Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Något tips vid byte av bromsservo OG9-5 -04?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -

    Något tips vid byte av bromsservo OG9-5 -04?

    Hej!

    Jag ska ge mig på att byta bromsservo eftersom den visslar och läcker. Jag har köpt en beggad på skroten, som jag tror ska vara tät. Hoppas det med tanke på allt jobb som ska till.

    Jag har hittat en bra beskrivning på engelska Saab Central och en annan på SaabLink. De är lite olika, och jag tror att jag ska satsa på att ta bort hela fästet till servon som sitter på torpedväggen. På den från skroten sitter dessutom detta fäste redan på. Synpunkter?

    Det jag är lite orolig över, förutom bromsslangarna som man ska föra undan utan att lossa, är sprinten som fäster på pedalen. Den ska tydligen vara lätt att tappa. Den flyger ut? Jag vet inte hur det ser ut därinne, så jag kan inte förklara helt. Detta med sprinten skulle jag behöva hjälp med. Vad ska jag tänka på och hur gör man säkrast?

    En beskrivning säger att man drar ut servon en bit från torpedväggen och då ska man komma åt pinnen och sprinten från motorrummet, utan att behöva krypa in under ratten...

    En liten kompassriktning, om någon har. Jag vill så gärna slippa lämna in bilen för detta. Hade den inne för byte av balansaxel- och kamkejda plus alla skenor och grejor därinne och topplockspackning och och och... Bilen är som ny nu Kanske kan jag få tillbaka alla 250hk om jag fixar den här läckan i vakuumsystemet nu

    Ödmjukast
    Martin

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Något tips vid byte av bromsservo 9-5 -04?

    Jag har gjort detta på min 03:a det är inget komplicerat men trångt o pilligt. Du måste bort med ABS/ESP aggregat mm en skruv finns under en plugg i akvariet. Det är i te spec svårt att koppla loss pedal från armen. Ta det lugnt och ta bilder innan du börja riva om du blir osäker när grejerna ska ihop igen. Minns inte alls ngt problem med ngn pinne. Dock kolla håll på gaffel som pedalen ska in i den är inte liksidig vill jag minnas.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2015-06-24 klockan 22:38.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Tack! Det är kanske sprinten till gaffeln jag tänker på. Jag får vara försiktig.
    Tog du bort hela fästet från torpedväggen, eller lyckades du nå de fyra muttrarna som håller fast servotrumman på fästet?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Hej

    Har en ny bromsservo sedan april månad i år. Fick den utbytt i verkstaden. Det jag vill fråga er som har utfört jobbet själva kan man justera bromsverkan när man monterar den nya bromsservon? alltså hur pass känslig bromspedalen skall ta eller finns det bara ett läge? Jag upplever att mina bromsar tar alldeles för mycket efter bromsservobytet, vilket är bra. Problemet är att när jag kör stadskörning o bromsarna blir varma efter en stund så upplever jag att bilen rullar inte som den skall i friläge utan bromsarna tar i och bromsarna tar bara man nuddar pedalen.

    Finns det bara ett läge, ett sätt att montera bromservot eller går den att justera?

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Om bromsarna går varma utan att du kört hårt är det förmodligen dags att göra service och underhåll på bromsarna, om oken kärvar och inte går tillbaka som de skall så ligger bromsarna på och det blir varm även om man kör relativt lugnt.
    Och servon går ej att justara vad jag vet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Bromsbackar, skivorna och klossarna bak är nya. Jag byta dem samtidigt som jag byta bromsservo. Det låser sig bak efter en stunds körning i stan. Problemet uppstod efter de nya delarna monterades. Många nya delar samtidigt gör det svårt att lokalisera vad som orsakar problemet. Men bra om man kan utesluta bromsservo. Enligt min mekaniker kändes oken bra. Det som återstår att göra nu är att byta bromsoken bak och handbromsvajern för att utesluta. Vi fortsätter söka.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Krävande wire alt. Feljusterad handbroms?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Hej,
    Vill bara uppdatera då jag tror problemet är löst. Gick tillbaka till mekanikern som monterade bromsservot i första början. lämnade bilen på morgonen idag fick hämta den efter en timme. Jag uppfattade inte exakt vad som var felet, men det var ett litet ingrepp antingen vid pedalen eller vid bromsservot som gjorde att bromspedalen hamnade rätt på sin plats. Innan åtgärden stod bromspedalen väldigt högt, bromsarna var på hela tiden. Man bara nuddade på pedalen för att den skulle bita. Nu känner jag att pedalen sjunker lite innan den bromsar. Samtidigt så rullar bilen nu i friläge som det är någon som knuffar den. Skön känsla .

Liknande ämnen

  1. Tips inför bytet av bromsservo OG9-5
    Av tomasrei i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-13, 22:26
  2. Anliggande bromsar efter byte av bromsservo 9-5
    Av ullberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-10-29, 22:58
  3. Byte av bromsar, något att tänka på?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •