Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: ACC blåser bara varmluft NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86

    ACC blåser bara varmluft NG900

    Körde upp till midsommarfirande i torsdags och då funkade acc:n hur fin som helst hela vägen. Sedan har bilen stått över helgen i solen och det var ju ganska varmt i fredags + att bilen i svart. Idag när vi skulle åka hem pös det bara lite om fläkten när vi skulle iväg, lite väsande ljud. Det konstiga är att om man sätter den i ekonomi läget funkade inte fläkten heller. Men om man däremot bara hade tändningen på så gick fläkten för fullt både i ekonomiläge och auto.
    Körde självtestet ett par gånger och fick inga fel men sen när vi hade kört ett par timmar körde jag det igen och fick ett fel.
    Bilen är en ng900 -96
    Kan det vara gasen som är slut?
    Tänkte åka in och provtrycka systemet men behöver lite tips på saker som jag kan kolla själv.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Var inne på Saab idag och kopplade in Tech2:an.
    Fick inte ut några fel trots att jag får upp ett när jag kör självtestet.
    Dom trodde att det var reglerdonet, eller vad det hette. Det som sitter vid handskfacket. Killen där sa att man kunde brygga den bruna och svarta kabeln och då skulle fläkten gå fullt. Om den gjorde det var det reglerdonet som var trasigt annars fläkten.
    edit
    Fläktreglerdon heter det.
    Testade att brygga den bruna och svarta. Fläkten hoppade igång så då kanske det är fläktreglerdonet som är paj.

    Det var delvis reglerdonet. Satte in ett nytt idag och nu funkar fläkten bra. Går att höja och sänka den mm och acc:n visar inget fel när man kör självtestet.
    Däremot kommer det ingen kyla. Bara vanlig luft utifrån så nånting mer är fel.
    Kompressorn snurrar och man kan se att det finns vätska i behållaren.

    Måste få detta fixat innan semestern
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    upp
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Fick samma problem med acc som blåser varm luft istället för kall ac luft idag. Bra surt...

    // Johan
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Fick samma problem med acc som blåser varm luft istället för kall ac luft idag. Bra surt...

    // Johan
    Pyser det och väser om den?
    Min gör det och slår man över till econ så slutar det och luften som kommer ut verkar vara samma temperatur på oavsätt om man kör på auto eller econ.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Medlem#
    6215
    hmm jag har samma fel som er båda.. men ännu lustigare.. för jag får kall luft emellanåt... kan skifta från dag till dag.. men aldrig riktigt kallt som i jätte kallt utan bara kylande... ?

    Mvh
    Saab 9-3 Aero coupé -02
    min.. http://www.garaget.org/?car=8336

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Hehe... mitt problem löste sig efter jag ringt och skält ut fars-gubben som bytte svänghjulet på min Ac-kompressor häromdan.
    "Har du kollat säkringen, frågade han..."
    Givetvis inte.. sönder stressad som man är. Och se där den var ju paj och efter ha bytt den så blev d kallt som på nordpolen i kärran.

    Även små problem, tenderar att bli onödigt stora..
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Har samma fel...

    Hade in min bil för några månader sen för att byta rören under turbon, och sen dess så har den kylt bra.

    Nu har den slutat kyla och väser bara och har sig utan att det blir kallt. (Fast min väste ibland även då den kylde som den skulle?)

    Antar att det bara är att lämna in skrotet igen så får jag se hur dyrt det blir denna gång.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Då har jag fått domen.
    Rören under turbon som läckte = 4000 spänn för att byta.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Wow. Var ju rena rama rean ju. Jag fick punga ut med 6500:-
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Wow. Var ju rena rama rean ju. Jag fick punga ut med 6500:-
    Aj fan. Min är ju iofsig inte fixad än utan det var bara prisförslaget som dom gav.

    Blev lite orolig nu när jag var nere och skruvade på bilen så visade det sig att det var spårvätska i lufthålen som sitter i plasten nedanför vindrutan. Kanske beror på att kylfläkten eller fartvinden har sprutat runt lite av det som läckt ut. Tog bort plasten där och synade kupefiltret, men kunde inte hitta nån synlig vätska där.
    Sen är frågan, på saab sa dom att kompressorn inte skulle gå igång om det var för lågt tryck i systemet och slå av om det blir för högt. Mitt system är ju tömt nu och läckage på. Men när jag slår på ac:n så går kompressorn igång ändå och har gjort det tidigare oxå.
    Är det nån fara att köra ac:n även fast man vet att den är tom och/eller läcker, den borde ju inte få den smörjning den behöver om systemet är tomt. Kan jag ha skadat kompressorn på nåt sätt när jag testat ac:n. Har inte haft igång den speciellt mycket sen jag upptäckte att det var nåt fel på den, men jag har ju kört självtestet ett par gånger mm.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Randulf


    Sen är frågan, på saab sa dom att kompressorn inte skulle gå igång om det var för lågt tryck i systemet och slå av om det blir för högt. Mitt system är ju tömt nu och läckage på. Men när jag slår på ac:n så går kompressorn igång ändå och har gjort det tidigare oxå.
    Är det nån fara att köra ac:n även fast man vet att den är tom och/eller läcker, den borde ju inte få den smörjning den behöver om systemet är tomt. Kan jag ha skadat kompressorn på nåt sätt när jag testat ac:n. Har inte haft igång den speciellt mycket sen jag upptäckte att det var nåt fel på den, men jag har ju kört självtestet ett par gånger mm.
    Näe, kompressorn borde inte gå om det blir för lite kylmedel... Vet inte om det är nån fara att köra ändå, men du kan ju knäppa på Econ, för säkerhets skull...

    Går ju att ställa in så bilen alltid startar i Econ läget så slipper du trycka varje gång du startar. (Kommer inte ihåg hur man ska trycka för att välja att ha det så, men det står i instruktionsboken)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Näe, kompressorn borde inte gå om det blir för lite kylmedel... Vet inte om det är nån fara att köra ändå, men du kan ju knäppa på Econ, för säkerhets skull...

    Går ju att ställa in så bilen alltid startar i Econ läget så slipper du trycka varje gång du startar. (Kommer inte ihåg hur man ska trycka för att välja att ha det så, men det står i instruktionsboken)
    Har kört på econ i princip hela tiden sen jag upptäckte felet, har bara haft på ac:n när för att kolla om den funka efter jag bytte fläktreglerdon och när jag kört självtestet. Så man får ju hoppas att den klarat sig.
    Kom på idag att den gick att ställa in den på econ från början. Tror det var econ och pil upp på fläkten man tryckte på.

    Hmm, frågan är om det är nåt mer klur med den då. Nåt relä eller liknande som inte slår av.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Randulf

    Har kört på econ i princip hela tiden sen jag upptäckte felet, har bara haft på ac:n när för att kolla om den funka efter jag bytte fläktreglerdon och när jag kört självtestet. Så man får ju hoppas att den klarat sig.
    Kom på idag att den gick att ställa in den på econ från början. Tror det var econ och pil upp på fläkten man tryckte på.

    Hmm, frågan är om det är nåt mer klur med den då. Nåt relä eller liknande som inte slår av.

    Vet inte... Tror faktiskt min gör lite grann likadant nu. Efter bytet av kylrören så funkade allt klockrent i några månader. Så nu för nån vecka sen så började skiten blåsa varmt igen, inga felkoder, men den pyser och har sig fortfarande och den verkar försöka kyla, men det blir inte kallt. Däremot så är jag inte säker på att kompressorn verkligen kopplar in eller inte, (tycker inte kylfläkten går lika ofta som förut, samt att den verkar inte knäppa till eller svaja på tomgången någonting) men det slutar att väsa och ha sig om man trycker in Econ. (Har inte testat särskillt mycket så jag vet inte exakt hur den uppför sig)

    Den gjorde dock INTE så innan jag tog in den på reparation av rören, för då var systemet tomt, och varken kompressorn gick eller så väste det nått.

    Jag har en liten teori om att i mitt fall så finns det lite gas kvar, nog för att hålla kompressorn igång (om nu kompressorn verkligen kopplar in vill säga, har inte hunnit kolla det särskillt noga som sagt), men inte nog för att kyla... Om det verkligen är så eller inte ska jag låta vara osagt. (Kan ju kanske vara nån givare eller nått sånt som inte funkar också)

    Blir så förbannat trött på min bil just nu... ACCn paj igen (hoppas att det läckt nånstans vid rören igen så det blir garantijobb), samt att nått troligtvis är fel på intercoolern eller slangarna till den. Dessutom är det rost och diverse små irriterande bucklor och annat skit.

    Ska lämna in den till kylfirman igen så fort jag får tillbaka den från verkstaden, så får vi se om de kan hitta nått fel igen. Återkommer med domen när jag har varit där. (Nästa vecka alltså, om de inte gått på semester)

    Bilar är überskoj när de funkar, men lika tröttsamma när det är fel på dom. /
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Jag har en liten teori om att i mitt fall så finns det lite gas kvar, nog för att hålla kompressorn igång (om nu kompressorn verkligen kopplar in vill säga, har inte hunnit kolla det särskillt noga som sagt), men inte nog för att kyla... Om det verkligen är så eller inte ska jag låta vara osagt. (Kan ju kanske vara nån givare eller nått sånt som inte funkar också)
    Jag funderade lite i samma banor. Innan jag var och provtryckte den så kunde jag se att det var vätska i akvariet som gick runt. Och det är det fortfarande för det har läckt ut lite spårvätska på gatan under bilen och det finns kvar i akvariet.
    Kompressorn är väl igång när man ser attt den snurrar på utsidan eller har jag missuppfattat? Ska kylfläkten gå igång direkt när kompressorn går igång? Det gör inte min.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Blir så förbannat trött på min bil just nu... ACCn paj igen (hoppas att det läckt nånstans vid rören igen så det blir garantijobb), samt att nått troligtvis är fel på intercoolern eller slangarna till den. Dessutom är det rost och diverse små irriterande bucklor och annat skit.
    Förstår att du är less. Lagt ut en massa pengar och så funkar det ändå inte.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Bilar är überskoj när de funkar, men lika tröttsamma när det är fel på dom. /
    Så sant, och det blir alltid jävligt dyrt när dom pajjar, vilket hör till bilars natur att göra.
    Sen skulle man ju iofsig kunna ha en rostig 745 som man bara tar en från A till B och reservdelar finns i överflöd. Eller...hmm.. vänta nu det har jag ju haft och den var ett helvete vid besiktningen Balkarna var som papp.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Randulf

    Jag funderade lite i samma banor. Innan jag var och provtryckte den så kunde jag se att det var vätska i akvariet som gick runt. Och det är det fortfarande för det har läckt ut lite spårvätska på gatan under bilen och det finns kvar i akvariet.
    Kompressorn är väl igång när man ser attt den snurrar på utsidan eller har jag missuppfattat? Ska kylfläkten gå igång direkt när kompressorn går igång? Det gör inte min.
    Vet inte om man ser direkt på hjulet om den är inkopplad . Kan nog hända att man kan se det. Men när det funkade på min bil så gick kylfläkten nästan var 15/30 sekund eller nått i den stilen när man stod på tomgång... Man hörde också att det knäppte till i kompressorn och att tomgången ändrades lite grann.

    Nu innan jag lämnade in den för reparation av slangarna till intercoolern (eller om det nu kanske är intercoolerns gavlar som spruckit eller nått) så gick kylfläkten bara var 60 sekund eller så, och det knäppte inte i kompressorn eller ändrade tomgången... (Och det var minst lika varmt den dagen som alla andra dar så det handlade inte om något sådant)

    Ska väl hämta hem min bil från verkstaden på eftermiddagen. (Men fortfarande med intercooler-felet, de hade inte fått hem några slangar så de hade bara gjort mindre småprylar som bytt ena dimljuset och sånt trams). Kan meddela hur kompressorn går/inte går ikväll...

    Citat Ursprungligen postat av Randulf
    Eller...hmm.. vänta nu det har jag ju haft och den var ett helvete vid besiktningen Balkarna var som papp.
    Bara att konstatera att alla bilar, nya som gamla är lynniga. Alltid är det nått fel att irritera sig på.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Jahapp... Har hämtat hem bilen nu, men de hade inte fått hem några intercoolerslangar än och nu har meken tagit semester i en månad, så jag får nog ta och pyssla med det där själv...


    Hursomhelst så var bilen väldigt varm och gosig. Kollade inte hur hjulet på kompressorn snurrade, men kylfläkten går inte särskillt ofta vid tomgång och det är bara härligt varm ute-tempererad luft som kommer in, även om man kör landsvägsfart. (Pyser gör det fortfarande emellanåt när man kör på Auto)

    Ska försöka fixa det där med intercoolern först så tar jag ACCn, efter det. Får vi se vad vi kan hitta för fel..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Felet hittat för mig också.


    Acc-kylarn i fronten läcker (Kondensorn?)....

    Kostnadsförslag: 4000:-


    Roligt med bil
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-07-04, 17:26
  2. AC blåser endast varmluft/kalluft OG9-5
    Av Skalleper i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-08-09, 01:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •