Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Biltema tankarmatur får tummen upp samt allmänt surr om garantiåtgärder SAAB 9-5 2002

  1. #1
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642

    Biltema tankarmatur får tummen upp samt allmänt surr om garantiåtgärder SAAB 9-5 2002

    Eftersom min 9-5 2002 2.0t som inhandlades i höstas hade en rejält skrikande pump så köpte jag samtidigt en komplett armatur på Biltema för 995kr. Först nu har jag haft tid att byta och den från Biltema är i alla detaljer jag kunde se identisk med originalarmaturen som satt sedan bilen var ny, bortsett från avvikande färg på några enstaka detaljer.

    Bilen storservades nyligen och när jag började gasa ordentligt så kunde man i vissa situationer märka små ryckningar vid fullgas i högre hastigheter. Inga felkoder finns och allt annat verkar friskt så misstänkte jag ojämnt bränsletryck och eftersom jag hade armaturen liggande fick jag extra motivation att byta. Till saken hör också att bilen varit lite seg att starta ibland och nya tändstift osv har inte gjort någon skillnad.

    Hur gick själva bytet? Inga problem att få loss gamla L-kopplingarna efter några doser silikonspray. O-ringarna var fräscha utom den till tanken som var rejält svälld men det följer med både ny O-ring och plastmutter i Biltemas kit. Den enda besvärliga biten var att få i kopplingarna i den nya armaturen. Det är lite tajtare än gamla som satt där och trots silikonspray på tryckledningen så höll jag aldrig på att få ner den, var tvungen att använda en deadblow hammare och efter några snärtiga slag åkte den i. Kommer nog inte att gå att få bort igen utan det kommer köpas nya för säkerhets skull. Jag tog silikonfett istället på retureledningen och det gick lite bättre men fortfarande riktigt, riktigt trögt sista biten.
    En komisk fadäs är att Biltemas eget armaturverktygskit för runt 250kr INTE passar trots ett antal olika armar. Armarna som har rätt storlek för att passa hacken i plastmuttern är för korta, så jag tvingades såga slitsar i ett par andra, längre armar eftersom muttern på SAAB är så stor. Jag ringde givetvis till dem och de hade inte en aaaaaning om att det inte passade SAAB.

    Nu till det bästa (har förvisso inte varit ute och kört än) men förutom att nya är helt tyst trots att baksätet och luckan är borta, så startade bilen i det närmaste direkt efter bytet, typ 1/3 av tiden mot innan. Detta trots att jag gjort systemet trycklöst innan bytet. Bilen har aldrig startat så snabbt som nu. Man undrar stilla hur många som kör omkring med halvkassa pumpar som inte gör sitt jobb ordentligt men fungerar hjälpligt och därför inte byts förrän man blir stående?

    När jag väl började gasa med bilen så är jag väldigt förvånad om den bara skulle ha 150hk. Den väger ju trots allt 1,7 ton men kliver iväg rejält upp till iaf 180. Just registret 120-170 så drar den i vissa lägen i det närmaste som min gamla BMW 535 med 211hk som även den väger 1.7 ton, förvisso automat. Helt klart måste jag mäta vid tillfälle. Trots att det var någon äldre ägare tidigare så kanske det är köpt något originaltrim? Jag vet att pensionärsgrannen skaffade 185hk eller vad det var i deras vanliga 2-liters 9-3. Gjorde avsevärd skillnad.

    Nu till tråkigare saker: Trots att bilen enbart är servad på två olika, lokala SAAB-verkstäder, så är flera garantiåtgärder inte utförda. Vevhusventilationen är inte utbytt till senaste med sidoslang vid oljepåfyllningen. Jag pratade därför med en av verkstäderna som mycket förvånande svamlar om att den bytte dem inte om kunden inte bad om det eller om det krånglade av någon anledning. Man hoppas att inte alla SAAB-verkstäder har/hade den inställningen, oacceptabelt. Bilen har varit inne varje år sedan ny ändå har de auktoriserade verkstäderna tydligen struntat i vevhusventilationen.
    Som jag minns det fanns det även garantiåtgärd för extra metallbygel ovanför anslutningarna till bränselpumpen eftersom de kunde hoppa loss. Inte utfört på min iaf men detta kanske enbart var vissa nummerserier, någon som vet (kan även gällt enbart USA-marknaden pga stämningsrisken)? Inte heller var plasten på bakluckan utflyttad med distanser och därför fick jag åtgärda skav och rost.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja, det står så här i WIS (Technical service bulletin 210-2417 utg.4): Vid kundklagomål ska nedanstående åtgärd vidtagas. Jag bifogar den engelska versionen som jag hittade nånstans på nätet.
    Bifogade filer Bifogade filer

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ja, det står så här i WIS (Technical service bulletin 210-2417 utg.4): Vid kundklagomål ska nedanstående åtgärd vidtagas. Jag bifogar den engelska versionen som jag hittade nånstans på nätet.
    Tack!

    Bilen var inne i oktober 2006 och fick bl a ny tändkassett (3.7) på garanti så varför inte vv åtgärdats är obegripligt.

    Står det verkligen att det bara ska åtgärdas vid kundklagomål? Låter huvudlöst med tanke på hur allvarliga problem det handlar om.

    Edit: Ser nu att det står så i texten. Galet i mina ögon. Efter att ha läst här en hel del så fick jag för mig att SAAB faktiskt tog ansvar för oilsludge-problemet och bytte alla vv. Tydligen inte.
    Senast redigerat av MultiMan den 2015-06-20 klockan 13:58. Anledning: Tillägg

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Som Långmilare skrev i en annan tråd så är det troligen viktigare att hålla koll på att alla slangar och backventiler är i bra skick än att uppdatera VV till senaste samt att byta olja i tid vilket många verkar ha misskött.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Tändkasset fick jag bytt på min gamla saab, de skick9ut brev. Tror det klassades som säkerhet då bilen kan tvärdö. Vevhusvent är nog ingen säkerhetsrisk, men man tycker en bra verkstad borde hjälpt kunden uppmärksamma detta. Jag fick betala några hundra för vv bytet har jag för mig...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Åtragningsmoment bärarm fram samt spindel OG9-5 -02
    Av donaldduc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-02, 14:21
  2. open sid sluta fungera, samt rycker till.. 95 2002
    Av kvirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 10:16
  3. Verktyg för tankarmatur, Biltema
    Av Wigglo i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 19:05
  4. Garantiåtgärder Saab 9-3 SC-08
    Av Fredrik93 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •