Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byter bussningar i framvagnen - Saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89

    Byter bussningar i framvagnen - Saab 9000

    Hej & glad midsommar!

    Jag åkte på ombes pga en glapp spindelled och eftersom jag har alla bussningar till framvagnen liggande så tänkte jag byta de när jag ändå är i farten. Jag har tagit ner den vänstra länkarmen och bytt den bakre bussningen till en HD-bussning/budget-powerflex och satt nya lagerstöd på befintlig främre bussning eftersom den var riktigt stum och bra (på tok för bra för att orka krångla dit en ny utan press).

    Jag tänkte kleta in lite lagerfett eller liknande på lagerstöden men jag hittade inte något så jag tog kopparfett/pasta istället - Är detta smart med tanke på att de ska fungera som offeranod? Funderar på om jag kanske ska torka bort det och kleta på nå annat fett istället?

    /Anton
    9000 2.3T A50

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Jag har brukat spruta lite underredsmassa på bult/mutter när det sitter monterat.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag har brukat spruta lite underredsmassa på bult/mutter när det sitter monterat.
    Jag hittade lagerfett så jag torkar bort kopparpastan och kletar in med fett istället.

    Har tagit ner båda länkarmarna fram samt pressat HD-bussning/"Budget-powerflex" för att ersätta de bakre som glappade fruktansvärt mycket, inte konstigt att bilen känns lite svajig ibland. Ska plocka ihop allt på måndag då jag kan hämta ut bussningar till k-hämmaren och köpa lite nya muttrar, alla bussningar i framvagnen blir bytt så jag hoppas att jag kommer känna lite skillnad
    9000 2.3T A50

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Ja, de bakre bärarmsbussning brukar va helt slut. Blir mycket bättre respons i styrningen efter man stoppar dit poly-bussningar istället. När du rattar snabbt så kommer du märka hur slut dämpare/fjädrar du har nu istället... om det inte redan är bytt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ja, de bakre bärarmsbussning brukar va helt slut. Blir mycket bättre respons i styrningen efter man stoppar dit poly-bussningar istället. När du rattar snabbt så kommer du märka hur slut dämpare/fjädrar du har nu istället... om det inte redan är bytt.
    Verkar tyvärr vara standard att de bussningarna är slitna på 9000!
    Dämpare och fjädrar bytte jag för 3-4 år sedan till en GE-sats (billigt skit) och bakfjädrarna bytte jag i höstas till nya Kilen för jag tyckte att bilen var så låg bak med GE-fjädrarna. Blir nog nya dämpare bak snart också men fram är jag rätt nöjd!

    Ska bli intressant att se hur bilen ligger på vägen med nya bussningar i framvagn
    9000 2.3T A50

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ja, de bakre bärarmsbussning brukar va helt slut. Blir mycket bättre respons i styrningen efter man stoppar dit poly-bussningar istället. När du rattar snabbt så kommer du märka hur slut dämpare/fjädrar du har nu istället... om det inte redan är bytt.
    Har man gjort trimläxan ordentligt blir dåliga bussningar mest uppenbart vid acceleration
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Har man gjort trimläxan ordentligt blir dåliga bussningar mest uppenbart vid acceleration
    Nu har inte jag gjort trimläxan "ordentligt" utan min bil är bara lite lätt masserad med ett steg 3 men den svajade rätt bra vid full pelle på 2:an och 3:an och körde man fort så var den lite otrygg på vägen.

    En og900 kan ha bussningar på 25 år men ändå ligga riktigt fint på vägen med enbart nya dämpare och fjädrar. Det är lite skillnad på väghållning mellan modellerna
    9000 2.3T A50

Liknande ämnen

  1. Hur många bussningar i framvagnen på en 9-5 Aero -01
    Av iNQUAM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 09:07
  2. Hur byter man bussningar i bakvagnen?
    Av robbban87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 16:23
  3. Byta bussningar i framvagnen
    Av csan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 09:38
  4. Hur byter man bussningar?
    Av wazy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •