Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: etanol eller bensin för stadstrafik?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    etanol eller bensin för stadstrafik?

    Är det någon som vet om körsättet påverkar valet av drivmedel.
    Jag kör mest i stadstrafik och kortare sträckor (minde än 10 km), finns det då någon anledningar att använda etanol framför bensin eller vice versa av den anledningen och i så fall varför? Alltså oberoende av kostnad eller att etanolen drar mer...

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 013
    Medlem#
    3471
    Stadstrafik o korta körningar är det bensin som gäller både för motor/miljö/ekonomi. (Kortfattat)
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    okej!
    Men jag ska alltså hellre tanka bensin än etanol då, kan du förklara varför kortfattat?

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 013
    Medlem#
    3471
    Kallstart på etanol kräver väldigt mkt etanol och allt förbränns inte och hamnar i oljetråget och i oljan. Bensin är snålare vid kallstart och tydligen lättare att dosera vid stadskörning än etanol.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Japp, det är kallstarterna som avgör... Mest korta sträckor=många kallstarter=etanol olämpligt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Kallstart på etanol kräver väldigt mkt etanol och allt förbränns inte och hamnar i oljetråget och i oljan. Bensin är snålare vid kallstart och tydligen lättare att dosera vid stadskörning än etanol.

    Men det är inte kallt ute nu? När ska man tanka etanol då, det blir ju alltid kallstart hur än vädret är isf? Är det fortfarande inte lönsamt med etanol, det skiljer faktiskt 4 kronor litern?

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 013
    Medlem#
    3471
    Kallstart är när motor är kall o inte drifttemperatur. Har inte mkt med lufttemperatur/årstid att göra. Du kan köra etanol jämt men byta olja oftare tex.
    Sedan är stadstrafik mkt start o stopp i köer mm och då är etanol inte ekonomiskt någonstans.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Skillnaden i literpris är inte en relevant jämförelse. Eftersom bilen drar mer på etanol så måste man även räkna in skillnaden i förbrukning när man jämför literpriset. Skillnaden brukar vara ca 25-35% högre förbrukning på etanol.

    Innan när bensinpriset var jättehögt så sparade man uppåt 2kr/mil genom att köra på E85. Nu när det har gått ner en del så är det mera jämt upp med kanske en liten fördel för etanolen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Min inte helt vetenskapliga notering från tiden med 9-3 "biopower" var att etanol kändes prisvärt vid längre körning på landsväg, lugn motorväg men inte alls på kortkörningar eller stadskörningar även om bilen var varm... Har för mig det stått om detta i någon annan tråd, undrar om det inte var så att SAAB inte lade så mkt krut på og9-5 etanolprogram utan säkrade upp med att feta på lite i "osäkra" körfall vilket jag misstänker då stadskörning eller hård motorvägskörning innebär, även med varm motor...

    Tur det går så bra att blanda och byta bränsle... Värre för de som åker med diselsnurror med partikelfilter som kleggar igen på körtkörningar...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Skillnaden i literpris är inte en relevant jämförelse. Eftersom bilen drar mer på etanol så måste man även räkna in skillnaden i förbrukning när man jämför literpriset. Skillnaden brukar vara ca 25-35% högre förbrukning på etanol.

    Innan när bensinpriset var jättehögt så sparade man uppåt 2kr/mil genom att köra på E85. Nu när det har gått ner en del så är det mera jämt upp med kanske en liten fördel för etanolen.
    Då finns det egentligen ingen anledning till att tanka etanol? Trodde faktiskt att etanol var fortfarande mer lönsamt än bensin med tanke på literpriset på både driftmedeln. Jag vet att etanol har högre förbränning men trodde ändå att etanol lönande sig, hos mig skiljer det ca 4 kronor per liter.

    Vad är meningen med att ha etanolbil om det inte är billigare, att den ger mer hästar?

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Mer hästar och trevligare motorrespons och förhoppningsvis lite mindre miljöovänlig å så luktar det bättre när man tankar...
    Det gäller ju att hålla uppe efterfrågan annars får vi alla åka diesel en ovacker dag
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Mer hästar och trevligare motorrespons och förhoppningsvis lite mindre miljöovänlig å så luktar det bättre när man tankar...
    Det gäller ju att hålla uppe efterfrågan annars får vi alla åka diesel en ovacker dag
    Ska jag vara ärlig så tycker jag att bensin känns starkare, det är vad det känns för mig och det behöver inte vara så, starkare och piggare. Eller tvärtom, hålla nere efterfrågan och få billigare etanol? Diesel kommer aldrig gå om bensin. Inte under vår livstid iaf.

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Min 9-5 -05 Biopower drar normalt under landsvägskörning runt 30 öre till dryga en kronan milen mindre på etanol än på bensin. Milpriset beror givetvis på rådande bränslepriser, men senaste året har etanolen varit det billigare bränsleslaget att köra på vid varje tankning. Att omkörningarna går lite snabbare och säkrare är dessutom ett plus.

    Mitt tips till trådskaparen är att ta reda på vad bilen i medel drar på de olika bränslena vid den typ av körning det frågas om. Vet man detta så kan man sedan snabbt och lätt innan nästa tankning räkna ut vilket bränsle som ger lägst milkostnad. Min gissning är bensinen är billigast att köra på, även utan att räkna med de extra oljebytena som rekommenderas vid etanolkörning.

    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Diesel kommer aldrig gå om bensin. Inte under vår livstid iaf.
    Kommer inte gå om? På vilket sätt då? Pris per liter har det redan varit om. Sålda bilar? Över 60% av nybilsförsäljningen består väl redan av dieselbilar?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag tänkte på antalet bilar som säljs
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Blir inget extra oljebyte bara för man kör etanol. 1500 mil/1ggr per år oavsett om du kör etanol eller bensin. Tycker både 9-5 och 9-3 går bäst på etanol. Mer vrid och mer hästar!
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Intervallet är 3000 mil på bensin så det blir visst ett extra byte om man kör lite mer per år
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag skulle nog hålla med om att om det är stadskörning man gör till största delen så är nog bensin att föredra, men jag som kör landsväg sparar fortfarande sjukt mycket pengar på att köra på E85, även vinterntid. E85 är ju som vi vet lite "kraftlösare" (mindre energi) än bensin vilket gör att det går åt mer. När man då också måste förändra bilens hastighet ofta går det åt extra mycket, just accelerationer är väldigt dyra med E85 medan lugn och jämn fart är avsevärt mycket billigare än på bensin!

    Sen, vad gäller dieselbilar så tror jag att vi klart sett "peak diesel" för nu är det så pass många storstäder som planerar att införa dieselförbud att jag nog skulle vara tveksam till att investera i dieselbil. Så länge inga beslut faktiskt är tagna är allt lugnt, men jag kan ju tänka mig vad som skulle hända med priset på dieselbilar om Stockholm, Göteborg och Malmö införde dieselförbud. Då skulle ju inte jag vilja sitta med en bil vars värde halveras över en natt...

  18. #18
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Intervallet är 3000 mil på bensin så det blir visst ett extra byte om man kör lite mer per år
    Inte om det är en Biopower från fabrik.
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det stämmer med det gäller om man bortser från att följa rekommendation och om man själv bestämmer vad "full servicebok" betyder, ju äldre bil dess mindre viktig blir ju boken, speciellt om man inte avser att sälja bilen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Mer hästar och trevligare motorrespons och förhoppningsvis lite mindre miljöovänlig å så luktar det bättre när man tankar...
    Det gäller ju att hålla uppe efterfrågan annars får vi alla åka diesel en ovacker dag
    Min 9-3 SC -08 (150hk/175hk) känns klart rappare med etanol än med bensin men min ng9-5 -11 ger vad jag vet ingen mer effekt med etanol. Det verkar vara så att den ger 220hk oavsett drivmedel.

Liknande ämnen

  1. Etanol eller bensin? OG9-5 -00
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 00:59
  2. etanol vs bensin
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:57
  3. Etanol vs. bensin och hästkrafter OG9-5
    Av chpal56 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •