Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Larmstrul Saab 9-3 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Larmstrul Saab 9-3 -06

    Hej!
    Jag har försökt söka mig till lösningen men inte hittat exakt samma "fel" baserat på årsmodellen.

    Jag har en Saab 9-3 TiD -06 som har "lite" strul med larmet, det kan gå på mitt i natten ibland, men ibland så sköter den sig flera dagar.
    det är lite olika tider som den larmar på men minst 1 gång per natt, kan tillägga att vi kör ganska korta sträckor.

    Jag har tänkt testa ladda det vanliga batteriet och se om det är det som skapar problemet och om det skulle vara detta varför får man inte en sådan indikation?.
    finns det något annat som jag ska kontrollera? såg någon film om en box som har inbyggda batterier för larmet men hittade inte ett sådant batteri på speedparts.

    man blir inte direkt populär hos grannarna

    Tack på förhand

    /Sand

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej Sand och välkommen till STCS

    På OG9-5 finns detta problem och man hittar en del del filmer om det i tuben, NG9-3 har en annan siren så förväxla inte dessa när du söker.
    Och det är ju inte delar av konstruktionen har likheter.

    På OG9-5 och även OG9-3 så förekommer det flera fel, när de inbyggda batterierna som inte är laddningsbara tar slut får man meddelande om "Service stöldlarm" i SID, När sirenen tjyvlarmar mitt i natten (hur kan det veta att det är natt? Det är ju oftast då den inträffar) så har det baserat på mina erfarenheter berott på bl.a. kondensatorer som åldrats och inte fungerar som de skall.


    NG9-3's larm är jag själv inte bekant med men jag tror inte att laddningen av bilens startbatteri har med saken att göra.
    Det som kan hjälpa dig på vägen är att försöka läsa ur bilen om den har några felkoder registrerade.
    Det tror jag kan vara en bra början till fler med erfarenhet av NG9-3 fyller på med tips och idéer.

    Och kör du ofta korta streckor och har tillgång till 230uttag på din parkering skulle jag rekommendera en CTEK laddare.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej och tack!

    Jag ska försöka gräva vidare och försöka hitta felkällan, då jag hittar lösningen så postar jag den 😃

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Finns ny original för dryga tusenlappen om det är sirenen

    Behöver du byte den så är det tydligen så här man gör
    The following information is for the Saab 93 sedans equiped with alarm sirens. Look at the botton of the page for the Saab 93 convertible siren replacement.

    • STEP 1 Open the right side hatch compartment in the trunk.
    • STEP 2 Remove the 2 bolts securing the siren.
    • STEP 3 Remove the siren.
    • STEP 4 Unplug the connector.
    • STEP 5 Plug in the new siren.
    • STEP 6 Install and tighten the 2 bolts securing the siren.
    • STEP 7 Close the side hatch.

    Saab 93 convertible alarm siren replacement.

    • STEP 8 Remove the side trim on the left side of the trunk.
    • STEP 9 Unplug the connectors.
    • STEP 10 Press down the catch on the holder and remove the siren.
    • STEP 11 Refit the new siren. There should be an audible click.
    • STEP 12 Plug in the connector.
    • STEP 13 Re-install the left side trim in the trunk.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. larmstrul 900 -98
    Av larssandersson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 03:34

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •