Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad gör min turbo?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56

    Vad gör min turbo?

    Hej! har sedan en tid tillbaka haft problem med ett missljud från turbon. Missljudet hörs när bilen blivit varm (aldrig kall). Turbon laddar heller inte fullt utan ligger som max strax under det röda på mätaren. Det låter ungefär "frrrrrrrriiiiiiiiiii" medan man gasar. Jag har bara haft loss kåpan ovanför turbon och med ficklampa lyst lite runt om för att se vad som kan vara felet. Läst att det kan bero på nån kass slang men jag har inte sett något märkvärt. Ingen vit rök syns vid körning heller.

    Vad kan det bero på? vad ska jag söka efter? har turbon gjort sitt?

    Bil: 9-5 2,3t Linear -03

    //MVH Henrik

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Låter ju som något form av läckage. Titta igenom alla vakumslangar och tryckslangar.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Pinnbult till grenröret som gått med avgasläcka som följd. Kolla så att de är hela och så att det inte är sotigt runt packningen.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Här kommer lite bilder. Verkar vara sotigt vid turbon. Kan detta vara svaret på min fråga kanske?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, det där ser lite oljekläggigt ut. Hur ser det ut vid grenröret?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    här kommer fler bilder på hur det ser ut runt om. Ser väl OK ut?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tvätta rent det svarta klägget på turbon och se om det kommer tillbaka.
    Hörs det bara när du kör eller kan du höra det när bilen är varm och du står och lyssnar efter ljudet?
    Försöka lokalisera i vilken region det låter?

    Strax under det röda tycker jag låter normalt, Otrimmad bil?? Och vad brukar nålen visa som mest?

    Läckande backventiler/avlastningsventil kan jag tänka mig låter om de är defekta och kan ju påverka laddet utan att det syns på utsidan att de läcker
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Bara när jag kör och turbon börjar jobba.. dvs från mitten av den gula delen på mätaren börjar det låta "fffrrrrpp" och ljuder blir kraftigare ju hårdare jag trycker på gasen. Låter def som ett läckage men fattar inte vart ifrån. När jag kör upplever det som att det kommer mer från höger sida i motorutrymmet (sett från bakom ratten). Tidigare har nålen visat (om jag gasar hårt) nästan fullt på det röda men trappar då så klart av ju längre man kör med full gas.

    Bilen är helt original.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kan ju vara AV som inte håller tätt, en gissning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Testa den tidigare och den var det inget fel på. :/

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Tydligen var det en alt två pinnbultar som var lösa/knäckta. Uppmärksammade problemet på en bilresa genom Sverige då det började leva om väldigt mycket. Problemet bör vara löst om ett par dagar nu

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81
    Var det pinnbultarna som var problemet, eller har du kvar ljudet?
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Det var läckage både från grenröret och anslutningen mellan kobran och turbon. Det borrades ut de knäckta gamla bultarna ur blocket och sattes in helicoil + nya bultar samt en ny klammer för att ansluta kobran till turbon då den gått sönder också. Efter denna reparation låter den riktigt bra!

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •