Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-3 2,0t -03 trycker ut olja

  1. #1
    Sugmotor wankelmodigs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    9-3 2,0t -03 trycker ut olja

    Hej,

    Har under ett antal år använt det här eminenta forumet som referens och källa till information under mina år av Saabägande. Därför känns det självklart att ställa följande fråga här.
    Köpte under våren en Saab till, en 9-3 2,0t Vector. Grymt trevlig bil att köra, bra balans mellan pulver och vikt osv. Den hade några kända småskavanker, däribland det problem jag vill rådfråga er om.

    Problemet ifråga är att den emellanåt lämnar lite oljefläckar, något som den förre ägaren har haft bilen inlämnad för men lokala meken lyckades (märkligt nog) inte lokalisera vad felet var och det märks heller inte nämnvärt på oljenivån vid kontroll.
    Då jag upplever att spillet eskalerat de senaste veckorna tog jag mig en rejäl koll idag. Liksom fd ägaren har jag noterat att det samlats olja vid behållaren till styrservon. Det märkliga är att det tycks vara motorolja vilket gör mig lite förbryllad. Vid kortare körning märks det knappt av, utan spillet uppstår främst efter lite längre körsträckor. Som sagt, idag kollade jag lite mer noggrant. Med motorn avstängd kunde jag bara konstatera att det samlats en del olja ovanpå nämnda behållare. Testade följdaktligen att låta den gå på tomgång för att se om det därmed trycktes ut någon olja och i så fall var, dock utan resultat.
    Tog då hjälp av frun som fick ge lite jämnt gaspådrag och ett varvtal motsvarande landsvägskörning och voilá! Plötsligt trycktes det ut en noterbar mängd olja under locket till styrservobehållaren.

    Vad jag inte blir riktigt klok på här är dels att det verkar vara motorolja som trycks ut och dels att styrservon funkar alldeles utmärkt samt att det inte tycks saknas varken motorolja eller motsvarande styrservodito?!?
    Är det någon som kan tänkas ge ett hjälpande råd på vägen? Är det ett känt problem? Vad är lösningen och går det rent utav att reparera på egen hand?

    Tack på förhand!
    /Fredrik
    Saab 9-3 2,0t Vector
    Saab 9-5 2,0t BioPower
    Mazda RX-7 Gen1

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Den här tråden kan kanske vara till hjälp för dig
    http://forum.saabturboclub.com/showt...9-3+servo+olja
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Hej.
    Köp tätningen på Saab. Kostar ca 120kr.
    Inga konstigheter att byta. Sug ur oljan från servobehållaren så minskar kladdet.
    Som det står i den länkade tråden trycks motorolja via pumpaxeln in i styrservosystemet.

    Mvh
    loca

  4. #4
    Sugmotor wankelmodigs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Lysande!
    Tusen tack för snabbt svar och länken till FAQ.

    Två följdfrågor:
    Vad kan Saab-verkstaden tänkas ta för att göra jobbet?
    Suga ur servoolja, vad använder man lämpligast till detta?
    Saab 9-3 2,0t Vector
    Saab 9-5 2,0t BioPower
    Mazda RX-7 Gen1

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Vad saab tar i pris vet jag inte, Oljesug http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ug-2000019670/
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. B206 trycker ut olja.
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 00:11
  2. trycker ut olja 9k CSE
    Av Conny L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •