Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: köpa Saab 9-3x

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    köpa Saab 9-3x

    Tjena alla Saab älskare!
    Vi funderar på att köpa en Saab 9-3x, inte för att vi behöver en sådan men för att vi tycker den verkar väldigt trevlig
    Någon som har någon erfarenhet av en sådan positivt-negativt? Vilken utrustning vill man ha?
    Tacksam för alla tips!
    Mvh / Jonte

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    158
    Medlem#
    8435
    Finns lite olika modeller som du säkert vet, Diesel och Biopower. Diesel saknar fyrhjulsdriften men har kvar det förhöjda chassit.
    Biopower finns i olika alternativ 163hk och 209hk och sista modellåret 220hk. Tycker min (209hk) kan vara lite trött i de lägre varvtalen men det råder man bot på med en första stegs-mjukvara av valfri leverantör.
    Sen har du två olika varianter på XWD, den med eLSD och den utan. Är en del elektronik och annan diff i bak på eLSD som kanske kan medföra dyrare reparationskostnader? troligtvis iaf. Men kanske lite roligare körning i kurvor osv

    Kan vara värt att kolla på stötdämpare så de ser hela och fräscha ut, det är en dyr historia att byta på bakdelen, runt 6000kr st.
    Damasker till drivaxlarna bak. Kolla så de inte är allt för spruckna eller läcker, kan vara ett par tusenlappar där per axel.

    Rost kommer bakom "skärmbreddarna" så det får man hålla lite koll på, det är inte så jobbit att plocka loss för att städa rent och bättra på ev skador där.

    Vad gäller utrustning så är det ju rätt personligt! men det är ju en vanlig 9-3SC så alla tillbehör finns även till denna. Skinn är väl trevligt?, bose kan vara kul att ha om man inte ska sätta in något eget (dock försvinner reservhjulet i skuffen då). Infällbara backspeglar. Taklucka, Automatlåda? på en redan törstig bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack För informationen!
    Du som kör en 9-3x, skulle du rekommendera att köpa en sådan framför en vector eller aero? Vi är ju egentligen inte i behov av en förhöjd modell utan tycker mest att den är snygg. 9-3x:en är ju oftast dyrare än andra 9-3:or också.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Har bl.a. en 9-3X TTiD 180hk. Klart trevlig look. Det är ju i grunden en vanlig SC. I övrigt är det ju bara skillnader utrustning oavsett om det är Vector, Aero eller X.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    158
    Medlem#
    8435
    Som du säger kanske den får lite bättre andrahandsvärde jämfört med en vector i alla fall. Sen tycker jag med att de är lite snyggare Speciellt om det är en metallic-lack. Snow silver är fin fin!

    Du får åka och kolla på några och jämföra hur de beter sig på vägen, det är väl den största skillnaden mellan en låg aero och en en långbent X
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 479
    Fjädrarna fram går av ovanligt ofta, på min 9-3 aero M05 redan före 8000 mil. Nu när jag skulle byta fjädrar så hittade jag en hel del rost uppe i fjädertornen. Motorbärram och bakaxel ser inte kul ut. Bilen verkar ovanligt dåligt rostskyddad. Min og9-3 M00 är mindre rostig under än M05. Flera har skrivit här om att nyare bilar är ännu sämre rostskyddade p g a GMs besparingar.

    Mitt råd är således att hissa upp bilen och inspektera noga med hjälp av en bra ficklampa.

    Fyrhjulsdrivet ska man bara köpa om man verkligen har nytta av det. Annars är det ju bara dyrare att underhålla och har man otur blir det även dyra reparationer. Antispinn och antisladd räcker väldigt långt.

    Helskinn är att föredra framför de trista halvskinnstolarna som jag har. Aero har bättre bromsar och styvare chassi. Bromsar och väghållning är riktigt bra på min M05.

    Andrahandsvärde ska man nog glömma när det gäller Saab utom som köpare. Behöver man inte en kombi så är ju en sedan både mycket snyggare och köps billigare p g a lägre andrahandsvärde. Då slipper man de trista plastsjoken också.

Liknande ämnen

  1. Tändkassett, köpa ny eller våga köpa beg?
    Av BossDR55 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2022-01-25, 20:55
  2. köpa saab
    Av 5aab i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-18, 20:51
  3. Köpa en saab 95 2.0t
    Av StorStark i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 17:07
  4. Köpa Saab 93 cab
    Av Robert63 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •