt att det är värt det om man inte kommer loss i tid och kan förlänga tiden.

    I fortsättningen kommer jag köpa en lapp som vanligt när automaten ligger bra till och det inte är kö, och bara använda easypark om lappen går ut innan jag hinner tillbaka till bilen.

    Finns ju endel alternativa leverantörer, bla verkar stockholm mfl ha egna appar, nackdel att det är flera olika appar att hålla reda på.

    Dessutom vill easypark numera ha betalt för extra dekal i rutan (om man byter bil eller byter ruta). SMS avisering var tidigare gratis. Jag tror man smyghöjer priserna med olika avgifter som läggs till efterhand.

    Visst, det handlar inte om några stora pengar och det är bekvämt, men jag tror just detta gör att många missar att de inte längre tjänar på detta.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Visst, det handlar inte om några stora pengar och det är bekvämt, men jag tror just detta gör att många missar att de inte längre tjänar på detta.
    Det är just de små pengarna som är poängen, ingen orkar bry sig eller räkna på det tills det går över styr. Kanske går bolaget inte så bra längre så man försöker att snabbt få upp omsättningen genom lite påslag här och där. Om det är som du säger skulle det inte förvåna mig om de konkar innan året är slut. Det brukar redan vara på väg åt det hållet när bästa idén för företagets överlevnad är att börja lura sina kunder.
    Utan Saab

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Jag körde easypark en del förra sommaren, redan då hade de en minimidebitering och redan då fick man betala några kronor för en extra dekal (ifall de 3 som följde med startpaketet inte räckte). Så jag tror inte det är något de smugit in på sistone.

    Om det är värt det eller inte kan man ju diskutera, men personligen ser jag en stor fördel i att inte betala för tid man inte utnyttjar. Att man inte "hinner" förlänga får nog ses som "skit bakom spakarna", man får trots allt en förvarning när det är 15 min kvar på tiden. Ett alternativ är att bre på ordentligt med parkeringstid när man loggar in och sedan avsluta parkeringen i förtid när man kommer tillbaka till bilen.

    Stockholms stads "betala P" verkar i grunden vara samma app som easypark fast helt utan avgifter. Förmodligen betalar stockholms stad easypark lite pengar för att hålla med den appen.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-06-26 klockan 12:02.

Liknande ämnen

  1. BLEV BLÅST! Se hit!
    Av bluerider i forum Allmänt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2013-10-13, 13:11
  2. BLÅST !
    Av kentk i forum Off Topic
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 19:20
  3. blåst topp?
    Av snurrbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 16:03
  4. Blåst på ersättning av TryggHansa
    Av roverv8 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •